اهمیت تبادلات علمی بین کشورهای جهان بر کسی پوشیده نیست، در این میان  استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی کشور ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی فعالیت های پژوهشی در دانشگاه، مصاحبه ای با دکتر علی خوش سیما عضو هیات علمی دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری در رابطه با تجربیات خود در فرصت مطالعاتی که در دانشگاه صنعتی چالمرز کشور سوئد (Chalmers University of Technology)گذرانده اند، داشته ایم که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

 

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.

علی خوش سیما هستم عضو هیات علمی دانشکده نفت و پتروشیمی دانشگاه حکیم سبزواری. فارغ التحصیل دانشگاههای صنعتی شریف و علم و صنعت ایران در رشته مهندسی شیمی. اینجانب در مهر ماه ۱۳۹۴ با حسن اعتماد مسئولان دانشگاه به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه حکیم مشغول به کار شدم. نتیجه این اعتماد، کسب عنوان عضو منتخب و پژوهشگر برتر دانشکده فنی و نفت در سال گذشته بود.

*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟

این فرصت مطالعاتی، تجربه سوم اینجانب بود که در تابستان ۹۷ در دانشگاه صنعتی چالمرز کشور سوئد (Chalmers University of Technology) انجام گرفت. پروژه انجام شده یک پروژه کاملاً تحقیقاتی صنعتی بود که با حمایت مالی شرکت Akzonobel که بزرگترین شرکت سازنده نانوسیلیکای دنیا به شمار میرود انجام گرفت. در این دوره پژوهشی صنعتی سه ماهه که بطور مشترک بین دانشگاه چالمرز و شرکت Akzonbel صورت گرفت، شیمی سطح، برهم کنش ها و رفتار ترمودینامیکی سیستم حاوی سورفکتانت های ویسکوالاستیک کرم گونه (wormlike viscoelastic surfactants) و نانو سیلیکا جهت فرایند Reservoir Fracturing مخازن نفت مورد مطالعه قرار گرفته است. شایان ذکر است که اینجانب موفق به دریافت ۶۰۰۰۰ کرون سوئد گرنت برای هزینه های اقامت و ۹۰۰۰۰ کرون گرنت انجام آزمایشات و مواد مصرفی شدم.

*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟

 سومین فرصت مطالعاتی. دو مورد قبل در آلمان و در دانشگاه رگنزبورگ با همکاری موسسه ماکس پلانک انجام شده اند و این فرصت در کشور سوئد انجام گرفت.

* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟

در سالهای اخیر مقوله حضور اساتید دانشگاه در موسسات پژوهشی و آزمایشگاهی مطرح دنیا و ارتقای سطح تبادلات علمی-پژوهشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفته است. علاوه بر تسهیل ارتقاء علمی اساتید دانشگاه، استفاه از فرصت های مطالعاتی بلند مدت و کوتاه مدت میتواند باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود کیفیت پژوهش ها و افزایش روحیه کار تیمی گردد.

* وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که عرض کردم، دانشگاه حرکت رو به جلو و شتابانی داشته که متأسفانه با توجه به بالارفتن نرخ ارز همچنین بازگشت تحریمها، مسلماً فرصت مطالعاتی اساتید را دچار مشکل خواهد کرد. مسئولین دانشگاه باید بکوشند تا با درایت،کفایت و همچنین حمایت های مضاعف، این مشکل برطرف گردد.