اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در شش ماهه نخست امسال ۵۰ عضو هیات علمی دانشگاه سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند. در همین راستا مصاحبه ای با دکتر سیدعلی هاشمیان،عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری که امسالفرصت کوتاه مدت تحقیقاتی را در شهر گِنت کشور بلژیک و در دانشگاه Ghent University گذرانده است، داشته ایم که در ادامه خواهید خواند:

*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.

سیدعلی هاشمیان عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری، فارغ التحصیل دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه فردوسی مشهد

*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟

بنده فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی اخیر را در شهر گِنت کشور بلژیک و در دانشگاه Ghent University گذرانده ام. این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور بلژیک و قاره اروپا محسوب میشود که دارای ۱۱ دانشکده با تخصصهای مختلف میباشد.

همکاری بنده در این فرصت تحقیقاتی با آقای پروفسور Magd Abdel Wahab و در زمینه توسعه روشهای تحلیل ایزوژئومتریک (Isogeometric Analysis) در تحلیل سازه های مکانیکی بوده است. تحلیل ایزوژئومتریک یکی از روشهای نوین مهندسی مکانیک در تحلیل مسائل مختلف سازه ای، دینامیکی، مکانیک سیالات و … میباشد که در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان و صنعتگران را به خود معطوف کرده است. در این دوره تحقیقاتی ضمن بررسی دستاوردهای جدید در این مورد، زمینه های ادامه همکاری در قالب تعریف پروژه مشترک نیز توافق صورت گرفت.

*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟

این دومین فرصت تحقیقاتی بنده بود. اولین دوره در شهر ونکوور کشور کانادا و در دانشگاه Simon Fraser بوده است.

* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟

بنده به تمامی همکاران خودم در دانشگاه توصیه میکنم که حتماً از فرصتهای تحقیقاتی استفاده کنند. این فرصتها، زمینه ارتباط با دانش روز دنیا و انتقال روشهای نوین توسعه و تعالی را فر اهم میسازد و قطعاً موجب پیشرفت اعضای هیات علمی و همچنین پیشرفت دانشگاه خواهد شد.

* وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در چند سال اخیر، حمایت بسیار خوبی از طرحهای پژوهشی مشترک با خارج از کشور و حضور اعضای هیات علمی در فرصتهای تحقیقاتی و کنفرانسهای خارج از کشور شده است. راه اندازی گرنت پژوهشی نیز، امکان پرداخت بخشی از هزینه های مربوطه از محل گرنت را برای اعضای هیات علمی تسهیل نموده است.

حرف پایانی( پیشنهاد و یا انتقاد و درخواست)

بسیار ممنونم از شما که این فرصت رو به بنده دادید انشاالله در سایه لطف پروردگار، شاهد رشد و تعالی روزافزون دانشگاه حکیم سبزواری و همچنین کشور عزیزمان باشیم. موفق و پیروز باشید.