به منظور آشنایی با محاسبات موازی، گروه ریاضی کاربردی دانشگاه حکیم سبزواری اولین کارگاه ملی محاسبات موازی را در دهم و یازدهم اسفند ماه سال 95 برگزار کرد. مدرس این کارگاه آقای دکتر حامد هاشمی مهنه عضو هیات علمی پژوهشکده‌ی هوا و فضا بود.

به موازات گسترش علم در شاخه‌های مختلف، لزوم انجام محاسبات پیشرفته در زمان کوتاه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. بر این اساس و با توجه به سخت افزار ماشین‌های محاسباتی پیشرفته، شاخه‌ای با عنوان پردازش موازی مطرح گردیده است که از آن می‌توان در کوتاه کردن زمان پردازش داده‌های موجود در زمینه‌هایی نظیر پیش‌بینی آب و هوا، ديناميك سيالات حرارتي، شبیه‌سازی‌ تصادفات، اکتشافات نفت و گاز، تحلیل داده‌های لرزه‌نگاری، تصاویر ماهواره‌ای، طراحی مواد و داروها و محاسبات علمی ریاضی بهره گرفت.

ماشین‌های محاسباتی موازی را می‌توان به دو دسته تقسیم‌‌بندی کرد. ماشین‌های موازی با حافظه اشتراکی (Shared) و ماشین‌های موازی توزیعی (Distributed). کامپیوترهای شخصی با یک واحد پردازش مرکزی (CPU)  و چندین هسته (Core) نمونه‌هایی ساده از ماشین‌های موازی با حافظه اشتراکی هستند. در این نوع ماشین‌ها چندین واحد پردازش مرکزی همراه با چندین هسته موجود به طور همزمان امکان دسترسی به حافظه (RAM) را خواهند داشت. یک ماشین موازی توزیعی متشکل از چندین ماشین موازی اشتراکی است که امکان موازی‌سازی بیشتر آنها از طریق سیم‌های شبکه فراهم گردیده است. با توجه به تفاوت‌های ساختاری این دو نوع ماشین، برنامه‌‌نویسی بر روی هر یک از این ماشین‌ها با دیگری متفاوت خواهد بود. برای برنامه‌نویسی موازی بر روی ماشین‌های موازی اشتراکی و توزیعی به ترتیب نیاز به آشنایی با نرم افزار OpenMP و  MPI (OpenMPI) خواهیم داشت. بر حسب استفاده از زبان برنامه‌نویسی Fortran یا C و C++، هر یک از این دو نرم افزار نسخه‌های متفاوتی خواهند داشت.