چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشورکه به مدت دو روز در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد ،با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، متن کامل این بیانیه بدین شرح است :
با سلام و درود به مقام شامخ شهدای گرانقدر جمهوری اسلامی ایران به ویژه شهدای آزاد سازی خرمشهر و همچنین روح مطهر امام شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری و تبریک اعیاد شعبانیه و روز جانباز و نیز تشکر و قدردانی از میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی ، بیانیه پایانی چهل و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری کشور بر اساس مباحث  انجام گرفته و پیشنهادهای ارائه شده در اجلاس، موارد ذیل جهت پیگیری و اجرا مورد تاکید شرکت کنندگان قرار گرفت:
– ضرورت دارد ساز وکارها و مقررات لازم به نحوی تدوین شود تا انجام امور پایان نامه ها، رساله ها و پروژه های تحقیقاتی دانشگاه ها و تخصیص اعتبارات پژوهشی در راستای حل مسائل و مشکلات و نیازهای اساسی کشور باشد.
– در حال حاضر میزان سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی (GDP) برای توسعه علمی و فناوری کشور کافی نیست لذا تاکید می شود این موضوع مورد توجه مسئولان مرتبط در دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا پایان برنامه ششم توسعه، این سهم تدریجا به میزان 4 درصد افزایش یابد و حداقل 50 درصد آن بر اساس نظر دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری در موارد مرتبط هزینه شود.
– بررسی راهکارهای ارتقای جایگاه مدیریت پژوهش و فناوری کشور و همچنین تقویت جایگاه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری برای تبدیل شدن به ستاد مشترک هدایت علم، پژوهش و فناوری کشور مورد توجه جدی مسئولان کشور قرار گیرد.
– تهیه برنامه کلان راهبردی و عملیاتی ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری در جهت توسعه علمی کشور در اولویت برنامه ها قرار گیرد و برای تحقق این امر اصلاح آئین نامه های اسناد بالا دستی مرتبط در دستور کار قرار گیرد.
– ماموریت های پژوهش و فناوری تعیین شده بر اساس آمایش علم، پژوهش و فناوری و اولویت های ملی و منطقه ای به دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری واگذار شود تا موجب موازی کاری در مراکز آموزش عالی و سایر سازمان ها و نهادهای مختلف نشود.
– تهیه برنامه عملیاتی و اجرائی جهت ایجاد ارتباط و تعامل صنعت و مراکز خدماتی با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در همکاری با بخش های صنعت در دستور کار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد.
– مطالعه و برنامه ریزی علمی برای تهیه سند و برنامه های راهبردی و عملیاتی جهت تحقق دانشگاه کار آفرین در سر لوحه امور دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور قرار گیرد.
– لازم است تفکیک ردیف اعتبارات پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهش و فناوری از بودجه غیر پژوهشی مورد توجه جدی مسئولان در سازمان مدیریت و برنامه­ریزی، مجلس شورای اسلامی و نیز روسای مراکز آموزش عالی قرار گیرد تا اعتبارات پژوهش و فناوری در راستای برنامه ها و ماموریت های تعیین  شده هزینه شود.
– تدوین نظام نامه نحوه همکاری و تعامل پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی با یکدیگر در چارچوب یک اکوسیستم نو آوری در حوزه های مراکز رشد، نوآوری، کارآفرینی، انتقال فناوری و فن بازار مورد تاکید قرار گیرد.
 – نقش و مشارکت همه جانبه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری در اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و انتقال فناوری که از مسئولیت های اصلی و قانونی تعیین شده است مورد توجه جدی قرار گیرد.