سوالی که پس از انتشار چنین اخباری ذهن را به خود درگیر می کند،ارتباط بین روحانیت،مهندسی و اختراع است، که آیا روحانی مهندس و مخترع هم داریم؟ که پاسخ آن را با مصاحبه ای از حجت الاسلام محمد عبدالله زاده، این مخترع حوزوی دریافت کردیم.
photo_2016-12-18_09-25-49
حجت الاسلام محمد عبداله زاده متولد روستای دهنو بخش ششتمد شهرستان سبزوار خراسان رضوی می باشد.
ایشان از سال سوم ابتدایی طرح های اختراعی داشته و دیپلم الکتروتکنیک (برق صنعتی درجه ۲) و سپس در فنی و حرفه‌ای رشته سیم پیچی و رشته برق صنعتی درجه ۱ و آموزش های امداد و نجات و دوره مختلف بسیج و سپاه (دوره های مربی طرح صالحین و دوره فعال به کادر بسیج و …) را گذرانده ، سپس به حوزه و دانشگاه رفته اند.
photo_2016-12-18_09-29-29
همزمان با حوزه در دانشگاه رشته عمران گرایش پیش ساخته ها را در مقطع کاردانی خواند و در کنار تحصیل سه سال مدیر شرکت تجاری زرین زعفران هم بود و سپس به مدت شش سال کارگردان و بازیگر نمایش در حوزه علمیه خراسان بوده و همزمان امور اختراعاتشان را پیگیری و به سایر مخترعان و صنعتگران در برهه های مختلف کمک می کردند.
*از چند اختراع مهم خود نام ببرید.
برخی از اختراعات مهم بنده شامل: ۱۰ مدل نیروگاه برق پاک است که از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرده و هیچ وابستگی به محیط ندارد؛ به این معنا که بودن آفتاب و باد و … یا نبودن آنها تفاوتی ندارد.
یخچال فریزر فوق کم مصرف از دیگر اختراعات مهم بنده است که ۴ ساعت از برق استفاده کرده و ۵ شبانه روز بدون برق، سرما می دهد؛ کارکرد این یخچال به این صورت است که برق را برای ارائه سرما ذخیره نمی کند؛ بلکه خود سرما در این یخچال سریع ذخیره شده و به تدریج پس داده می شود و می تواند تایم کار و تایم استراحت آن در مدل های مختلف، کمتر یا بیشتر شود.
photo_2016-12-18_09-28-25
سیستم سرمایش و گرمایش فوق کم مصرف طبقاتی، اختراع دیگری است که ۲۰ برابر کمتر از کولرهای امروزی، برق و آب مصرفحجت الاسلام محمد عبدالله زاده – روحانی مخترع می کند.
از دیگر اختراعات مهم بنده، «فن کوئل» فوق کم مصرف است که تایم استراحت بالایی داشته و بر اساس ذخیره انرژی کار می کند.
photo_2016-12-18_09-28-05
*آیا اختراعات خود را به ثبت رسانده اید؟
هدف بنده از این اختراعات، ثبت آن نبوده؛ بلکه علمی را با عنوان شاپن به ثبت رسانده ام که اختراعات بنده در راستای اثبات نتیجه آن علم بوده است؛ اما تا به امروز یک مورد از اختراعات خود را به ثبت رسانده و ۱۳ اختراع دیگر نیز در حال ثبت می باشد و کار ثبت مابقی اختراعات نیز هرچند زمان بر و پرهزینه است؛ اما با مشکلات مخصوص به خود ادامه دارد.
*پیشنهادی از داخل یا خارج برای تجاری سازی اختراعات خود نداشته اید؟
پیشنهاد داخلی داشتم؛ اما به دنبال آن هستم تا اختراعات را با هزینه خود به مرحله تجاری سازی برسانم؛ همچنین افرادی از کشور آلمان و انگلیس برای یخچال فریزر فوق کم مصرف به درب منزل ما آمده و پیشنهاد تجاری سازی آن را در این کشورها دادند؛ اما قبول نکرده و برنامه ای برای اینکه این اختراعات را به کشورهای دیگر بدهم، ندارم؛ همچنین از بسیاری کشورهای بزرگ و کوچک دیگر نیز درخواست همکاری داشته ام.
*از فعالیت های دیگر خود برای ما بفرمایید.
photo_2016-12-18_09-28-53
بنده، علمی را بر اساس آیات و روایات به ثبت رسانده ام که مخفف آن واژه «شاپن» و نام تفصیلی آن «شیوه اسلامی پرورش نبوغ» می باشد و برخی هم با نام «پان» به معنی «پرورش اسلامی نبوغ» از آن نام می برند.
«پرورش خلاقیت»، «پرورش نبوغ» و «تربیت جامع»، سه بخش اصلی این علم بوده و کلاس هایی را در این زمینه برای دانش پژوهان در اتحادیه بین المللی مؤسسات فرهنگی جهان اسلام در قم و برخی مؤسسات دیگر دارم؛ به طور مثال در یکی از کوچکترین مباحث این علم، در یک ماه مخترع تربیت می کنیم.
در راستای این علم، کتاب هایی را نیز به رشته تحریر درآورده ام که ان شاءالله به زودی در جلدهای گوناگون به چاپ خواهد رسید.
همچنین در کنار این فعالیت ها، شاگرد و نماینده حجت الاسلام والمسلمین رجائی موسوی در موضوع انساب، شجره نامه سادات و امامزاده ها نیز می باشم.
photo_2016-12-18_09-27-00
حجت الاسلام والمسلمین رجائی موسوی ۲۴ سال شاگرد مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی بوده و در حال حاضر، تنها علامه نسابه می باشند که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید بوده و دفاتر این بزرگواران نیز در مواردی از این قبیل، به دفتر وی تحت عنوان «پژوهشکده انساب سادات» ارجاع می دهند.
از همه مهمتر ایشان مشغول طراحی یک علم جدید شده و با توجه به انجام امور خلاقانه و تربیتی این علم را آنالیز کرد تا به حالت نظام یافته درآمد. از این علم با دو اسم یاد شده است:
شاپن = شیوه اسلامی پرورش نبوع
پان = پرورش اسلامی نبوغ
و اکنون این علم و طرح های ایشان مورد استقبال واقع شده است.
کلاس های پرورش خلاقیت و پرورش نبوع و مباحث تربیتی و پرورش مربی به مدیریت ایشان نیز در حال برگزاری است.
این علم برگرفته از آیات و روایات با اهداف تربیتی و استعمار ستیزی مدرن است.
در علم انساب و شجره‌نامه سادات امامزاده ها نیز نماینده آیت‌الله رجائی موسوی (پژوهشکده انساب سادات قم) می باشند.
ایشان ۴۱۰ اختراع فنی و مهندسی دارند.
photo_2016-12-18_09-27-22
لازم به ذکر است کسانی که تمایل به همکاری با ایشان در اجرای طرح آموزشی تربیتی و پرورش خلاقیت و نبوغ در شهرهای مختلف ایران و خارج از کشور داشته باشند و همچنین کسانی که نیاز به مشاوره تربیتی و خانواده و زناشویی و ازدواج و بحث پرورش خلاقیت و موضوع اختراعات را دارند می توانند از ساعت ۲۱ تا ۲۳ باشماره۰۹۱۵۹۷۰۷۱۸۳
تماس بگیرند یا به سایت اتحادیه بین‌المللی موسسات فرهنگی جهان اسلام رفته و از قسمت ” تماس با ما ” برای ایشان پیغام بگذارند.
کانال اندیشه وتفسیر استاد بیدی.