بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در  دومین گزارش به سراغ  دکتر علی اکبر عارفی جمال مدیر گروه ریاضی محض  رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.


 
 
۱- با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟
به نام خدا، با سلام و سپاس از روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، تعداد مقالات ژورنالی گروه ریاضی محض در سال تحصیلی گذشته ۳۲ مورد به ازای ۱۴ استادیار به بالابوده است، سرانه ۲۸/۲ مقاله.
۲- در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

در این خصوص آمار دقیقی در دست نیست. بنا به آمار های سازمان سنجش سال گذشته در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاهها در سال گذشته تعداد زیر فارغ التحصیل کارشناسی گروه ریاضی محض بوده اند:

  • ۱۳ نفر فارغ التحصیل ریاضی محض
  • ۲۱ نفر فارغ التحصیل دبیری ریاضی
  • همچنین حداقل دو دانشجوی دکتری در کشور، کارشناسی خود را در دانشگاه حکیم سبزواری بوده اند.

۳- تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار و بیان کنید؟
سه دانشیار ، ۱۱ استادیار و یک مربی که از این تعداد ۴ نفر با سابقه بیش از ۲۰ سال هستند و مابقی سابقه کمتر از ۱۰ سال را دارند.
۴- امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟
از نظر آموزشی تنها یک سایت کامپیوتر در دانشکده وجود دارد که سه گروه به طور مشترک از آن استفاده می کنند. دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی که مهمترین رکن پژوهش در ریاضیات است اخیرا تسهیل شده است.
۵- پروژه های ارتباط با صنعت گروه شما در سال گذشته چگونه بوده است؟
یک طرح پژوهشی با همکاری مرکز IPM تهران.
۶- روند رشد دانشگاه (در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟
روند رشد دانشگاه در سال‌های اخیر بسیار چشم‌گیر بوده و امید می‌رود با تلاش کلیه دانشجویان،کارکنان و اعضای هیأت علمی، دانشگاه به جایگاه واقعی خود برسد.
۷- سخن پایانی
ضمن تشکر از روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه جهت انعکاس فعالیت‌ ها و نقطه نظرات گروه‌های آموزشی، عمده‌ترین رخدادهای گروه ریاضی محض در سال تحصیلی گذشته به شرح زیر است:
ـ فارغ‌التحصیل شدن اولین سری از دانشجویان دکتری (۴ نفر).
ـ برگزاری موفق بیست‌وپنجمین سمینار جبر ایران.
ـ ارتقاء دکتر صادقی به دانشیاری.
ـ کسب مقام هیجدهم در چهلمین دوره مسابقات ریاضی کشوری که در این خصوص از زحمات سرپرست تیم آقای دکتر مهدی وطن‌دوست قدردانی می گردد.
ـ عضویت اعضای گروه به عنوان اعضای کمیته علمی در سمینارها و همایش‌های ریاضی کشور (۴ مورد)
ـ برگزاری کارگاه نرم افزار متن باز SAGE  توسط دکتر احسان استاجی در حاشیه بیست و پنجمین سمینار جبر ایران