بی شک گروه های آموزشی در دانشگاه ها نقش محوری در ارتقای کیفیت  علمی و پژوهشی تحقق اهداف آموزش عالی دارند.دانشگاه حکیم سبزواری نیز به عنوان یکی از قطب های علمی-آموزشی شمال شرق کشور در حال حاضر دارای ۳۳ گروه آموزشی و با داشتن  امکانات آموزشی، کمک آموزشی، رفاهی و اعضای هیات علمی برجسته، توانسته است نیازهای کشور و بویژه منطقه را در زمینه تریبت نیروهای متخصص برطرف سازد.

باتوجه به اینکه گروه های آموزشی در تدوین و استقرار و اشاعه اهداف راهبردی دانشگاه نقش محوری را ایفا می کند، روابط عمومی دانشگاه نظر به رسالتی که در رصد و انعکاس فعالیت های حوزه های مختلف دانشگاه بر عهده دارد بنا دارد در سلسله گزارش هایی به بررسی عملکرد یکساله گروه های آموزشی دانشگاه بپردازد که در  دومین گزارش به سراغ دکترمحمدمصطفایی مدیرگروه علوم قرآن وحدیث/تاریخ تشیع دانشگاه حکیم سبزواری  رفتیم و  عملکرد یکساله  این گروه را در حوزه های آموزش، پژوهش، ارتباط با صنعت و …  بررسی کردیم  که حاصل این گفتگو در ادامه خواهد آمد.

 

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تعداد و سرانه مقالات گروه آموزشی خود را در طی سال تحصیلی گذشته عنوان کنید؟

ضمن عرض سلام و تشکر از فرصتی که برای معرفی گروه فراهم آوردید، به استحضار می رساند در سال تحصیلی گذشته تعداد ۳۸ مقاله از سوی اساتید محترم گروه در همایشهای مختلف ارائه گردیده است(سرانه ۷٫۶ به ازای هر عضو هیأت علمی) که یکی از آنها همراه با سخنرانی در سومین کنفرانس بین المللی جاده ابریشم در کشور چین بوده است.

در سال تحصیلی گذشته چه تعداد قبولی در آزمون ارشد و دکتری در گروه شما ثبت شده است؟

در آزمون ارشد با توجه به اینکه تنها حدود ۱۵ نفر از دانشجویان که بعنوان اولین ورودی کارشناسی در بهمن ۹۱ پذیرفته شده اند امکان حضور در آزمون کارشناسی ارشد را داشته اند، فقط یک نفر به عنوان استعداد درخشان در همین دانشگاه پذیرفته شد؛ اما برای مقطع دکترا،در سال قبل دو نفر از دانشجویان موفق به قبولی در آزمون شده اند و اکنون در سایر دانشگاه­ها مشغول به تحصیل می باشند.

تعداد اساتید گروه را اعم از دانشیار، استادیار و … بیان کنید؟

گرایش علوم قرآن و حدیث در این دانشگاه نوپاست و فعلا باگرایش تاریخ تشیع که آن هم تازه تأسیس است و تنها در مقطع ارشد دانشجو می پذیردتحت یک مدیریت اداره می گردد.مجموعا در هر دو گرایش ۵ استادیار در گروه به خدمت مشغولند.

امکانات آموزشی وپژوهشی گروه را شرح دهید؟

باید بگویم که هیچ نوع امکانات خاص آموزشی و پژوهشی در اختیار گروه نیست. همینجا از مسؤولین محترم دانشگاه تقاضا می­کنم با توجه به اساس کار گردآوری اطلاعات در رشته های مربوط به الاهیات که بر روش کتابخانه ای استوار است و با توجه به فقر منابع موجود در کتابخانه مرکزی و از طرفی، وجود نرم افزارهای بسیار مفید در حوزه مطالعات اسلامی، مکانی مجهز به چند سیستم کامپیوتر را در ساختمان مجتمع علوم انسانی تدارک ببینند تا دانشجویان بتوانند به راحتی از نرم افزارها استفاده کنند. البته ظاهرا اکنون دو سیستم در کتابخانه مرکزی وجود دارد که برخی نرم افزارها در آنها نصب شده است ولی به نظر می­آید پیشنهاد اینجانب می تواند زمینه و شور و هیجان بیشتری را در تحقیق و پژوهش برای تمامی دانشجویان گرایشهای الهیات و نیز رشته ادبیات عرب در محیط دانشکده به ارمغان آورد.

تعاملات بین المللی که در سال گذشته در گروه داشتید را بیان کنید؟

یکی از اعضای گروه در رشته تاریخ تشیع در سومین کنفرانس بین المللی جاده ابریشم(The third silk road) درروزهای هفدهم تا بیستم سپتامبر ۲۰۱۶ در شهر شیان چین شرکت کردند و به ارائه سخنرانی درباره روابط تجاری دریایی ایران و چین با تاکید بر دو بندر سیراف و صحار عمان پرداختند. در این میان تلاش شد دانشگاه حکیم سبزواری به مسؤولین دانشگاههای نورث وست شیان و دانشگاه انخویی شهر خوفی معرفی گردد که با اظهار تمایل آنها برای بازدید از دانشگاه حکیم سبزواری و ایجاد روابط در آینده مواجه شدیم.

پروزه های ارتباط با صنعت گروه شما در سال گذشته چگونه بوده است؟

ما در رشته خود چیزی به نام ارتباط با صنعت نداریم اما می توانیم در مقام فرهنگ سازی و امور تبلیغی و نیز پرداختن به برخی معضلات اجتماعی طرحهایی را تعریف نماییم و امیدواریم بتوانیم پایان نامه های دانشجویان را بر حسب علاقه آنها و امکان چاره جویی برای آن معضلات در منابع اصیل اسلامی(قرآن و حدیث)، به سمت بررسی و حل آنها ببریم. به عنوان نمونه طرح یکی از پایان نامه ها در سال گذشته پس از تحقیق میدانی، در خصوص یکی از عوامل اصلی طلاق یعنی «دخالت دیگران در زندگی زوجین» به تصویب رسید که هدفش بررسی عوامل این دخالتها و تعیین دخالتهای مثبت و منفی از منظر قرآن و حدیث است.

روند رشد دانشگاه ( در تمامی حوزه ها، پژوهشی، آموزشی، ارتباط با صنعت و ..) را در سالهای اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده این روند را با توجه به دغدغه مسؤولان در مقام بیان و عمل از جمله در سامان دادن به قوانین آموزشی و پرداخت گرنت اساتید و خصوصا جذب اساتید جوان و پرتلاش مثبت ارزیابی می کنم.

سخن پایانی

سخن پایانی آنکه چنانچه با ادامه مساعدتهای مسؤولین محترم دانشگاه، شاهد افزایش تعداد اعضای هیأت علمی گروه باشیم، مسلما این امر در تحقق برنامه های توسعه گروه و کیفی سازی فعالیت­های پژوهشی نقش تعیین­کننده خواهد داشت.