چاپ مقاله مشترک عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری با استادان دانشگاه شریف و پوهانگ کره جنوبی با IF=30.067  در مجله معتبر Energy & Environmental Science از انتشارات Royal Society of Chemistry انگلستان
 مقاله مشترک دکتر محمد زیرک عضو هیات علمی گروه فیزیک با استادان دانشگاه شریف و پوهانگ کره جنوبی تحت عنوان
Two-dimensional materials in semiconductor photoelectrocatalytic systems for water splitting
در مجله معتبر مجله معتبر Energy & Environmental Science  از انتشارات Royal Society of Chemistry انگلستان در تاریخ دهم اکتبر ۲۰۱۸ چاپ شده است. این مجله دارای IF=30.067 و جزو ۳ مجله برتر در زمینه مربوطه می باشد و دارای رتبه Q1 در نشریات علمی است.
این کار از طریق همکاری با دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه پوهانگ کره جنوبی طی یک دوره فشرده دو ساله به ثمر رسیده است. در این مقاله دو مقوله مهم در حوزه نانوفناوری و تامین انرژی مورد بررسی دقیق و جامع قرار گرفته است.
دکتر زیرک در شرح این پروژه تحقیقاتی اینچنین آورده است: یکی ازمهمترین دغدغه های امروزه بشر بحث تامین سوخت و انرژی آینده است. گاز هیدروژن به عنوانی سوختی پاک بعنوان جایگزین سوخت های فسیلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تهیه مقرون به صرفه این سوخت در مقیاس وسیع از طریق تجزیه آب در حضور فتوکاتالیست ها و تحت نور خورشید (آب دریا و نور خورشید هر دو از منابع رایگان طبیعت هستند)، یکی از اهداف بسیار مهم دانشمندان حوزه نانوفناوری است، که در صورت موفقیت  تحولی بسیار عظیم در حوزه تامین انرزی ایجاد خواهد شد. بررسی و توسعه نانوفتوکاتالییست های پیشرفته از حوزه های مورد توجه در این زمینه است. نانوبلورهای دوبعدی از مواد بسیار امیدوار کننده برای دست یابی به فتوکاتالیست های موثر برای تجزیه آب هستند.
در این مقاله آخرین دستاوردهای علمی در زمینه مهمترین بلورهای دوبعدی  یعنی گرافن، دی­کالکوژن­های فلزات واسطه و کربن نیترید گرافیتی به طور دقیق و جامع گردآوری و بحث شده است. ظرفیت های این مواد برای تجزیه موثر آب، به همراه معایب و چالش­های آنها به دقت نظر بررسی  شده است.
آخرین تکنیک­ها و آنالیزها برای مشخصه یابی دقیق بلورهای دوبعدی عنوان شده و در انتها چشم انداز کاربرد این مواد در حوزه تامین انرژی پاک مورد اشاره قرار گرفته است.مطالب منسجم، کامل و دقیق ارائه شده در مقاله می­تواند دید بسیار مفیدی را برای علاقه مندان این حوزه فراهم نماید.