شصت و ششمین پیش نشست همایش بین المللی حقوق ملت و آزادی های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت العظمی خامنه ای (دام ظله العالی)

شصت و ششمین پیش نشست همایش بین المللی حقوق ملت و آزادی های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت العظمی خامنه ای (دام ظله العالی) در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار گردید. این همایش با محوریت” زن، آزادی و مسئولیت: تحلیلی از تحولات جایگاه زنان ایرانی قبل و پس از انقلاب اسلامی با تأکید بر منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی” و با حضور و سخنرانی اساتید برجسته دانشگاه در تالار اسرار دانشکده ادبیات دانشگاه در تا ریخ ۳۱ابان ۳۱۴۱برگزار گردید .اساتید سخنران این همایش ، آقای دکتر اریان نژاد، آقای دکتر سجادی ، خانم دکتر خاتمی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و خانم دکتر امیدیان استاد یار و دکترای تاریخ اسلام ، با نگاهی متفاوت له موضوع تحولات زن ایرانی قبل و پس از انقلاب پرداختند. این جلسه که با همکاری گروه معارف و دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه برگزار گردید با حضور اساتید و دانشجویان به تبیین مواضع رهبر معظم انقلاب در حوزه زنان پرداخته شد.

اقای دکتر آریان نژاد بیان داشتند، آزادی یعنی چه، گفته می شود ، آزادی یعنی عدم مانع اما آیا این تعریف درست است ، شهید مطهری هم آزادی را عدم مانع میدانند اما کاملتر بیان می کنند ، عدم مانع رشد یعنی رو به کمال، هر مانعی را کنار زدن که آزادی نیست ، اگر رشد مشاهده شد می شود آزادی ، و نکته دوم اینکه بعضی متفکران اندیشه سیاسی لیبرالیسم را بهترین مکتب فکردی دانستند اما باید توجه داشت در لیبرالیسم ، اصالت عمل شرط مهم است یعنی مثلا علم به بخشش مهم نیست ، عمل بخشش مهم است و اصالت آزادی عملی که از سر اختیار و آزادی انجام دهد و مولفه سوم اصل لاضرر با این عنوان که انسان تو ازادی اما به شرط اینکه آزادی دیگران نفی نشود.
عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشگی سبزوار در ادامه بیان داشتند، نقد لیبرالیسم با این سه مولفه این است که این سه مولفه بسیار خوب است اما اگر حد آن فقط لاضرر به دیگران باشد کامل نیست، مثلا من هر کاری را بخواهم با خودم انجام دهم آیا مجاز هستم ، در واقع انسان محوری اگر باشد یعنی من ملاک و من مالک هستم و هر جور بخواهم در ملک خودم تصرف می کنم ، مثلا با این تفکر خود ارضایی، هم جنس گرایی و ارتباط جنسی بر اساس رضایت طرفین بدون مشکل است، اما اصل قضیه در آزادی همان عدم مانع در رشد است در حالی که در مبنای اسلامی انسان مالک خودش نیست و بدن در دست او امانت است،و امور بسیاری هستند که شاید مضر به دیگران نباشد اما مضر به خود انسان و رشد او هست .در دو مکتبدر نگاه به زن ،بسیار تاثیر گذار یود، یکی فمنیسم که تعریفشون از عدل اشتباه بود و آزادی را چون بر همین مبنا تعریف کردند، ازدواج و بچه دار شدن ، را رد کردند و سقط جنین یا برابری در هر شغلی را پذیرفتند ، و نتیجه آن طبق گزارشات مطرح شده در کتب آنها نشان می دهد این تفکر چه بر سر زن آورد. فمنیستها زنانگی زن را پاک کردند و زن و مرد را یکی دانستند. اما لیبرالیسم انسانیت زن را گرفت به این معنا که زن بماند اما با تعریف نادرست از آزادی انسان بودن او تبدیل به کالایی شد.

در این همایش ، آقای دکتر سجادی ضمن ادامه موضوع در این محور بیان داشتند ،ایشان ضمن بیان مطالبی در رابطه با فمنیسم و لیبرالیسم و جریاناتی که از دل جریان مدرنیته خارج شدند، و بعد باعث حاکم شدن ساینتیسم یا علم گرایی شد بگونه ای که و مرتب دیگران از ما میخواهند در موضوعات مختلف فکت های علمی بیاورید ،واز تاثیراتش این است که ساینتیسم تاثیر خودش را روی فمنیسم هم گذاشته است .ف بیان د اشتند، بر دانشگاهها این نقد همیشه وارد است که تلاش زیادی بر یکسان سازی بین دختران و پسران دارد که هم دختر و هم پسر ما هر دو در جواب به اینکه می خواهید آینده چه کنید می گویند تحصیل کنیم و شغل داشته باشیم و استقلال مالی پیدا کنیم ، و این بیشتر با نگاه فمنیستی سازگار است تا نگاه اسلامی در حالی که در نگاه اسلامی بیشتر بر نقش مادری و همسری تاکید شده تا نقش شغلی و هر فرزند به اندازه چند دکترا توسط مادر در آینده نیاز به دفاع دارد، بنابراین تساوی بین زن و مرد صرفنظر از تساوی در انسانیت، نباید در نقش ها و موقعیت ها دیده شود.
