همایش بزرگداشت همایش جدول مندلیف نهم اردیبهشت ماه به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود، دکتر امیرحسن امیری دبیر این همایش در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۹، صد و پنجاهمین سالگرد فرمول‌بندی جدول تناوبی توسط دیمتری مندلیف است، گفت: جدول مندلیف، جدولی که تمام عناصر سازنده‌ی کائنات (حداقل تا جایی که ما می‌دانیم) را به شکلی منظم و زیبا، ساماندهی می‌کند. به همین مناسبت، سازمان ملل متحد و یونسکو، سال ۲۰۱۹ را، سال جهانی جدول تناوبی عناصر شیمیایی (IYPT 2019) اعلام کرده است. این در حالی است که این جدول ۱۵۰ ساله، هنوز در حال رشد است و در سال ۲۰۱۶، چهار عنصر جدید به آن اضافه شدند!

وی ادامه داد: سازمان ملل با درک اهمیت شیمی در تولید مواد پایدار و سازگار با محیط زیست و برای افزایش آگاهی عمومی از نقش آن در زمینه هایی نظیر آموزش، انرژی، کشاورزی، و سلامت، سال ۲۰۱۹ را به عنوان سال بین المللی جدول تناوبی عناصر اعلام کرد، باید بدانید جدول تناوبی عناصر شیمیایی یکی از مهمترین و اثرگذارترین دستاوردهای بشر در علوم مدرن است که ماهیت شیمی، زیست شناسی، فیزیک و دیگر رشته ها را منعکس می کند.

دکتر امیری با تاکید بر اینکه هدف ما از این بزرگداشت برجسته سازی اهمیت شیمی در علوم، فناوری و توسعه انسانی پایدار است ادامه می دهد: اتحادیهٔ بین‌المللی شیمی محض و کاربردی( ایوپاک) می گوید که در این سال قصد دارد آگاهی جهانی درباره شیمی را افزایش دهد و نشان دهد که جدول تناوبی می تواند “مرکزی برای پیوند دادن جنبه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه جهانی از طریق یک زبان مشترک” باشد که انجمن شیمی ایران هم همراه با جامعه جهانی در این کار بزرگ مشارکت دارد و دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان یکی از معدود دانشگاههای ایران است که قصد دارد این همایش را در سال ۱۳۹۸ با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار کند.

دبیر همایش مندلیف برگزاری گردهمایی‌های تخصصی با خروجی‌های کاربردی با کیفیت مطلوب و مدنظر، بحث و بررسی آخرین دستاوردهای علمی در ارتباط با فناوری های نوین، فراهم کردن بستر ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتباط بیشتر دانشجویان با اساتید طراز اول ایران و همچنین صنایع مختلف و آشنایی با کارآفرینی و راههای ایجاد شرکتهای دانش بنیان را از دیگر اهداف مهم برگزاری این همایش برشمرد.

دکتر امیری ادامه داد: برگزاری نمایشگاه از تولیدات صنعتی شهرستان سبزوار، ارائه آخرین دستاوردهای علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، برگزاری مسابقات کمیکار برای دانشجویان و برگزاری کارگاه های تخصصی از جمله برنامه های جنبی همایش خواهد بود.

وی فراهم کردن بستر ارتباط صنعت و دانشگاه، آشنایی بیشتر دانشجویان با صنعت و فرصتهای شغلی، ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در دانشجویان، کارآفرینی و نحوه ایجاد شرکتهای دانش بنیان را از جمله دستاوردهای مورد انتظار از برگزاری این همایش برشمرد و افزود: اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع مختلف و دانشجویان مخاطبان اصلی این همایش هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه با اشاره به ارگان ها و سازمان های همکار در برگزاری همایش خاطر نشان کرد: انجمن شیمی ایران، صنایع شهرستان سبزوار، دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه فردوسی مشهد، انجمن شیمی دانشجویی از جمله ارگانها و سازمانهایی هستند که در برگزاری این همایش مشارکت دارند.

وی در پایان از از تمامی اساتید و دانشجویان علاقمند دعوت کرد که با حضور خود گرمابخش  همایش باشند.

Source: خبر