اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست. از آنجا که نمی توان علم را در خلا به دست آورد، همفکری و تضارب عقاید و دیدگاه های مختلف نقش بزرگی در بهبود و ارتقای علمی نسل ها دارد. به همین علت نمی توان نسبت به موضوع اعزام دانشجو و استاد به دیگر کشورها و پذیرش نگاه های تازه ی دیگران- چه دانشجو و چه استاد- به مسایل بی تفاوت بود. باید اعتراف کرد به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری، پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان کشورمان دسترسی کاملی به همه ی منابع علمی و تجهیزاتی در جهان ندارند و برآورده کردن بسیاری از خواسته های علمی آن ها در کشور امکان پذیر نیست. در این میان استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه از این فرصت های پزوهشی بهره برده اند. در همین راستا و بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی پای صحبت تعدادی از این اساتید نشسته ایم که در قسمت سوم این گزارش می توانید صحبت های  دکتر نیکی رضازاده عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم  در  مورد فرصت های مطالعاتی خود که در تابستان گذرانده اند را  مشاهده کنید.

Rezazadeh-Mechanics

دعوت ازخانم دکتر رضازاده عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم به دانشگاه صنعتی دلفت  TechnischeUniversiteit Delft  جهت دوره تحقیقاتی کوتاه مدت

دکترنیکی رضازاده در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره با اینکه  TU Delft دانشگاهی در شهر دلفت  کشور هلند است، گفت: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه صنعتی هلند می باشد؛ و بر اساس رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا در زمینه تکنولوژی است.

عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری افزود: این دانشگاه در رده بندی QS در زمینه مهندسی و تکنولوژی ذر رتبه ۱۹ جهان ذر سال ۲۰۱۵ می باشد.

وی یادآور شد: به دعوت دپارتمان مهندسی هوا و فضا این دانشگاه صنعتی جهت همکاری در پروژه های کاربرد محرک های پلاسما جهت کنترل جریانهای ایرودینامیکی در تابستان به این دانشگاه سفر کردم.

دکتر رضازاده با عنوان اینکه در چند سال اخیر نگاه خوبی که به بحث پژوهش در دانشگاه شده است تصریح کرد: دانشگاه در حال حرکت در مسیر خوبی است و در بحث پزوهش با برنامه ریزی های خوبی که از سوی مسئولین صورت گرفته است خوشبختانه رشد کمی و کیفی بسیار خوبی داشته ایم.

گفتنی است زمینه تحقیقاتی دکتر رضازاده الکتروهیدرودینامیک ( کاربرد میدانهای الکتریکی و مغناطیسی جهت کنترل جریان سیال) می باشد که تا کنون یک دوره تحقیقاتی یکساله  با موضوع  میکرو پمپ های الکترواسمزی ( استفاده از میدانهای الکتریکی جهت ایجاد حرکت و پمپاژ سیال در میکرو کانالها)در دانشگاه علوم و فنون پیشرفته کره ( KAIST) در کشور کره جنوبی گذراندند که منجر به مقاله در مجله physical review E  گردید.

همچنین ایشان از جانب دکتر Eckert از انستیتو HZDR( Helmholtz-Zentrum Dresden-Rossendorf)  از موسسات تحقیقاتی آلمانی واقع در شهر درسدن– آلمان جهت ارایه تحقیقات در زمینه EHD در فوریه سال جاری دعوت شدند.

زمینه کاری ایشان در فرصت تحقیقاتی در دانشگاه TU Delft  در جولای و آگوست سال جاری متمرکز بر روشهای نوین اندازه گیری شامل ( PIV, thermal imaging camera,… ) برای جریانهای سیال در معرض محرک های پلاسمایی و جت های پلاسمایی می باشد که دپارتمان هوا و فضا با امکاناتی بی نظیر در اروپا امکان مناسبی را فراهم نمود.

به طور نمونه این دپارتمان شامل ۱۱ تونل باد در انواع و اندازه های مختلف می باشد  که شامل امکانات مناسبی چون Studio PIV ,… می باشند. از تونل باد های مهم میتوان به HTFD Hypersonic ، ST-3 Supersonic ،   ST-15 Supersonic (HSL)، TST-27 Transonic/Supersonic ، Open Jet Facility و Vertical Low Turbulence Tunnel اشاره نمود.