چاپ بیش از ۲۰ مقاله ISI عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و دانشمند برتر نانو کشور در مجلات بسیار معتبر در حوزه فناوری نانو در یک سال گذشته

 دکتر حامد اکبرزاده عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری توانست در یک سال گذشته بیش از ۲۰ مقالهISI معتبر در زمینه نانو که ۱۳ مقاله Q1 و مابقی Q2می باشند را به چاپ برساند. همچنین ایشان در یک سال گذشته به عنوان دانشمند برتر نانو از سوی ستاد نانو جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده و از گرنت های پژوهشی این ستاد استفاده نموده اند. با توجه به کسب این موفقیت ها مصاحبه ای را با این عضو هیات علمی نخبه  انجام داده ایم که در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم:

*لطفا خودتان را معرفی کنید

به نام خدا. اینجانب حامد اکبرزاده فارغ التحصیل دکترای شیمی گرایش شیمی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف می باشم. از سال ۱۳۹۰ تا کنون که نزدیک ۵ سال است در خدمت دانشگاه حکیم سبزواری مشغول به انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی می باشم.

*تا کنون چه تعداد مقالات علمی و پژوهشی به چاپ رساندید؟

تاکنون از فعالیت های پژوهشی اینجانب ۵۷ مقاله ISI در مجلات مختلف به چاپ رسیده اند. که در این بین ۶ مقاله در ژورنال های The Journal of Physical Chemistry Cو Physical Chemistry Chemical Physics می باشند که به عنوان بهترین ژورنال ها در زمینه تخصصی شیمی فیزیک می باشند. همچنین نزدیک به ۴۰ مقاله از این مقالات نیز دارای رده Q1 می باشند. شایان ذکر است که از این تعداد مقالات بالغ بر ۲۰ مقاله در یک سال گذشته به چاپ رسیده اندکه ضرایب تاثیر تمام مقالات بین ۷/۲ تا ۵/۴ می باشند.

*در مورد موفقیت ها و گرنت هایی که کسب کرده اید بگویید؟

اینجانب در سال ۱۳۸۶ بنا بر رزومه آموزشی و پژوهشی خود در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عضو بنیاد ملی نخبگان شدم و از آن زمان از تسهیلات مختلف این بنیاد استفاده نموده ام.

همچنین از سال ۱۳۸۴یعنی زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف بودم، عضو ستاد نانو کشور شدم وطی این سال ها سعی کرده ام به عنوان یک عضو دانشگاه و ستاد وظایف خودم را به بهترین نحو انجام دهم به طوری که در ۳سال اخیربه لطف خداوند دررتبه بندی سالانه اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور توسط این ستاد توانسته ام در هر دو زمینه آموزشی و پژوهشی رتبه اول دانشگاه حکیم سبزواری و همچنین رتبه خوبی درکشور و استان به دست آورم و تاکنون چندین بارازگرنت های ستادنانو استفاده نموده ام.

*معیار انتخاب پژوهشگران برتر  ستاد نانو چیست؟

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو سالانه محققان فعال حوزه فناوری نانو را با استفاده از شاخص هایی شفاف و کمی ارزیابی و رتبه بندی می نماید. نتایج این ارزیابی در برنامه ای با عنوان جشنواره برترین های فناوری نانو اعلام می شود. و خوشبختانه به لطف پژوهش ها و اساتید جوان و مستعدی که در دانشگاه حکیم سبزواری فعالیت می کنند توانستیم در هر سال رتبه دانشگاه در زمینه نانو  را ارتقا دهیم.

*پژوهش­های شما درچه زمینه هایی هستند؟

به طور کلی موضوع پژوهش و تحقیقات اینجانب در زمینه شبیه سازی سیستم های نانو می باشد که در این زمینه می توان به جداسازی گازها توسط انواع نانولوله ها، جذب گازهای سمی بر روی نانوذرات و استفاده از آن ها به عنوان سنسور، رهایش دارو با استفاده از نانوسیم ها و نانولوله، نانو ذرات با شکل و تقارن خاص جهت مصارف کاتالیزوری و … اشاره کرد.

