دانشگاه حکیم سبزواری در آن سوی مرزها: اساتید دانشگاه از فرصت های تحقیقاتی خود می گویند

اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست.دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که  امسال  تعداد چشمگیری عضو هیات علمی دانشگاه  حکیم سبزواری از فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی خارج و داخل کشور بهره برده اند. در همین راستا مصاحبه ای با دکتر مصطفی مهدوی آرا عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه حکیم سبزواری که فرصت مطالعاتی خود را در تعطیلات نوروز در کشور عراق و  دانشگاه کوفه گذرانده است، داشته ایم که در ادامه خواهید خواند:


*با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید،لطفا معرفی کوتاهی از خود و سوابق تحصیلی خود داشته باشید.
 علیکم السلام، بنده مصطفی مهدوی آرا جدیدترین عضوی هستم که به گروه زبان و ادبیات عربی پیوسته ام. البته این افتخار را نیز داشته ام که دوره کارشناسی ارشد در محضر استادان این گروه شاگردی کنم، فارغ التحصیل دانشگاه فردوسی هستم و از سال ۱۳۹۱به صورت طرح سربازی در گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به کار شده ام.
 
*با توجه به گذراندن فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور، لطفا درباره این فرصت، کشور و دانشگاه، مباحث مطرح شده، اساتید همکار و نتایج بدست آمده  توضیح دهید؟
قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم بر خود لازم می دانم از حمایت ها و راهنمایی های ریاست، معاونین و مدیران دانشگاه در فراهم کردن زمینه ی این فرصت تشکر کنم. فرصت مطالعاتی بسیار مغتنم و پرباری بود. توانستم از تعطیلات نوروزی برای سفر به کشور عراق و گذراندن دوره در دانشگاه کوفه بهره ببرم. هر چند کشور عراق هم اکنون از شرایط نامساعد پس از جنگ رنج می برد ولی دانشگاه های این کشور در خط مقدم بازسازی عراق فعالیت های علمی و عمرانی خود را برای بهبود شرایط از سر گرفته اند. دانشگاه کوفه نیز از جمله دانشگاه های بزرگ عرق در شهر نجف اشرف می باشد که بالغ بر ۲۶ هزار دانشجو و ۲۱ دانشکده دارد. بنده توفیق یافتم با یکی از استادان این دانشگاه پروژه مشترک تعریف کرده و همکاری خود را در این زمینه شروع کنیم.
از دیگر نتایج این سفر علاوه بر پروژه ی شخصی خود، بازدید از دانشگاه های بغداد و قادسیه بود، استادان دانشگاه های مذکور را بسیار مشتاق همکاری و تعامل علمی و فرهنگی یافتم، علی رغم اینکه ما از دیرباز همسایه بوده ایم_گو اینکه این تعاملات و همکاری ها خصوصا در حوزه مطالعات علوم انسانی همچون حلقه ی مفقوده ای باقی مانده است- بنده امیدوارم با توجه به آشنایی اولیه ای که در این سفر با استادان دانشگاه های مذکور به وجود آمد، بتوانیم همکاری های علمی و فرهنگی خوبی را آغاز کنیم. این را هم بگویم که شهر نجف اشرف با وجود حرم مطهر امیرالمومنین (ع) و کتابخانه های بسیار غنی، که شامل هزاران جلد کتاب ارزشمند و نسخه چاپی است، باب العلم محسوب می شود.

*این چندمین فرصت تحقیقاتی شما بود؟
این نخستین فرصت مطالعاتی بنده بود و با توجه به تجربیات کسب شده، بی تردید آخرین فرصت نیز نخواهد بود و ان شاا..درصدد هستم تا در صورت فراهم شدن شرایط در اسرع وقت از فرصت مطالعاتی دیگری استفاده کنم
* لزوم استفاده اساتید دانشگاه  از فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور را چگونه تبیین می کنید؟
به نظر می رسد همکاران ما در رشته های فنی و مهندسی به ضرورت استفاده از فرصت های مطالعاتی زودتر پی برده اند و شکر خدا مشاهده می کنیم که دوستان فنی و مهندسی با دانشگاه های اروپایی همکاری های خوبی دارند و توانسته اند نام دانشگاه حکیم سبزواری را در عرصه بین المللی مطرح کنند. ولی این اتفاق مبارک به هر دلیلی در حوزه ی علوم انسانی دیر افتاده است، این در حالی است که به نظر می رسد متخصصان این حوزه نیاز بیشتری به استفاده از این فرصت ها دارند، از خلال این تعاملات و ارتباطلات است که می توان بر منزلت و جایگاه علوم انسانی و ارتقای فرهنگ و تمدن اسلامی افزود.
* وضعیت پژوهشی دانشگاه در چند سال اخیر با توجه به راه اندازی گرنت و فرصت های تحقیقاتی را چگونه ارزیابی می کنید؟
بی تردید وضعیت پژوهشی دانشگاه نیز از خلال استفاده از این فرصت ها به وضعیت مطلوبی رسیده است، اما آنچه که مهتر می نماید آشنا شدن همکاران با فعالیت های علمی و رسالت دانشگاه های سراسر دنیا در امر آموزش و پژوهش است، مسلماً اهداف و رسالت دانشگاه و پیش رو نسبت به دهه های پیش تغییر نموده است و از خلال این ارتباطات و تعاملات است که می توان از آنها الگو گرفت و متناسب با نیازهای جامعه به آموزش و پژوهش پرداخت. اتفاق خوب دیگری که در این سفر افتاد فراهم شدن زمینه ی امضای تفاهم نامه همکاری های علمی و فرهنگی  با دانشگاه کوفه بود، در آینده نزدیک هیات عالی رتبه از دانشگاه مذکور برای تبادل نظر و بررسی تفاهم نامه به سبزوار خواهند آمد.
حرف پایانی( پیشنهاد و یا انتقاد و درخواست)
در تکمیل سخن پیش باید بگویم که در عصر حاضر ارتباط و تعامل با خارج یک ضرورت است. البته مشکلات بی شماری در تحقق این امر پیش روی استادان است و از جمله ی آن ها شرایط نامطلوب اقتصادی است که امیدوارم با گذر از این مرحله فتح بابی شود و شاهد اشتیاق همکاران نسبت به استفاده از این فرصت ها باشیم.