در پژوهش بین المللی مشترک فاطمه میوانه دانشجوی دکتری رشته آب و هواشناسی شهری دانشگاه حکیم سبزواری با پژوهشگرانی از کشورهای کره، انگلیس، امریکا، استرالیا، چین، برزیل، تایوان، سوئیس، اسپانیا و پرتغال بار بهداشتی مرگ و میر ناشی از افزایش دما در نتیجه تغییرات آب و هوایی در ۲۸ کشور در سراسر جهان(در ۴۵۹ ایستگاه) شبیه سازی شد.

فاطمه میوانه در شرح پژوهش خود به روابط عمومی دانشگاه گفت: در این تحقیق بار بهداشتی مرگ و میر ناشی از افزایش دما در نتیجه تغییرات آب و هوایی در ۲۸ کشور در سراسر جهان(در ۴۵۹ ایستگاه) با استفاده از ۵ مدل گردش عمومی جو تحت ۴ سناریوی(RCP2.6, RCP4.5, RCP6.0 و RCP8.5) شبیه سازی شد.

وی افزود: همچنین در این مطالعه بر اساس داده های تاریخی افزایش دما تا سال ۲۰۹۹ شبیه سازی شد و  نسبت خطر مرگ و میر و ارتباط آن با دما با روشهای آماری مدلسازی شدند.

میوانه با اشاره به اینکه نتایج مطالعه حاکی از آنست که بیشترین افزایش دما در طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۹۹ در کانادا و فنلاند قابل وقوع است و کمترین افزایش دمایی در ایرلند و آرژانتین برآورد شده است، اظهار داشت: علاوه بر این یافته های این پژوهش بیانگر آنست که به ازای هر ۱ درجه سانتی گراد افزایش دما، تعداد مرگ و میر بیش از حد، در کشورهای گرمسیری افزایش می یابد. افزایش دما در این مناطق موجب تاثیر گزاری بر افراد آسیب پذیر و افزایش هزینه ها و بار بهداشتی در کشورها خواهد شد.

 

گفتنی است نتایج این پژوهش مشترک بین المللی در مقاله ای تحت عنوان :

Perdicted  temperature-increase -induced global health burden and its regional variability

 

در مجله معتبر Environment International 

از انتشارات الزویر چاپ شده است. این مجله دارای IF: 7.943 بوده و جزو ۱۰ مجله برتر در زمینه مربوط می باشد. و دارای رتبه Q1 در نشریات علمی است، منتشر شده است.

لینک دسترسی به مقاله

https://doi.org/10.1016/j.envint.2019.105027