شرکت داروسازی نوو نوردیسک (Novo Nordisk) دانمارک ۷۰ هزار یورو جهت حمایت از طرح بین المللی مشترک دکتر جعفر وطن دوست عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند اختصاص داد.

دکتر وطن دوست در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه در خصوص این پروژه بین المللی گفت: این طرح پژوهشی مشترک با عنوان

Novel strategies towards blood coagulation factor IX that functions independently of the cofactor VIIIa

در ادامه طرح های مشترک قبلی با مرکز پزشکی دانشگاه لیدن در جهت تولید یک سوپرفاکتور ۹ نوترکیب است که برای درمان مبتلایان به هموفیلی B موثر است.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: تحقیقات مشترک در این زمینه از سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) آغاز و بخشی از آن در دانشگاه حکیم سبزواری و قسمتی از آن در فرصت مطالعاتی های متعدد در سال های ۲۰۱۱، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند صورت گرفته است.

این پژوهشگر ادامه داد: از آنجایی که شرکت های داروسازی هزینه تحقیقات را تنها به طرح های قابل اجرا و تجاری اختصاص می دهند، اخذ گرنت از این شرکت ها فرایندی بسیار زمانبر و سخت است. این طرح از سال ۲۰۱۹ ارسال شده است و بعد از چندین مرحله داوری در اواخر سال ۲۰۲۰ پذیرفته شد.

دکتر وطن دوست اظهار داشت: دو طرح

Towards a cost-effective blood coagulation factor IX product for the treatment of hemophila B

و

Protein engineering of the prepro-peptide to improve the expression of recombinant human factor IX   

طرح های قبلی مشترک با مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند بوده اند که  توانسته اند گرنت های قابل توجهی اخذ کنند.

عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت:اگرچه نتایج اصلی این طرح ها بدلیل قرارداد با شرکت های داروسازی قابل انتشار نبوده است، اما بخشی از اطلاعات آنها بطور مشترک در قالب ۵ مقاله در ژورنال های معتبر JCR در سال های مختلف به چاپ رسیده است.

گفتنی است نوو نوردیسک (Novo Nordisk) شرکت داروسازی دانمارکی است که دفتر مرکزی شرکت نوو نوردیسک در دانمارک قرار دارد و کارخانجات تولیدی آن، در ۷ کشور مستقر است و محصولات خود را در ۱۷۹ کشور جهان، عرضه می‌نماید.