خانم دکتر خاتمی در ادامه همایش، ابتدا نظری را در این خصوص از امام خامنه ای بیان داشتند که فرمودند :” آن کسی که باید شأن اسلامی زن را بشناسد و از آن دفاع کند، در درجهی اوّل خودِ بانوان هستند. باید بدانند که خدا و قرآن و اسلام، دربارهی آنها چه قضاوتی دارد، از آنها چه میخواهد، مسؤولیت آنها را چه چیزی معیّ ن میکند و از آنچه که اسلام فرموده و خواسته، دفاع کنند و بخواهند“ایشان ادامه دادند ، با توجه به مبانی مطرح شده ، در سه محور اصلی می توان مقایسه ای را بین ازادی های مشروع زنان در قبل وپس از انقلاب با توجه به منظومه فکری مقام معظم رهبری بیان نمود ، محور اول، مردوارگی می باشد ، به گونه ای که امام خامنه ای (دام ظله العالی)ضمن سخنانی می فرمایند:“شما دلتان میخواهد که ما بیائیم بگوئیم زن، یک مرد است؛ آن وقت یک مرد مصنوعی؛ کپی دوم مرد! این چه افتخاری است برای زن؟ افتخار برای زن این است که یک زن باشد؛ یک زن کامل، یک مؤنث کامل“
عضو هیات علمی گروه معارف بیان داشتند، در واقع به صورت کاملا خوشبینانه اگر بخواهیم بگوییم، رضا خان بعد از سفر ترکیه، می گوید اگرایران بخواهد پیشرفت کند، باید زنان حجاب را بردارند چرا که پیشرفت با حجاب امکان پذیر نیست و این فکر به جامعه القاء شد و تلاش زیادی در جهت محو دین و حجاب که از شعانر آن بود انجام گرفت و هفت سال حتی به صورت کامل در جامعه تلاش شد زنان حجاب را بردارند و وارد اجتماع بشوند، و پس از او هم محمد رضا به صورت فرهنگی این رویه را دنبال نمود، بنابراین قبل از انقلاب تلاش زیادی شد که زنان به تمام معنا مردواره بشوند، حتی به عنوان سرباز در جنگ ظفار که بین عمان و آمریکا ایجاد شد فرستاده شدند ، اما حضرت امام که آمد ، خلاف این سخن را فرمودند، ایشان بیان داشتند که زن در عین زن بودن و نه به صورت مردواره می تواند حضور اجتماعی داشته باشد، با تزریق این تفکر بدر جامعه اسلامی بود که بسیاری از فمنیست ها در خارج از کشور بعد از انقلاب از پیشرفت علمی و اجتماعی زنان متعجب شدند و باور نمی کردند که زنان مسلمان با حجاب در عرصه های علمی یا ورزشی یا شغلی افتخار افرین باشند .
محور دومی که خانم دکتر خاتمی بیان داشتند، مقابسه آزدی های مشروع زنان قبل و پس از انقلاب ، در عرصه اجتماعی بود ، تفاوت بسیار زیادی بین این ازادی قبل و بعد از انقلاب وجود دارد .چرا که به زنان اجازه ورود در مدارس یا دانشگاهها به دلیل نبود امکانات یا ترس از آمیخته شدن با فرهنگ غربی داده نمی شد و از طرفی زنان را آنقدر آمیخته با لذات جنسی کرده بودند که کسی دغدغه حضور اجتماعی به عنوان انسانی فعال را پیدا نمی کرد ، به عنوان مثال خانم روبین رایت در کتاب خودش به عنوان آخرین انقلاب بزرگ بیان می دارد،« اولین بار ۳۷۹۱ایران آمدم، سال 3۱ایران صد درصد تحت کنترل آمریکاییها بود در مقاله ای گفتم در این گوشه از جهان هیچ نفرتی از غرب نیست و اگر پنج کشور در جهان باشد که فرد آمریکایی برایش امن باشد، ایران بود، دکل های نفت تحت کنترل ما بودند در دانشگاههای آنها دروس ما تدریس می شد در تمام شهرها فاحشه خانه و شراب خانه بود و شلوغ بودند و تصور اینکه از آن انقلاب بیرون بیاید نبود. در جشن تعیین دختر شایسته ایران که حتی به روستاها کشانده بودند، … در استخر هتل که مختلط بود کمی شنا کردم و شراب خوردم عمویم جزء مستشاران آمریکایی بود که کل کتابخانه های ایران زیر نظر او بود ….بلوارهای اصلی تهران به نام آمریکای ها و انگلیس بود ایزین هاور، چرچیل ،ملکه الیزابت عکس های جانت کندی در قالیچه ها بود. ایران برای ما آمریکاییها جاذبه داشت همه جا می توانستم بروم با کوتاهترین دامن راه می رفتیم شهرهای شمال ایران یک رستوران بدون مشروب نبود .در گزارشی نوشتم اینها آمریکایی های دسته دوم هستند . در خیابان ها بدون لباس می آمدند شاه احمقی گذاشته بودیم که با تردستی اوضاع را سرکوب می کرد هر کس کوچکترین نقدی به ما می کرد یا تحت شکنجه یا به زندان می افتاد».
