“پلیمر زیستی کیتوسان از قارچ”دستاورد فناورانه پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری در بیست و یکمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار رونمایی شد.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو روابط عمومی دانشگاه، با اعلام این خبر گفت: “پلیمر زیستی کیتوسان از قارچ” طرح فناورانه، پژوهشگران مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از ۸۹ طرح فناورانه برتر کشور در بیست و یکمین نمایشگاه و دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار رونمایی شد.

دکتر ریحانه صباغ زاده افزود: این پلیمر زیستی، طرح فناورانه شرکت فناور نوین صنعت آفتاب سبزوار است که مجریان این طرح مهندس معین سرسنگی، مهندس سهیل کیانی راد و سرپرست تیم نیز خانم دکتر مختاری هستند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: این محصول دانش بنیان از طریق واکنش استیل زدایی کیتین بدست می‌آید. کیتین بطور طبیعی در پوسته سخت پوستان دریایی از جمله خرچنگ و میگو، و همچنین در دیواره سلولی قارچ ها و سایر میکرو ارگانیسم ها یافت می‌شود. کیتین ابتدا از منابع ذکر شده استخراج و سپس در طی فرایند استیل زدایی به کیتوسان تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در فرآیند خالص سازی کیتین از املاح، پروتئین و رنگدانه، شرایط فرآیند استخراج از جمله دمای واکنش، زمان واکنش و غلظت مواد بکار رفته موثر است و محصول کیتوسان بدست آمده از قارچ دارای درصد داستیلاسیون بین ۷۵ الی ۹۵، وزن مولکولی پایین و گریدهای مختلف دارویی و صنعتی و خوراکی است.

لازم به یادآوری است کلیه علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به سامانه این نمایشگاه به آدرس http://www.msrt-expo.ir، ضمن بازدید از محصولات عرضه شده، اطلاعات تکمیلی در خصوص هر محصول را مطالعه کنند.