عضو هیات علمی و استادیار گروه رفتار حرکتی (علوم ورزشی) دانشگاه حکیم سبزواری گفت: این طرح مشترک پژوهشی با موضوع “بررسی نقش فعالیت بدنی در تعدیل اثرات میدان الکترومغناطیسی کم فرکانس تلفن همراه بر فعالیت حرکتی موش آزمایشگاهی” با همکاری دانشکده علوم ورزشی دانشگاه‌ حکیم سبزواری، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران و انستیتو پاستور تهران از حدود یک سال پیش شروع شده است.

دکتر رسول زیدآبادی اظهار داشت؛ پيشرفت تكنولوژي و کاربرد روزافزون وسایل الکترو­نیکی در زندگی بشر علی­رغم ایجاد رفاه، خطرات بیو­لوژیکی زیادی را به همراه داشته و نگراني‌هاي زيادي را در اين خصوص ايجاد نموده است. طي قرن گذشته محيط اطراف ما به­ شدت تحت تاثير ميدان­هاي الكترومغناطيسی كم­ فركانس یا (Extremely low frequency electromagnetic field (ELF_EMF; 0_300 Hz وسایل الکترونیکی ساخت بشر قرار گرفته است. امروزه اثرات بيولوژيك ميدان­هاي الكترومغناطيس به­ طور وسیعی مورد توجه مجامع علمی قرار گرفته است. در این میان تلفن‌هاى همراه يكى از مهم­ترین منابع ايجاد کننده اين ميدان‌ها هستند كه به­ دلیل کاربرد گسترده این وسیله، توجه بسیاری از مجامع علمى و پزشکی به اثرات بيولوژيك و روانشناختی اين سيستم ارتباطى معطوف شده است. اگرچه امروزه ورود تلفن ­هاي همراه به زندگي بشر باعث گسترش ارتباطات شده است، اما نگراني­های ناشي از اثرات میدان‌های الکترومغناطیسی کم ­فرکانس این وسیله ارتباطی بر عملکرد موجود زنده به­ ویژه بر فعالیت حرکتی و شناختی او جزء بحث برانگيزترين موضوعات باقي مانده است.

وی افزود؛ تحقیقات قبلی اینجانب با این گروه در زمینه اثرات میدان الکترومغناطیسی کم فرکانس تلفن همراه بر حافظه و یادگیری موش آزمایشگاهی و نقش فعالیت بدنی در تعدیل اثرات مخرب این میدان‌ها که در سال 1392 به پایان رسید، حاکی از اثرات مثبت فعالیت بدنی بلندمدت در کاهش اثرات مخرب این میدان‌ها بود. اما طرح مذکور که در راستای تحقیقات قبلی اینجانب با این گروه انجام گرفته، در پی بررسی اثرات این میدان‌ها بر میزان فعالیت حرکتی می باشد. در حال حاضر در مراحل پایانی این طرح هستیم و یکی از مقالات مستخرج از این طرح در شماره آخر مجله علوم پزشکی فیض کاشان به چاپ رسیده است. نتایج این طرح حاکی از کاهش فعالیت حرکتی موش‌های در معرض امواج بود، به طوریکه فعالیت بدنی نتوانست از کاهش فعالیت حرکتی ناشی از میدان‌ الکترو­مغناطیسی کم­ فرکانس تلفن همراه جلوگیری نماید.