دومین همایش علمی سالانه حکیم سبزواری به همت دانشکده الهیات ومعارف اسلامی(گروه آموزشی فلسفه وانجمن علمی فلسفه)وبا همکاری معاونت های پژوهشی،فرهنگی وروابط عمومی وشورای اسلامی شهر روزهای سه شنبه وچهارشنبه11و 12 اسفندماه94 برگزارگردید .
در این جلسه مدیر گروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی گفت: حکیم حاج ملا هادی سبزواری یکی ازبزرگ‌ترین وارثان سرمایه عظیم حکمت و فلسفه ی ایرانی است.
دکتر فاطمه فنا که در این نشست با موضوع «طرح برخی اشکالات حکیم سبزواری بر ملاصدرا» سخنرانی می کرد، افزود: اصول حکمت سبزواری همان اصول حکمت ملاصدراست و او در همه مسائل اساسی از استاد خود پیروی کرده است اما در چند مسئله نیز با استاد خود اختلاف نظر داشت.
وی ادامه داد: از جمله اختلافات حکیم با ملاصدرا نحو ترکیب ماده و صورت است که حاج ملاهادی دلایل ملاصدرا در این مقوله را درست نمی داند.
مدیر گروه فلسفه بنیاد دایره المعارف اسلامی اختلاف دیگر را در نظریۀ اتحاد عاقل و معقول ملاصدرا دانست و گفت: البته سبزواری آن را پذیرفته، لیکن برهانی را که ملاصدرا برای اثبات این مسئله اقامه کرده، کافی نمی‌داند.
این استاد دانشگاه افزود: مسئلۀ دیگر، برهان حکیم سبزواری بر زائد نبودن صفات حقّ تعالی بر ذات اوست. برهانی بسیار بدیع و بی‌سابقه که در  آثار سایر حکمای مسلمان، به هیچ روی شبیه آن را نمی‌توان مشاهده کرد.
دکتر فنا یادآور شد: نباید پنداشت که اندیشه های حکیم سبزواری، تکرار صرف سخنان ملاصدراست. کافی است به تألیفات کثیر ملاصدرا نظری کوتاه افکنیم و آن ها را به‌ صورت دقیق با شرح منظومه مقایسه کنیم؛ تا معلوم شود که سبزواری، چه خدمتی به فلسفه به ‌طور عام و به مکتب ملاصدرا به‌ طور خاص انجام داده است.
وی تصریح کرد: سبزواری، نه تنها در حکمت متعالیه جایگاه والایی دارد و بدون شکّ، در زمان خود، از بزرگ‌ترین وارثان سرمایه عظیم حکمت و فلسفه ی ایرانی است.
استادفلسفه دانشگاه امام صادق نیز در این نشست در سخنرانی با عنوان «عوامل تحقق معجزات از دیدگاه حکیم سبزواری» به بررسی نظریات حاج ملاهادی در این مقوله پرداخت.
دکتر رضا اکبری گفت: برای تبیین مقوله تحقق معجزات از دیدگاه حکیم سبزواری باید به جایگاه انسان در منظر  این حکیم توجه کرد.
وی قوه شناخت، تخیل و عمل انسان را به عنوان سه عاملی بر شمرد که از منظر سبزواری در تحقق معجزه نقش دارند.
استادیار دانشگاه امام صادق تصریح کرد: از دیدگاه سبزواری انسانی می تواند دارای معجره و کرامت باشد که در بالاترین قوه نظری قرار داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به شناخت واقعی که این حکیم از انسان داشت در نظریات خود انسانها را در جنبه ی نظر دارای مراتب متعدد می داند.
اکبری بیان داشت: در نظر حاجی سبزواری اگر انسان بتواند به بالاترین مراتب شناخت با توجه به محدودیتهای موجود برسد دارای ویژگی ها و مولفه هایی می شود که در تحقق معجزه موثر است.
وی افزود: سبزواری معتقد است چنین فردی که این ویژگی ها را پیدا کرده مجذوب خداوند متعال خواهد شد و جذبه به حق پیدا خواهد کرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در نظر حکیم سبزواری این فرد به عالم الهی توجه بسیار می یابد اما این توجه باعث نمی شود که او از عالم ماده غافل گردد بنابراین چنین فردی در مقام جمع است و پایی در عالم ملکوت و ناسوت خواهد داشت.