۹۸
کمیکار یک مسابقه دانشجویی برای دانشجویان رشته مهندسی شیمی است که سالانه در جهان برگزار می‌شود. این مسابقه در دو بخش طراحی پوستر و پژوهشی برگزار می‌شود. در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید خودروهایی بسازند که از یک اندازه بزرگ‌تر نبوده و بتواند راهی را که از کم وبیش آن اندکی پیش از مسابقه آگاه می‌شوند با حمل میزانی از آب که اندکی پیش از مسابقه اعلام می‌شود بپیماید. نیروی پیش‌راننده این خودروها باید یک ماده شیمایی باشد که محیط زیست را آلوده نکرده و هیچ گاز یا مایعی دیده‌شدنی را پدید نیاورد و هیچ باتری تجاری در ساخت آن‌ها به کار نرفته باشد. این مسابقه در کشور آمریکا به وسیله انجمن مهندسان شیمی آمریکا(AIChE) میزبانی می‌شود.
به همین منظور انجمن مهندسی شیمی دانشگاه حکیم سبزواری با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای اولین  همایش معرفی و آشنایی با رشته کمیکار را برای ورودی های جدید و سایر دانشجویان با حضور رئیس دانشکده دکترمختاری و دکترنوری برگزارکرد.
۰۱
دکترمختاری دراین خصوص بیان کرد:مسابقات کمیکار فعالیتی دانشجویی است که به منظور بهبود درک دانشجویان از دروس تئوری دانشگاهی و با هدف پیدا کردن سوخت های سازگار با محیط زیست به عنوان جایگزین مناسب برای سوخت های فسیلی، هر ساله در میان دانشجویان رشته مهندسی شیمی و رشته های وابسته (شیمی محض و کاربردی و مهندسی نفت) در ایران برگزار می گردد. در این مسابقه دانشجویان باید ماشینی در ابعاد کوچک طراحی کنند که توسط واکنش های شیمیایی غیراحتراقی پیشرانش و کنترل می شود؛ این ماشین باید مسافتی معین را در مدت زمان معین پیموده، بدون استفاده از هیچگونه وسیله کنترل کننده از راه دور و صرفاً با استفاده از واکنش های شیمیایی متوقف شود. این مسابقات از سال ۲۰۰۲ در سطح جهانی و از سال ۱۳۸۳ در ایران شروع شد.
در اتومبیل های امروزی، برای تأمین نیروی پیشران از موتورهای درون سوز استفاده می شود که با استفاده از انرژی حاصل از احتراق سوخت های فسیلی کار می کنند. امروزه، رو به کاهش گذاشتن ذخایر نفت از یک سو و دغدغه های زیست محیطی از سوی دیگر، جوامع دانشگاهی و تحقیقاتی را به آن واداشته است که در پی جایگزینی مناسب و مطمئن برای این نوع سوخت ها باشند.
لازم به ذکراست جشنواره کشوری کمیکار سال آتی در دانشگاه کرمنشاه برگزارخواهدشد.