رشته مهندسی شیمی

مهندسی شیمی فن به کارگیری علوم پایه (ریاضی، فیزیک و شیمی) در مقیاس صنعتی به منظور تولید یا تبدیل مواد و یا تامین انرژی است. مهندسی شیمی در طراحی پایه فرآیند، طراحی و تعیین مشخصات تجهیزات فرآیندی و عملیاتی و طراحی تفصیلی فرآیند، نظارت بر اجرا، راه اندازی، تحلیل عملکرد فرآیند و رفع مشکلات موجود در یک کارخانه یا مجتمع صنعتی (مانند پالایشگاه، پتروشیمی، تولید مواد شیمیایی و…) نقش کلیدی ایفا می کند. ضمن آنکه تحقیقات بنیادی و توسعه ای در حوزه گسترده ای از علوم و صنایع (عرصه های متداول همچون فرآوری نفت و گاز، سیمان و مواد معدنی، پلیمرها، مواد غذایی و دارویی و عرصه های جدید از جمله  نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، صنایع نیمه رسانا و ابررسانا و…) توسط مهندسین شیمی انجام می گیرد.

از دروس اساسی این رشته می توان به ترمودینامیک، پدیده های انتقال (مکانیک سیالات، انتقال حرارت و انتقال جرم)، عملیات واحد، طراحی راکتورهای شیمیایی و کنترل فرآیند اشاره کرد.

 از جمله گرایش های این رشته در دوره کارشناسی می توان به صنایع گاز، پالایش، پتروشیمی، طراحی فرآیندهای صنعت نفت، پلیمر، صنایع معدنی، صنایع غذایی و صنایع سلولزی اشاره نمود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در پالایشگاه های نفت و گاز، مجتمع های پتروشیمی، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع بهداشتی و آرایشی، کارخانجات سیمان، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع پلیمر و رنگ، شرکت های مهندسی مشاور، پژوهشکده های گوناگون (صنعت نفت، پلیمر، مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی و …)، صنایع دفاع، سازمان انرژی هسته ای و ده ها کارخانه و موسسه دیگر مشغول به کار شوند.

 امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترای تخصصی در داخل کشور وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 73 = 75