دوازدهمین پیش نشست جایزه جهانی امام خمینی (رحمه الله علیه) با محوریت “معرفی اندیشه ها و منظومه فکری و سیره عملی امام خمینی با حضور اساتید و دانشجویان در تالار همایش های بین المللی بیهقی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار گردید .
این همایش که با سخنرانی ، آقای دکتر موسوی ، آقای دکتر زینلی ، خانم دکتر خاتمی، و اقای دکتر رزمخواه در تاریخ ابان ماه سال ۱۴۰۴ ساعت برگزار گردید، به بیان منظومه فکری و علمی حضرت امام در حوزه های عرفان و اخلاق عملی و نیز ترویج گفتمان خانواده محور و نیز حوزه حکومتی در باب ولایت فقیه پرداخت .. گفتنی است تا کنون به دبیرخانه این جایزه جهانی بیش از ۶ هزار اثر ارسال گردیده و در پایان آذر ماه برگزار می گردد.
در بخش اول جلسه آقای دکتر موسوی به عنوان عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه حکیم سبزواری در حوزه عرفان عملی حضرت امام ، بیان داشتند ،حضرت امام رحمه الله علیه از کجا به این قدرت نفوذ رسیدند من جوابم این است از طریق عرفان آنهم نه عرفان زبانی بلکه عرفان عملی یعنی جوری در عمل اهل تهذیب بوده و قدم های مردانه برداشته که به این مقامات عمیق و جاذبه و دافعه دست یافته یعنی عرفان حضرت امام محورش وحدت وجود هست. در واق حضرت امام قائل به وحدت اطلاقی وجود است به همین دلیل وقتی در بحث اخلاق وارد می شود عمیق ترین اخلاق را دارد ، امام بالاترین جاذبه و دافعه را دارد چه کسی می تواند چنین صحنه های عاشقانه را در یک ملت ایجاد کند که میلبونها عاشق پرورش بدهد این جاذبه ایشان هست یا مثلا در صحنه خانواده عاشقانه ترین صحنه ها را خلق می کند به طوری که در برخورد با همسرشون می گویند هیچوقت امام جلوی من پایش رو دراز نکرد ، همیشه جوری برخورد می کرد که من فکر کنم ایشان مجنونه و من لیلی هستم.
عضو هیات علمی گروه معارف ادامه دادند ، جاذبه داشتن بازم خیلی سخت نیست اما دافعه داشتن خیلی سخته ، شعار توحید اولش با دافعه شروع می شه حضرت امام بیشترین دافعه رو داشت یعنی بیشترین شجاعت رو داشت زمانی که رضا شاه وارد حرم شده بود همه حرم رو خالی کرده بودن اما امام تنها نشسته بود و نترسید شجاعت و دافعه اش باعث شد بیش از همه به او جذب شوند عاشق باید جرات داشته باشد وسط آتش برود .
حیلت رها کن عاشقا؛ دیوانه شو، دیوانه شو. و اندر دل آتش درآ؛ پروانه شو، پروانه شو.
هم خویش را بیگانه کن، هم خانه را ویرانه کن، وآنگه بیا با عاشقان همخانه شو؛ همخانه شو
تو «لیله القبری» برو تا «لیله القدری» شوی؛ چون قدر، مَر ارواح را کاشانه شو؛ کاشانه شو.
حضرت امام عرفانش توحیدی عاشقانه و اخلاقش بر اساس عرفانش عاشقانه و سیاستش هم بر اساس اخلاقش و عرفانش بود عاشقانه. حضرت امام رو یک سیاستمدار عادی ندانید . وقتی امام از دنیا رفت خیلی از افراد دق کردند این از خاطرات خودم هست که از بچه های بسیجی شیرین ، خوش تیپ ، خندان، خوشرو .. روز رحلت امام سکته کرد و تا سالها روی ویلچر بود .امام رو در فضای مجازی از روی حسادت چگونه معرفی می کنند ، قبض اب و برق، دیکتاتور … چون هنر عشق ورزی را ندارند ، اینگونه معرفی می کنند . به نظر من امام یک هنرپیشه بود .
