در دومین سالگرد درگذشت استاد حمید سبزواری با حضور خانواده مرحوم و مسئولان شهری و دانشگاه کار مرمت خانه پدر شعر انقلاب آغاز شد.

دکتر علی اصغر مولوی در این مراسم با تاکید بر اینکه سیاست دانشگاه حکیم سبزواری، تاثیرگذاری دانشگاه در مناسبت های شهرستان است، گفت: حفظ میراث فرهنگی که پشتوانه‌ حیات فرهنگی و سبب هویت بخشی به شهر است، در زمزه یکی از رسالت های جامعه دانشگاهی کشور قرا دارد.

 وی افزود: خانه تاریخی حمید سبزواری به عنوان یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی سبزوار و یادگار پدر شعر انقلاب است و مرمت این بنا طی تفاهم نامه ای به دانشگاه حکیم سبزواری واگذار شد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزوای با اشاره به سابقه تاریخی و قدمت خانه حمید سبزواری، ادامه داد: خوشبختانه با پتانسیل و افراد متخصصی که در دانشگاه حکیم سبزواری در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری وجود دارد، پیش بینی می شود کار مرمت و احیای این بنا با بهترین وجه ممکن صورت بگیرد.

 

معاون اداری مالی دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت مرمت و احیای خانه حمید سبزواری گفت:  این بنا از دو جنبه برای مجموعه شهرستان اهمیت دارد، نخست بابت اینکه این خانه، خانه ی مرحوم حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب است و دوم ویژگی های تاریخی  و قدمت این بنا است.

دکتر بهرام سیاوش پور ادامه داد: از طرفی این خانه در میانه بافت تاریخی شهر نیز قرار گرفته است، که این ویژگی نیز بر اهمیت بنا می افزاید.

 وی با اشاره به اینکه پروسه ی احیا و مرمت این خانه، پروسه ی زمانبری است، ابراز داشت: باید بدانید که دانشگاه پیمانکار نیست و نباید توقع داشت دانشگاه کار ضربتی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: اصولا کار دانشگاه کاری مبتنی بر علم و پژوهش است و معتقدیم اگر نقصی بر کیفیت کار دانشگاه باشد آن نقص، نقص بزرگی است.

دکتر سیاوش پور افزود: در تجربه دیگری هم که در مرمت خانه مشهدی داشته ایم، در ابتدا به مجموعه شهری اعلام کردیم و گفتیم دانشگاه کار را با کیفیت انجام می دهیم ولی توقع انجام کار سریع را از ما نداشته باشید چون دانشگاه خود با محدودیت های زیادی مواجه است.

وی افزود: کاری که ما در خانه حمید سبزواری در پیش داریم به دو بخش تقسیم می شود، بخشی از کار مربوط به مرمت و بازسازی است و بخشی از کار نیز مرتبط به احیای این بناست.

معاون اداری و مالی دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: در بخش احیا باید بتوانیم این بنا را سازماندهی کرده و با نیازهای روز هماهنگ کنیم تا این خانه مورد اقبال عمومی قرار بگیرد و  فضایی با ویژگی های جذاب معماری و فرهنگی برای مردم و دوستداران پدر شعر ایجاد شود.

*فرزند استاد حمید سبزواری نیز گفت: مرمت منزل پدر سبب حفظ این خانه تاریخی و تبدیل آن به یک جاذبه گردشگری می شود. 

محسن ممتحنی  با اشاره سابقه خوب و به بناهای احیا شده در سطح شهر توسط دانشگاه حکیم سبزواری، اظهار داشت: واقعا کارهای خوبی برای حفظ هویت تاریخی سبزوار توسط دانشگاه صورت گرفته است که جای تقدیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: با پتانسیلی که در مجموعه دانشگاه دیدم معتقدم دانشگاه حکیم سبزواری توانایی احیای  مناسب خانه حمید سبزواری به مجموعه فرهنگی و ادبی برای استفاده شهروندان سبزواری دارا می باشد.

مدیردفترفنی دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه این خانه در دو برهه زمانی ساخته شده است، ادامه داد: قدمت بخشی از بنا به دوره قاجار و بخشی دیگر به دوره پهلوی بر می گردد.

 مدیردفترفنی دانشکده معماری دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه خانه از سه حیاط تشکیل شده است، اظهار داشت: این خانه شامل یک حیاط بزرگ و دو حیاط کوچکتر است که واحد مرکزی آجری، واحد غربی خشتی و واحد شرقی که تخریب شده است و تنها آثاری از این قسمت باقی مانده است.

مسئول مرمت خانه حمید سبزواری گفت: برآنیم برای مرمت بنا طرح پژوهشی کاربردی نوشته شود و برای مدتی کارگاه آموزشی مرمت دانشگاه در این خانه مستقر شود.

[foogallery id=”3528719″]