با پیگیریهای مستمر معاونت محترم آموزشی دانشگاه حکیم سبزواری، ریاست دانشکده الهیات این دانشگاه و اعضای هیئت علمی گروه تاریخ تشیع این دانشکده، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تیرماه 1397 با دایر شدن رشته تاریخ تمدن ملل اسلامی در مقطع کارشناسی در این دانشگاه اعلام موافقت کرد.
با توجه به سوابق غنی علمی و ادبی در حوزه تاریخ و تاریخ نگاری فارسی در سبزوار طی قرون متمادی تمدن اسلامی تا دوران معاصر، و نیز نقش آفرینی دانشگاه حکیم سبزواری در عرصه های مختلف علمی و همچنین به عنوان دانشگاه تاثیرگذار، در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، امید است دایر شدن این رشته در استان خراسان رضوی و شهرستان سبزوار، به مرکزیت دانشگاه حکیم سبزواری و دانشکده الهیات این دانشگاه، بتواند نقش مؤثری در توسعه علمی و فرهنگی ایران اسلامی ایفا دارد.
گفتنی است رشته تاریخ تمدن ملل اسلامی، از باسابقه ترین رشته های دانشگاهی ایران است و در استانهای شرقی ایران اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه جامع پس از دانشگاه فردوسی است که این رشته در آن دایر خواهد بود. در استانهای مرکزی و غربی، دانشگاه تهران، مؤسس این رشته، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه های شهید مدنی آذربایجان، بین المللی امام خمینی(ره) در قزوین و دانشگاه زنجان، دانشگاه های دیگری هستند که این رشته در آنها دایر است.
حوزه های مطالعاتی این رشته، افزون بر تاریخ سیاسی، شاخه های مختلف جغرافیای تاریخی، تاریخ علم، تاریخ هنر، تاریخ تشکبلات اداری و سازمانی، مطالعات اسلامی در غرب، زبان و ادبیات، وضع کنونی جهان اسلام و مطالعات مذاهب اسلامی را در بر دارد و حوزه زمانی آن نیز مشتمل بر بازه جامعی از ظهور اسلام و حتی تمدنهای پیشین تا دوران معاصر است؛ از این رو، این رشته می تواند نقش موثری در گسترش دامنه مطالعاتی در دانشکده های الهیات ایفا دارد.