به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر وحید احمدی در حاشیه صد و پنجاه و یکمین جلسه فوق العاده کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران گفت: همواره در جلسات و نشست های عتف در صدد بودیم تا مدل ها، ضرورت ها، نیازهای پژوهش و فناوری کشور را در نظر بگیریم تا بتوانیم سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری کشور را تعیین کنیم.

وی اظهار داشت: سیاست ها و برنامه های پژوهش و فناوری در ۹ محور اساسی تعیین شده و هر کدام از این سیاست ها خود دارای زیر مجموعه هایی هستند.

دکتراحمدی ادامه داد: کارکرد تحقیق و توسعه، خلق قابلیت های انسانی، ایجاد بازارهای محصولات جدید، ایجاد و تغییر سازمان های مورد نیاز، کارکرد شبکه سازی در زمینه دانش، خلق و تغییر نهادهای حمایتی یا مانع نوآوری، فعالیت های پرورشی و انکوباتوری، تامین منابع مالی و نوآوری و همچنین ارائه خدمات مشاوره ای محورهای این سیاست ها به شمار می روند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه ۱۱ محور در قالب اولویت های علم و فناوری تعریف شده است، افزود: هر پروژه پژوهش و فناوری که تعریف می شود بایستی با این سیاست ها هماهنگ باشد.

دکتراحمدی با اشاره به محورهای پژوهش و فناوری ادامه داد: محور محیط زیست با ۹ اولویت، محورآب با ۷ اولویت، محورفناوری اطلاعات و ارتباطات با ۱۰ اولویت، محورصنایع و معادن با ۱۲ اولویت، محوردفاع و امنیت ملی و سیاست خارجی با ۱۴اولویت ،محورعمران و حمل و نقل درون و برون شهری با ۱۸ اولویت،محورسلامت و امنیت غذایی با ۲۱ اولویت از محورهای پژوهش و فناوری هستند.

وی همچنین افزود: محوررفاه و تامین اجتماعی با ۶ اولویت،محور کشاورزی و منابع طبیعی با ۲۲ اولویت،محورانرژی با ۲۱ اولویت، محورعلوم انسانی و معارف اسلامی با ۱۴ اولویت،محورفرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی با ۱۵اولویت، حقوقی و غذایی با ۲۰ اولویت و مدیریت اقتصاد بازرگانی با ۱۳ اولویت از دیگرمحورهایی پژوهش و فناوری هستند که در قالب سیاست های علم و فناوری در کمیسیون عتف تعریف، دسته بندی و به تایید رسیده اند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این سیاست ها و اولویت های پژوهش و فناوری برای سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعیین شده است، خاطر نشان کرد: این سیاست ها و اولویت ها به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و دستگاه ها باید برنامه های خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اظهار داشت: نشست آتی شورای عالی عتف با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار می شود.

 وی افزود: در این جلسه، طرح های کلان ملی تعیین تکلیف می شوند وآیین نامه پایش و ارزیابی علم و فناوری وآخرین وضعیت شاخص های علم و فناوری کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

لینک خبر