پنجمین اجلاس ملی کرسی های نقد، نظریه پردازی و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی که در ۱۱ تیر ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید، آیین اعطای گواهی کامیابی،به نظریه پردازان موفق و تجلیل از سرآمدان آموزشی با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، عبدالحسین خسروپناه دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت الله رشاد رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید.
در این مراسم ۱۴ سرآمد کرسی‌های نظریه پردازی و نقد و مناظره معرفی شدند که عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری، نیز به عنوان یکی از نوآوران موفق در این مراسم مورد تجلیل واقع گردید .
خانم دکتر سیده سمیه خاتمی سبزواری، عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه حکیم سبزواری دارای نوآوری با عنوان ” تأثیر علم جغرافیا بر عصری نگری فهم با نگاهی ویژه به اماکن نامبرده در قرآن کریم بودند، با کسب امتیاز نوآوری برتر، موفق به اخذ گواهی کامیابی از پنجمین اجلاسیه کرسی های، نقد، نظریه پردازی و مناظره گردیدند .
این مراسم که با قرائت پیام آیه الله جوادی آملی و آیت الله رئیسی شروع بکار نمود ،
وزیر علوم تصریح کرد: پیام کرسی‌های نظریه پردازی این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدودی دارد و باید شرایط جوری فراهم شود که انسان‌ها بتوانند پرواز کنند و وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمی‌دهد باید این را اصلاح کنیم.
وزیر علوم تأکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آئین‌نامه‌ای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغ‌التحصیلی جهت مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم.
همچنین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجة الاسلام خسرو پناه در این جلسه بیان داشتند، بنده به‌عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وضعیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها راضی نیستم و گله‌مند هستم معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید به‌طور جدی این کرسی‌ها را در دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنند تا دانشجویان و اساتید با رعایت اخلاق بنشینند و با یکدیگر به گفتگو بپردازند.
ایشان همچنین بیان داشتند، طی این سال‌ها تولیدات خوبی در این زمینه داشتیم و امروز شاهد برگزاری پنجمین اجلاس کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: باید بپرسیم چرا کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره فقط در حوزه علوم انسانی و اسلامی برگزار می‌شود مگر اساتید علوم پایه، مهندسی و پزشکی نظریه ندارند. بنابراین باید هیئت حمایت از نظریه‌ها یک تحول اساسی و تحول کمی از حیث توسعه موضوعی پیدا کنند. نباید نظریه‌های خودمان را منحصر به حوزه علوم انسانی و اسلامی کنیم.