بکوش خواجه و از عشق بینصیب مباش که بنده را نخرد کس به عیب بیهنری
آقای دکتر احمد رزمخواه از اساتید دیگری بودند که در رابطه با منظومه فکری حضرت امام از نگاه سیره عملی ایشان وارد شدند. ایشان بیان داشتند :گمان می کنید راز معنا داری زندگی حضرت امام چه بود؟ گمشده ی بشر امروز بی هدفی هست سرگردانی و پوچی و بلای فراگیری که شامل بشر امروز می شود .حضرت امام چگونه بود که یک لحظه از زندگیش بدون معنا نبوده است .یک زندگی معنادار داری چند ویژگی است
۱_رضایتمندی از زندگی
۲_احساس نشاط و سرزندگی که از همه حرکات و سکنات او دیده می شود
۳_احساس مسئولیت می کند
۴_ دوری از پوچی و تنهایی و افسردگی
۵_تحمل رنجها و سختی ها
تمام اینها در حد والا در حضرت امام هست مثلا در رضایتمندی به گونه ای بود که هر کاری رو برای رضایت خدا انجام می دهد حضرت امام به حدی سرزندگی داشت که در سن بازنشستگی تازه قیام خودش رو شروع می کند .در سالهای جوانی کتابی نوشته شد که به دلیل حس مسئولیتی که داشتند بلافاصله جواب می دهد و نمی گذارد شبهات مطرح شود معنا بخش زندگی امام ، ایمان توحیدی و قیام برای خدا بود .
سخنران سوم مراسم خانم دکنر خاتمی عضو هیات علمی و دارنده مدرک نخصصی مطالعات زنان و خانواده دانشگاه حکیم سبزواری ضمن معرفی جایزه جهانی امام خمینی و آثار واصله به این مرکز صحبت خود را را در رابطه با نقش زنان و ترویج گفتمان خانواده محور از منظر حضرت امام بیان کردند.
ایشان مقایسه ای را داشتند بین دو مصاحبه اوریانا فالاچی خبرنگار ایتالیایی ، که سال ۵۲ با شاه مصاحبه کرده بود و سال ۵۸ با حضرت امام(ره) مصاحبه داشته است، فالاچی یک خبرنگار بسیار سمج است که از پرسیدن هر نوع سوالی و یا ایجاد چالشی ابا نداشته است ، او حدود سه ساعت با شاه مصاحبه میکند ،و در انتها می گوید:« از نظر شاه، “زن در زندگی مرد اهمیت ندارد مگر وقتی که زیبا و جذاب باشد… شاه می گوید، شما زنان حتی یک سرآشپز بزرگ نداشتید، هیچ چیز بزرگی نداشتید، هیچ چیز! …شما زنان وقتی بهقدرت میرسید بیرحم و سنگدل هستید. .. به نظر او زنان لوازم با ارزشی هستن که در فکر کردن ناتوانند و بعد همین شخص در اجتماعی که هنوز زنان چادر به سر میکنند، دستور میدهد که دختران خدمت نظام انجام دهند راستی این شخص کیست که از سی و دو سال پیش تاکنون بر روی سوزانترین تخت دنیا نشسته است؟ به دوران قالیچههای پرنده وابسته است با به دوران کامپیوتر؟ ته مانده قرون قدیم و وسطی است یا تکهای از چاه های نفت آبادان؟ من که نتوانستم درک صحیحی از وی داشته باشم، ولی فهمیدم که می تواند با پررویی بی نظیری دروغ بگوید. به طور مثال وقتی مصاحبه من با او منتشر شد، از سفارت خواست تا موضوع افزایش قیمت نفت را که با من در میان گذاشته بود، تکذیب شود، ولی چند هفته بعد واقعه قیمت نفت را بالا برد….»
