اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در شش ماهه نخست امسال ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند. در همین راستا مصاحبه ای با دکتر مرتضی رضایی عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه حکیم سبزواری داشته ایم که در تابستان امسال فرصت مطالعاتی تحقیقاتی را  در دانشگاه صنعتی چالمرز کشور سوئد و همچنین  فرصت مطالعاتی صنعتی کوتاه مدت را در یکی از شرکت­های داخلی گذرانده است.

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.
به نام خدا، مرتضی رضائی هستم، فارغ التحصیل دکترای مهندسی برق- مخابرات میدان و موج از دانشگاه فردوسی مشهد و از سال ۱۳۹۴ در گروه برق دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به خدمت می باشم.
*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در تابستان امسال، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
در تابستان امسال فرصت مطالعاتی صنعتی کوتاه مدت را در یکی از شرکت­های داخلی و فرصت مطالعاتی تحقیقاتی را نیز در دانشگاه صنعتی چالمرز کشور سوئد گذراندم. البته تلاش من این بود که فرصت مطالعاتی خارج از کشور را نیز در یکی از شرکت­های معتبر اروپا بگذراندم که موفق به این امر نشدم. دلیل این تاکید نیز به این جهت است که باید بتوانیم بگونه­ای چرخه تولید علم، فناوری و ثروت را در داخل کشور تکمیل کنیم و فرصت مطالعاتی نیز این تجربه گرانبها را در اختیار من می­گذاشت. در صورتی که این چرخه تکمیل نشود نمی­توان انتظار داشت که دانشگاه بتواند بخوبی در رشد جامعه سهم خود را ایفا نماید و همچنین از بزرگترین سرمایه کشور یعنی دانشجویان با انگیزه و پرتلاش و اساتید با تجربه استفاده بهینه نخواهد شد.
اگر بخواهم صادقانه و منصفانه دو تجربه فرصت مطالعاتی صنعتی داخلی و فرصت مطالعاتی خارج از کشور را با یکدیگر مقایسه کنم، می­توانم بگویم هر دو مفید هستند و البته پر از تجربیات متفاوت! در طول مدت فرصت مطالعاتی داخلی در حوزه اتوماسیون صنعتی با یکی از شرکت­های داخلی همکاری داشتم. اگر چه این نوع فعالیت علمی، حرکت در مرز علم نیست و منجر به انتشار مقاله نمی­ شود اما مفید است برای جامعه و پلی است میان دانشگاه و صنعت داخلی. در طول مدت فرصت مطالعاتی خارج از کشور نیز روی ساختارهای مایکروویوی در فرکانس موج میلیمتری که کاربرد اصلی آنها در مخابرات نسل پنجم موبایل می­باشد با گروه سیستم­های آنتن دانشگاه چالمرز همکاری داشتم. البته همکاری اینجانب که از سال ۱۳۹۳ با این دانشگاه آغاز شده بود، قطع نشده و تابستان امسال نیز در همان راستا با تامین مالی از طرف دانشگاه مقصد به عنوان محقق مهمان در این دانشگاه حضور یافتم. بدلیل ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با صنعت پیشرفته در این کشور، معمولا فعالیت­های دانشگاه توسط صنعت تامین مالی می­گردد و نتایج تحقیقات که در واقع ارایه راه حل برای نیازهای واقعی است براحتی در نشریات بسیار معتبر و یا بصورت پتنت منتشر می­شود و این به معنای تحقق دانشگاه نسل سوم و کارآفرین است.
*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟
 دومین فرصت مطالعاتی صنعتی داخلی و دومین فرصت مطالعاتی خارج از کشور.
* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟
بدیهی است دیدن فرهنگ­های متفاوت پر است از تجربیات اجتماعی! اینکه دیگران چگونه زندگی می­کنند، چگونه فکر می­کنند و … اگر با دید نقادانه و بدون پیش داوری دیده شود بسیار آموزنده است و مفید. این تجربه اجتماعی در نحوه تعریف ساختار دانشگاه، رابطه استاد و دانشجو، رابطه دانشگاه با جامعه، نحوه ایجاد شرکت از محصولات علمی، نحوه ایجاد انگیزش در دانشجو و … نیز می­تواند به یک عضو هیات علمی در انتخاب راه حل مناسب کمک کند. از نظر علمی نیز همکاری با یک مجموعه علمی قوی چند ملیتی و وجود آزمایشگاه­های مجهز نیز فرصت مغتنمی است که یک عضو هیات علمی بتواند در مرز علم، حرکت و اطلاعات خود را بروز نگهدارد. البته ایرادی هم که دارد آنست که عایدی زیادی حداقل در کوتاه مدت برای کشور ندارد چرا که عضو هیات علمی در واقع چرخه تولید علم، فناوری و ثروت را برای کشور دیگری تکمیل می­کند. اگر بتوان با جذب بودجه­های پژوهشی از دانشگاه­های خارج از کشور، در داخل کشور و با کمک نیروی دانشجویان جوان و پر انگیزه در انجام پروژه­های علمی بین المللی مشارکت داشت می­توان به مرور با بومی سازی علم، به عنوان یک قطب علمی مطرح شده و کم کم تولید علم را به تولید فناوری نزدیک کرد.
* وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
آنچه به وضوح در دانشگاه دیده می­ شود شتاب بالای ارتقای وضعیت پژوهشی دانشگاه بدلیل تلاش خوب اعضای محترم هیات علمی و همچنین تلاش­های دانشجویان دانشگاه و ریل گذاری امید بخش معاونت محترم پژوهشی است. راه اندازی گرنت پژوهشی، فرصت­های مطالعاتی داخلی و خارجی نیز به ارتقای وضع موجود کمک شایانی می­کند.
حرف پایانی:
در اینجا بر خود لازم می­دانم از معاونت محترم پژوهشی که با نگاهی باز، در بین اعضای محترم هیات علمی انگیزه برای تلاش بیشتر را ایجاد می­ کنند تقدیر و تشکر نمایم. به امید آنروزی که همه بتوانیم با حرکت به سمت دانشگاهی کارآفرین در بین دانشجویان عزیز فضایی پر از امید به آینده ایجاد نماییم.