دانشگاه حکیم سبزواری در مسیر زیباسازی

زیبایی و میل به آن از جمله صفات نهاده در روح و جان هر انسان است و از آن جهت که  یادگیری، بخش مرکزی زندگی فرد را تشکیل می دهد، فرایند یادگیری انسان نیز وابسته به محیط وکالبدی است که در آن زیست می کند.

 به واقع انسان‌ها بیش از آنکه بر فضا تأثیر بگذارند، از آن تأثیر می‌پذیرند . در این میان اگر بپذیریم که محیطهای آموزشی بیشترین اثر و نقش را بر ذهنیت و تمدن‌سازی‌ جوامع به عهده دارند بنابراین طراحی و خلق مناظر زیبا و چشم نواز در این محیط ها نقش عمده ای بر فرایند یادگیری و ایجاد آرامش و شادابی در مخاطب دارند و این آرامش روان و انبساط خاطر زمینه‌ فراگیری را مساعدتر می‌نماید.

امروزه در بسیاری از محیط های دانشگاهی و آموزشی دنیا اصول زیباسازی و طراحی محیطی به عنوان شاخصه های اصلی معماری مدنظر گرفته می شوند به طوری که هم اکنون بسیاری از مردم جهان، مراکز دانشگاهی مهم دنیا را با شکل ظاهری و محوطه های این مکان ها می شناسد. در این میان دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان قطب علمی شرق کشور از نظر زیبایی بصری جایگاه خاصی را در بین دانشگاه های این منطقه از کشور برخوردار است و طی چند سال گذشته این روند زیبا سازی سرعت بیشتری به خود گرفته به صورتی که در این سالها چهره فیزیکی این دانشگاه تغییر بسیاری کرده است.

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه و دبیر عمرانی منطقه ۸ کشور در همین راستا گفت:

بحث محوطه سازی و زیباسازی دانشگاه از دو سال پیش و با نظر ریاست محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر حدادنیا به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای عمرانی دانشگاه در نظر گرفته و به صورت جدی و اصولی به آن پرداخته شد که قبلا کمبود آن بسیار در محیط دانشگاه احساس می شد.

 دکتر حسین بخشی افزود: در طی این دو سال در بحث محوطه سازی دانشگاه انقلابی عمرانی رخ داد و توانستیم در بخش محوطه سازی پیشرفت ۸۰ درصدی و در بحث احداث پارکینگ های دانشگاه افزایش ۱۰۰درصدی را تجربه کنیم.

دکتر بخشی ادامه داد: این پیشرفت چشمگیر در حالی حاصل شد که همگی به این موضوع واقفیم که در طی سال های اخیر وضعیت اختصاص بودجه های عمرانی کشور بسیار نامطلوب بوده و این شامل حال بودجه های عمرانی دانشگاه ها نیز شده است به طوری که امسال و تا این لحظه دانشگاه هیچ رقمی جهت پروژه های عمرانی دریافت نکرده است.

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه سپس ادامه داد: علیرغم این کمبود بودجه در زمینه زیبا سازی و محوطه سازی فعالیت های بسیارخوب و قابل توجهی انجام شده که از جمله این طرح ها می توان به بهسازی سردر دانشگاه اشاره کرد که سالها ظاهر نازیبای این محل معضلی برای مجموعه دانشگاه بود.

وی همچنین ایجاد و بهسازی پارکینگ سازمان مرکزی، ایجاد پارکینگ دانشکده مهندسی و پارکینگ ضلع جنوبی دیوار سنگی جنب معاونت دانشجویی و آموزشی را از دیگر طرح های مهم صورت گرفته عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در قسمت پارکینگ ها ضعف زیادی داشتیم و تقاضا از سوی کارکنان و دانشجویان بسیار زیاد بود توانستیم پاسخی مناسب به این درخواست ها داشته باشیم.

دکتر بخشی در ادامه به پروژه های محوطه سازی در حال احداث دانشگاه از جمله  احداث پارک در محدوده سلف سرویس مرکزی، محوطه سازی در محدوده مهمانسرای دانشگاه، بهسازی و محوطه سازی جلوی دانشکده مهندسی و زیباسازی و محوطه سازی حدفاصل بین سازمان مرکزی، کتابخانه و آمفی تاتر مرکزی اشاره کرد.

مدیرنظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه، بهسازی و زیباسازی انجام گرفته در این سال ها را  محدود به داخل محوطه دانشگاه ندانست و تصریح کرد: از جمله کارهای مهمی که در این دو سال صورت پذیرفت نصب تابلوهای راهنما و نشان دهنده مسیر دانشگاه در سطح شهر سبزوار بود که تا به آن هنگام هیچ اقدامی برای معرفی دانشگاه حکیم سبزواری در سطح شهر نشده بود و این کم کاری یکی از دغدغه های دانشگاه بود، بنابراین تصمیم بر آن شد که از طریق نصب تابوهای راهنما، مسیر دانشگاه را  به مسافران و دانشجویان و همچنین شهروندان سبزواری نشان دهیم.

دبیر عمرانی منطقه ۸ همچنین به رایزنی های صورت گرفته برای روکش آسفالت خیابان های داخل دانشگاه اشاره کرد و گفت: امیدواریم با تحقق بودجه عمرانی لازم طی امسال بتوانیم خیابان های دانشگاه را که هم اکنون آسفالت نامناسبی دارند، روکش جدید بکشیم.

حسین سحرخیز، معاون عمرانی و یکی از کارکنان قدیمی دانشگاه نیز شادابی و لطافت بخشیدن به مجموعه محیط دانشگاهی  را موجب آرامش روحی و روانی دانشجویان و کارکنان دانسته که به رشد و تعالی آنان می انجامد.

وی  رویکرد  مسئولین در سال های گذشته را معطوف به تامین فضاهای فیزیکی مجموعه دانشگاه دانست که در این دو سال بر حسب نیاز و ضرورتی که احساس می شد توجه به بهسازی و محوطه سازی دانشگاه جزء اولویت های عمرانی قرار گرفته است.

سحرخیز در ادامه تصریح کرد : یکی از نکاتی که مهرماه امسال و همزمان با  سال جدید تحصیلی مورد توجه کارمندان و دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان سال های گذشته قرار گرفت نصب تابلوهایی با مضامین و پندهای اخلاقی و گفتار بزرگان در محوطه های اصلی و مسیر ورودی و دانشکده ها بود.

وی سپس ایده طراحی و ساخت این تابلوها را از ایده های نوین حوزه ی عمرانی عنوان کرد و تعداد تابلوهای نصب شده را ۵۰ تابلو برشمرد و گفت: این تابلوها، جلوه هایی خاص به زیبایی بصری دانشگاه داده اند.

معاون عمرانی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین به بهسازی خطوط ارتباطی دانشجویان بین دانشکده ها و خوابگاه ها اشاره کرد و گفت: بر حسب نظر حوزه عمرانی دانشگاه تصمیم داریم فضایی مسقف و مناسب جهت تردد دانشجویان عزیز مابین دانشکده ها و خوابگاه ها ایجاد کنیم و امید است اینگونه بتوانیم شرایط مطلوبی را برای تردد این عزیزان فراهم آوریم که این هم از اهداف مجموعه مدیریتی دانشگاه حکیم سبزواری است.

وی همچنین به طرح ماندگار محوطه سازی در حد فاصل بین سازمان مرکزی، آمفی تاتر در حال احداث و کتابخانه مرکزی دانشگاه اشاره نمود و عنوان کرد:  با یاری خداوند و با حمایت های مسئولین، این طرح فاخر که در فضایی به وسعت ۸۰۰۰ مترمربع انجام خواهد گرفت، از یادگارهای دانشگاه خواهد بود. سحرخیز همچنین فعالیت های عمرانی دانشگاه را در دو سال گذشته بی سابقه عنوان و اذعان کرد: در صورت تامین بودجه های عمرانی لازم بدون تردید شاهد تحول عظیم در بخش عمران دانشگاه در چند سال آینده خواهیم بود.

قدیمی ترین معاون عمرانی دانشگاه های کشور در ادامه افزود: یکی از رویکردهای جدید دانشگاه استفاده از خیرین در محیط دانشگاه می باشد که متاسفانه در سالهای گذشته دانشگاه در این خصوص کم کاری قابل ملاحظه ای داشته است و امروز اکثر دانشگاه های بزرگ و میانه کشور از خدمات خیرین بهره می برند، اما دانشگاه حکیم در این خصوص در سالیان گذشته هیچ گونه اقدامی نداشته است و با توجه به رویکردهای جدید در این زمینه ایجاد خوابگاه های کوچک و محوطه سازی آنها توسط خیرین به صورتی جدی توسط مدیریت دانشگاه در حال پیگیری است و اقدامات خوبی نیز انجام پذیرفته و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اقدام عملی در این خصوص باشیم.