ایرنا- همایش بزرگداشت حکیم سبزواری همزمان با هشتم اسفند ماه روز ملی بزرگداشت آن حکیم با حضور پژوهشگران، دانشگاهیان و مشارکت رادیو فرهنگ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آرامگاه وی در سبزوار برگزار شد.

 عضو هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم گفت: حکیم حاج ملاّهادی سبزواری متخلص به “اسرار” درخشان‌ترین چهره فلسفی ایران در قرن سیزدهم هجری است.

دکتر سید محمد کاظم علوی افزود: حکیم سبزواری یکی از بزرگترین شارحان حکمت متعالیه و فیلسوفی بزرگ است که آثارش در فهم حکمت صدرایی و همچنین در نوشته های فیلسوفان بعد از او تاثیر چشمگیر داشته است.

وی ادامه داد: حاج ملاهادی به عنوان خاتم الفلاسفه در عالم فلسفه  ایرانی، اسلامی شناخته می شود و یکی از مهمترین فعالیت‌های وی شرح و بسط فلسفه اسلامی است.

این استاد فلسفه و کلام اسلامی گفت: حاج ملاهادی شارح کم نظیر حکمت متعالیه ملاصدرا است و کتاب‌ها و آثار بسیار خوبی در این باره تالیف کرده که شاخص‌ترین این آثار کتاب “شرح منظومه” است که شامل تمام قسمت‌های فلسفه اسلامی اعم از منطق، حکمت نظری و حکمت عملی است.

وی افزود: همچنین اقبال لاهوری در کتاب سیر فلسفه در ایران نوشته است که فلسفه به وسیله حاج ملاهادی از فلسفه نوافلاطونی به افلاطونی انتقال پیدا کرده است و معتقد است فلسفه حاج ملاهادی فلسفه ایرانی، اسلامی است.

حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل کوشکی حاضر شد.

ملا هادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در حوزه علمیه مشهد و مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و شاگردان چندی را آموزش داد که از میان آنها می توان به محمد کاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد کاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالکریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حکیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره کرد.

حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر احاطه به علوم عقلی و فلسفی غزلهای حکمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به ‘اسرار’ تخلص می کرد.

حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.