راه اندازی نخستین سرعتگاه مجازی هوشمند کشور در بجنورد توسط شرکت آریا صنعت هوشمند اسپاد مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری

نخستین سرعتگاه مجازی هوشمند کشور در بجنورد به صورت آزمایشی در محدوده بابا امان شهرستان بجنورد نصب گردید.

این سرعتگاه هوشمند، توسط شرکت آریا صنعت هوشمند اسپاد مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری به نمایندگی سید فرزاد موسوی زاده مدیر عامل شرکت ابداع و طراحی شده است.

برای نصب این تجهیزات هوشمند ۱۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است و اکنون در حال بهره برداری به صورت آزمایشی است تا نقاط قوت و ضعف آن، شناسایی شود.

کاربرد این سرعتگاه در شب بوده بنابراین برای مقاطعی که تصادفات در شب به علت سرعت بالا رخ می دهد مفید است.

این سرعتگاه مجازی که با انعکاس تصویر روی سطح جاده، وجود سرعتگاه فیزیکی را در چشم راننده مجسم می کند، سبب می شود تا راننده تصور کند که به سرعت کاه فیزیکی رسیده و مجبور به کاهش سرعت می شود.ایمنی تردد در محورها با وجود سرعت گاه های مجازی به نسبت سرعت گاه هایی که با سازه آسفالت در سطح جاده ایجاد می شوند، بیشتر است.

ثبات کیفیت با گذشت زمان، چرخه عمر بیشتر و کمک به محیط زیست به واسطه عدم استفاده از مواد آسفالتی و رنگ های شیمیایی از مزایای این سرعتگاه هوشمند است. از دیگر قابلیت های این سامانه این است که ابعاد این سرعت گاه ها متناسب با میزان سرعت خودروی عبوری، بزرگ و یا کوچک می شود.

سرعت خودرویی که قرار است از محل سرعت گاه مجازی گذر کند، با دوربین های نصب شده کنترل و به سامانه مخابره می شود و بسته به سرعت خودرو، ابعاد سرعت گاه مجازی کوچک و یا بزرگ نشان داده می شود.

با توجه به استفاده از پروژکتور برای ایجاد تصویر روی سطح آسفالت، این سرعتگاه می تواند به روشنایی و آشکارسازی محدوده مورد استفاده نیز کمک کند.

و از معایب آن می توان به عدم کارایی آن در روز اشاره کرد.

اطلاعات تماس

آدرس: میدان صاحب الزمان،  خیابان 24 متری انقلاب، خیابان نیستان،  پلاک 5

کد پستی: 9618676115
تلفن تماس: 44641952-44641958
پست الکترونیک: roshd@hsu.ac.ir