رشته مهندسی شیمی

-رشته مهندسی شیمی فن به کارگیری علوم پایه (ریاضی، فیزیک و شیمی) در مقیاس صنعتی به منظور تولید یا تبدیل مواد و یا تامین انرژی است. مهندسی شیمی در طراحی پایه فرآیند، طراحی و تعیین مشخصات تجهیزات فرآیندی و عملیاتی و طراحی تفصیلی فرآیند، نظارت بر اجرا، راه اندازی، تحلیل عملکرد فرآیند و رفع مشکلات موجود در یک کارخانه یا مجتمع صنعتی (مانند پالایشگاه، پتروشیمی، تولید مواد شیمیایی و…) نقش کلیدی ایفا می کند. ضمن آنکه تحقیقات بنیادی و توسعه ای در حوزه گسترده ای از علوم و صنایع (عرصه های متداول همچون فرآوری نفت و گاز، سیمان و مواد معدنی، پلیمرها، مواد غذایی و دارویی و عرصه های جدید از جمله  نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، صنایع نیمه رسانا و ابررسانا و…) توسط مهندسین شیمی انجام می گیرد.

-از دروس اساسی این رشته می توان به ترمودینامیک، پدیده های انتقال (مکانیک سیالات، انتقال حرارت و انتقال جرم)، عملیات واحد، طراحی راکتورهای شیمیایی و کنترل فرآیند اشاره کرد.

از جمله گرایش های این رشته در دوره کارشناسی می توان به صنایع گاز، پالایش، پتروشیمی، طراحی فرآیندهای صنعت نفت، پلیمر، صنایع معدنی، صنایع غذایی و صنایع سلولزی اشاره نمود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در پالایشگاه های نفت و گاز، مجتمع های پتروشیمی، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع بهداشتی و آرایشی، کارخانجات سیمان، صنایع کاشی و سرامیک، صنایع پلیمر و رنگ، شرکت های مهندسی مشاور، پژوهشکده های گوناگون (صنعت نفت، پلیمر، مهندسی شیمی، بیوتکنولوژی و …)، صنایع دفاع، سازمان انرژی هسته ای و ده ها کارخانه و موسسه دیگر مشغول به کار شوند.

 امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع دکترای تخصصی در داخل کشور وجود دارد.