عضو هیات علمی گروه معارف بیان داشتند، از این فضا حضور اجتماعی زن خارج نمی شد بلکه خودارایی و دور شدن از تحصیلات از ان خارج می شد. خوب وقتی انقلاب ، پیروز شد در گزارشی که سال ۳۱۴۱در خبرگزاری ایسنا مطرح شد ، به باسواد» شدن ۰۴درصد بانوان بعد از انقلاب ،ورود بیش از ۱۳درصد دختران به« دانشگاهها ،بهبود شاخصهای سلامت دستاورد مهم انقلاب و کاهش مرگ و میر مادران هنگام زایمانف افزایش امید به زندگی زنان ایرانی به ۹۰سال، بیش از ۹۴ درصد کادر درمان را زنان تشکیل میدهند، ۱۳درصد از شغلهای ایجاد شده و ۰۴درصد از مجوزهای مشاغل خانگی به زنان اختصاص دارد، تخصیص تنها ۳۱درصد از کسبوکارهای نوآورانه کشور به زنان، حضور بیش از ۹۴زن در مناصب کلیدی دولت کنونی که برخی از این انتصابات برای اولین بار در ۱۴سال گذشته رخ داده است و یا زنان برجسته ایرانی که علم را عمل و ایمان همراه نمودند ظهور کردند، نظیر خانم طوبی کرمانی که فوق دکترای فلسفه تطبیقی را دارد یا دکتر خمسا اسبقیان که خلبان و دارتده رتبه های برتر ورزشی هستند یا خانم مرضیه حدیدچی که به عنوان اولین فرمانده سپاه همدان چطور پیروزمندانه در مقابل کوموله های کردستان مقاومت کردند و به پیروزی رسیدند.

سخنران نهایی این همایش خانم دکتر امیدیان دکترای تاریخ اسلام در جمعبندی از این موضوع ، بیان داشتند ، در تاریخ شاهد این هستیم که دختران حتی زنده بگور می شدند اما با ظهور اسلام می بینیم زنانی شاخص ظهور میکنند نظیر حضرت خدیجه سلام الله علیه که تمام ثروت خود را خرج اسلام می کنند و حتی شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها که امامت را زنده نمودند و نیز حضرت زینب سلام الله علیها که اگر ایشان نبودند ، کربلا فراموش می شد و تمام این زنان بزرگ تاریخ الگوی ما هستند اکنون نیز اگر قبل از انقلاب را بخواهیم در نظر بگیریم بر اساس شاخص های آماری که مطرح گردیده است، حضور زنان بسیار بیشتر از دوران قبل از انقلاب است ، زنان در دوران پهلوی بیشتر در تشریفات استفاده می شدهاند یعنی همان نگاه ابزاری و کرامت ذاتی او نادیده گرفته می شده است ، در واقع حتی در دانشگاهها هم فقط طبقه مرفه حضور داشتند اما امروز در دانشگاهها از همه طبقات اجتماعی حضور دارند و پایه این به دلیل انقلاب است ، ترویج حجاب، خودبخود باعث امنیت شده است و این بواسطه انقلاب است ، علاوه بر اینکه در همین دانشگاه غیر از امور علمی ، انواع امکانات فرهنگی و ورزشی آماده گردیده است پس فضایی همراه با رشد ایجاد شده است. ایشان در پایان، جلسه خود را با سخنی از مقام معظم رهبری به پایان رساند که ” اگر زن در مسیر ایمان و عزت حرکت کند کل ملت در مسیر عزت و ایمان حرکت می کند.“
در پایان از حضار مهم خواسته شد با حضور و شرکت در این همایش آثار علمی خود را به دبیرخانه مربوطه ارسال نمایند.