معرفی گروه فیزیک

گروه فیزیک دانشگاه حکیم سبزواری  از سال 1373 و با پذيرش 60 دانشجو در مقطع كارشناسي در گرايش های فیزیک هسته ای، حالت جامد، ذرات بنیادی و ژئو فیزیک آغاز به كار كرده است. در حال حاضر پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فیزیک و کارشناسی فیزیک مهندسی (گرایش اپتیک ولیزر) انجام می گیرد. در مقطع کار شناسی ارشد و دکتری در گرایش های زیر پذیرش انجام می شود:

1-فیزیک هسته ای

2- فیزیک حالت جامد

3- فیزیک ذرات بنیادی

4-فیزیک اپتیک و لیزر

5- مهندسی هسته ای گرایش پرتو پزشکی

دکتری در گرایش فیزیک هسته ای

راه اندازی رشته کارشناسی ارشد فیزیک اپتیک و لیزر
رشته اپتیک و لیزر از کاربردی ترین گرایش های رشته فیزیک است که طیف وسیعی از مطالعات نظری، محاسباتی و آزمایشگاهی را در بر می گیرد.
تکنولوژی فیبرهای نوری، حسگرهای زیستی نوری، طراحی و ساخت لیزرها، کاربرد لیزر در پزشکی، طیف سنج ها و آشکارسازهای نوری و …. از جمله مقوله های مهم و کاربردی این رشته می باشد.
گروه فیزیک دانشگاه حکیم سبزواری در زمینه های خواص نوری نانو ذرات نیمرسانا و پلاسمونیکی، کاربردهای چشمه های نوری در علوم زیستی و پزشکی، اپتیک غیر خطی و برهم کنش نور لیزر با ماده، همدوسی نوری  و مواد فوتوآکوستیک بصورت آزمایشگاهی و نظری تحقیق می شود. 

در ضمن، رشته کارشناسی فیزیک مهندسی (گرایش اپتیک و لیزر) از مهر 1403 دانشجو می پذیرد . این رشته تلفیقی از فیزیک کاربردی و مهندسی برق و الکترونیک می باشد و دانشجویان با تکنولوژی نوین اپتیک و لیزر بصورت کاربردی آشنا می شوند.

گروه فیزیک دارای آزمایشگاههای آموزشی فیزیک 1، 2 و 3، اپتیک و تخصصی آزمایشگاه پیشرفته حالت جامد، آزمایشگاه پیشرفته هسته ای و آزمایشگاه فیزیک اتمی و لیزر می باشد.

تعداد اعضاء هیئت علمی تمام وقت گروه فیزیک 12 نفر (2نفر استاد تمام،10 نفر دانشیار ) است و یک نفر کارشناس آزمایشگاه است.