بر اساس آخرین نتایج منتشر شده از رتبه‌بندی موضوعی تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه حکیم سبزواری موفق به کسب رتبه (۶۰۱-۸۰۰) در حوزه موضوعی علوم مهندسی(عمران، مواد و متالوژی، مکانیک و هوافضا، مهندسی برق و الکترونیک و مهندسی شیمی) و رتبه(۸۰۱-۱۰۰۰) در علوم فیزیکی (شامل رشته‌های ریاضیات و آمار، فیزیک و نجوم، علم شیمی، علوم زمین‌شناسی، زیست محیطی، زمین و علوم دریایی) شده است.

در حوزه علوم مهندسی ۱۰۹۸ دانشگاه از سراسر جهان حضور داشتند که در مقایسه با سال گذشته حدود ۹۰ دانشگاه جدید به جمع دانشگاههای حاضر در این رتبه‌بندی موضوعی افزوده شده است. تعداد دانشگاههای ایرانی حاضر در این دسته موضوعی حدود ۳۸ دانشگاه بوده است که دانشگاه حکیم سبزواری به همراه دانشگاههای صنعتی شیراز، الزهرا، شهید مدنی، بوعلی سینا، اصفهان، خوارزمی، خواجه نصیر، مازندران، رازی، سمنان، شهید بهشتی، شهید چمران، صنعتی شاهرود و ارومیه در این جایگاه از رتبه بندی قرار گرفتند.

در حوزه موضوعی علوم فیزیکی، امسال شاهد حضور ۱۲۲۷ دانشگاه از سراسر جهان می‌باشیم که در مقایسه با سال گذشته (با ۱۱۴۹ دانشگاه)، ۷۸ دانشگاه جدید به این رتبه‌بندی موضوعی پیوسته شده است. تعداد دانشگاه‌های ایرانی رتبه‌بندی شده بر طبق آخرین نتایج این حوزه موضوعی، شامل ۴۰ دانشگاه (صنعتی نوشیروانی بابل، آزاد اسلامی واحد نجف آباد، شهید مدنی آذربایجان، کاشان، کردستان، لرستان، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، محقق اردبیلی، صنعتی شریف، تبریز، یاسوج، مراغه، گیلان، صنعتی اصفهان، شهید چمران اهواز، شهرکرد، صنعتی شاهرود، شیراز، صنعتی شیراز، تهران، بوعلی سینا، دامغان، فردوسی مشهد، صنعتی خواجه نصیر طوسی، مازندران، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، تربیت معلم شهید رجایی، ارومیه، خلیج فارس، الزهرا، اراک، بیرجند، خوارزمی، سیستان و بلوچستان، و یزد) می‌باشد که دانشگاه حکیم سبزواری در این حوزه موضوعی نیز خوش درخشیده است. 

 

رتبه‌بندی موضوعی تایمز از سال ۲۰۱۱ و به صورت سالانه به ارزیابی و انتشار نتایج دانشگاه‌ها پرداخته است. این موسسه بصورت سالانه اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در چهار سطح جهانی، فرعی، موضوعی و منطقه‌ای می‌نماید. این رتبه‌بندی در ۱۱ حوزه موضوعی، دانشگاه‌های برتر جهان را معرفی می‌کند. شاخص‌های کلیدی این رتبه‌بندی به مقایسه و ارزیابی حوزه‌های آموزش (یاددهی)، پژوهش (حجم، درآمد و شهرت پژوهشی)، ارجاعات (تاثیر پژوهش)، درآمد ارتباط با صنعت (تبادل دانش) و وجهه بین‌المللی (اساتید، دانشجویان و همکاری‌های پژوهشی بین‌المللی) دانشگاه‌ها می‌پردازد. از جمله شرایط ورود به رتبه‌بندی تایمز موضوعی علوم فیزیک، داشتن حداقل ۵۰۰ مقاله طی ۵ سال گذشته در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس و همچنین وجود حداقل ۵۰ عضو هیات علمی یا وجود ۵% عضو هیات علمی از مجموع کل هیات علمی دانشگاه می‌باشد. در آخرین نتایج رتبه‌بندی حوزه‌های موضوعی اعلام شده تایمز، اطلاعات مربوط به عملکرد سال ۲۰۱۹ دانشگاه‌ها و همچنین مقالات مربوط به بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار گرفته شده‌اند.

لینک خبر بر روی سایت وزارت علوم