خانم دکتر خاتمی در ادامه می گوید : اما حالا نکته جالب مصاحبه ای هست که فالاچی با امام در مهر ۱۳۵۸ دارد و حدود ۲ ساعت طول می کشد و بعد تحلیل خود را از حضرت امام میگوید:
“خمینی خوش قیافه ترین پیرمردی بود که در عمرم دیده ام. زمین تا آسمان با دیگر رهبران خاورمیانه مثل قذافی و عرفات که مثل عروسک های خیمه شب بازی بودند فرق داشت. خمینی چیزی مثل پاپ یا یک سلطان مقتدر بود، یک رهبر واقعی. مردم ایران بیش از اندازه او را دوست داشتند. در حد یک پیامبر، یا از آن بالا تر، در اندازه یک خدا”
«از همان لحظه اول فهمیدم فضا آنطور نیست که فکر میکردم. من شاید تحت تاثیر فضای ساده خانه آیتالله که در یک کوچه خاکی واقع شده بود، قرار داشتم… در این مصاحبه آیتالله خمینی، نه بستن روزنامه آیندگان رو تکذیب کرد، نه اعدامها را و نه محدودیتهای حرکت کمونیستها را. او با تمام مصاحبه شوندگان قبلی فرق داشت.»
خوب نگاه امام نسبت به زنان در مصاحبه دیگری نیز انعکاس یافت در همان زمان خانم نوشابه امیری خبرنگار کیهان با حضرت امام مصاحبه ای دارد که امام می فرماید :« ..مترقی هم به این معنی نیست که زنها یا مردهای ما خیال کردهاند، مترقی به کمالات انسانی و نفسانی است و با اثر بودن افراد در ملت و مملکت است نه اینکه سینما بروند و دانس بروند و اینها ترقیاتی است که برای شما درست کردهاند و شما را به عقب رانده و باید بعداً جبران کنیم. شماها آزادید در کارهای صحیح؛ در دانشگاه بروید و هر کاری را که صحیح است بکنید و هم ملت در این زمینهها آزادند، اما اگر بخواهند کاری خلاف عفت بکنند و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت بکنند جلوگیری میشود و این دلیل بر مترقی بودن است.»
سخنران پایانی جایزه جهانی امام خمینی (ره)آقای دکتر زینلی به مهمترین آموزه در نهضت امام خمینی یعنی ولایت فقیه پرداختند و بحث حکومت حضرت امام را بیان داشتند ،و اذعان کردند که با وجود سر آمدی امام در حوزه های مختلف و حتی اعتراف کسانی که مخالف با حضرت امام هم هستند ،اما بروز بیرونی حضرت امام بحث حکومت اسلامی می باشد .ایشان به نه استدلالی از ولایت فقیه پرداختند که حضرت امام در سال ۴۷ در نجف اشرف در ۱۳ جلسه بیان داشتندکه از جمله ایشان به موارد زیر اشاره داشتند .
مورد اول؛ ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است که بر اساس حکم عقل و شرع است . در واقع در رابطه با بیان اینکه دین چه مشکلی را حل می کند بعضی میگویند دین برای همه زندگی راهکار دارد و بعضی میگویند حوزه محدودی دارد مرحوم امام میگوید انچه به هدایت انسان مربوط است در قرآن امده و حضرت امام قائل است مساله هدایت در قرآن مطرح شده و حکومت، ارتباط مستقیمی با هدایت و ضلالت دارد سپس حضرت امام مطرح می کند که آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ …. » یعنی همه قوا را برای تشکیل حکومت جمع کنید.
مورد دوم _لزوم انقلاب سیاسی هست انقلاب سیاسی یعنی اگر در جامعه ای داریم زندگی می کنیم و حکومت عادلانه ای ندارد باید برای ایجاد ان اقدام کنیم . ایشان می گوید« انَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الْأَرْضِ…» حکومت های جبار جلو هدایت انسانها را میگیرند و ما چارهای نداریم اینکه جز حکومت های فاسد را برداریم و هیات های حاکمه خائن را براندازیم و این وظیفه تمام مسلمانان در تمام کشورهاست .
در این جلسه که با مدیریت آقای دکتر بیدی برگزار گردید ، بیان گردید تا کنون به دبیرخانه این جایزه جهانی بیش از ۶ هزار اثر ارسال گردیده و لاقمندان می توانند تا آذر ماه آثار خود را ارسال نمایند.