*در راستای انجام تحقیقات و پژوهش­ها با چه مشکلاتی مواجه بوده اید؟

بزرگترین مشکل در زمینه پروژه های شبیه سازی کمبود امکانات کامپیوتری می باشد که امیدوارم دانشگاه با راه اندازی یک سایت بزرگ محاسباتی به عنوان یکی از پایگاه های معتبر شبیه سازی کشور به حساب آید. همچنین کمبود بعضی از دستگاه های آزمایشگاهی برای سنتز برخی از نانوذرات قابل ذکر است. به طوری که چندین مدل کاری که در مقالات اینجانب برای نانوذرات با تقارن و شکل خاص  ارایه شده توسط گروهی در دانشگاه هلسینکی فنلاند مورد استفاده قرار گرفته و اقدام به سنتز این سیستم ها نموده اند. که اگر این امکانات موجود بود حتما سنتز این نانوذرات توسط پژوهشگران داخل دانشگاه قابل انجام بود. البته دانشگاه حکیم سبزواری در چند سال اخیر تلاش فراوانی برای حل این موضوعات داشته است.

*آیا دانشگاه حمایتی از طرح های شما  می کند؟

بله. من در اینجا جا دارد از زحمات جناب آقای دکتر مولوی و همکاران ایشان در حیطه معاونت پژوهشی کمال تشکر را داشته باشم. با توجه به محدودیت های مالی که وجود دارد به طور منصفانه تقریبا پرداخت های تشویقی مقالات به طور منظم انجام می گیرد. و اینکه موضوع راه اندازی گرنت پژوهشی اقدامی بسیار هوشمندانه بوده که بازدهی و نتایج پژوهشگران دانشگاه گواهی بر این زحمات می باشد. همچنین امکان استفاده از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور (کوتاه مدت و بلند مدت) نیز گام مهم دیگری از حمایت های دانشگاه است.

*چگونه دانشجویان را برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی تشویق می کنید؟

یکی از اهدافی که من در دانشگاه دارم و همیشه به دنبال آن بوده ام ایجاد انگیزه و نشاط کاری بین دانشجویان بوده است. همیشه سعی بر این داشته ام که به دانشجویانم بزرگ فکر کردن را بیاموزم. دانشجویان ما در خیلی از رشته ها به خود باوری نرسیده اند و ما بایستی تلاش کنیم تا حس خواستن و توانستن را در آن ها نهادینه کنیم. و به لطف خدا و همت خود دانشجویان و تلاش بی وقفه اساتید گروه، تعداد زیادی از دانشجویان کارشناسی ارشد گرایش شیمی فیزیک این دانشگاه در حال حاضر در مقطع دکتری در دانشگاه های برتر تهران و شهرستان در حال تحصیل می باشند.

*وضعیت پزوهشی دانشگاه حکیم سبزواری را چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من دانشگاه حکیم سبزواری با حضور اساتید با تجربه و جوان در کنار هم بسیار سریع و خوب در حال پیشرفت است. این را ازآمار پژوهشی اعلام شده نیز می توان نتیجه گرفت. من عقیده دارم در زمینه پژوهشی نانو با حضور اساتیدی که الان در خدمت دانشگاه می باشند، دانشگاه حکیم سبزواری می تواند در چند سال آینده جزو۱۰- ۱۵ دانشگاه برتر کشور باشد.تا جایی که من اطلاع دارم تقریبا هر هفته مقالاتی با رده بسیار خوب توسط پژوهشگران دانشگاه در حال چاپ است. ارتباط با صنعت در دانشگاه بسیار چشمگیر در حال پیشرفت است. کتاب های با کیفیت های علمی بالا در انتشارات معتبر داخلی و خارجی چاپ می شوند. و این ها همه نشان دهنده برنامه ریزی اساسی مسیولین دانشگاه می باشد که بایستی صمیمانه از همه آن ها تشکر کنم و امیدوارم با ادامه حمایت ها و ایجاد جوی آرام و سودمند برای اعضای هیات علمی دانشگاه شاهد پیشرفت های بسیار وسیع تر دانشگاه باشیم.

*حرف آخر؟

ابتدا خداوند متعال را به خاطر تمامی الطافش سپاسگزارم. همچنین جا دارد از تمامی مسیولین و به خصوص همکارانم در دانشکده علوم پایه به خاطر تمام زحمات و همکاری ها تشکر کنم. امیدوارم با تلاش و برنامه ریزی بیشتر، بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی دانشگاه حکیم سبزواری باشیم.

و همچنین با تشکر از شما که زحمت مصاحبه با اینجانب را کشیدید.

متشکرم

صفحه اینستاگرام رسمی خبرگزاری دانشجو                                              عضویت در صفحه رسمی اینستاگرام اخبار دانشگاه حکیم سبزواری