مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری در سال۹۳ و بر اساس مأموریت اصلى مراکز رشد که ایجاد فضاى مناسب جهت تجارى کردن دستاوردهاى تحقیقاتى و فناورانه و حمایت از توسعه کسب و کارهاى دانش‌بنیان است، راه اندازی شد و توانست با ارائه خدمات حمایتى از ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهاى نوپاى فعال صاحب ایده در حوزه فناوری‌هاى پیشرفته و اهداف اقتصادى مبتنى بر دانش و فناورى پشتیبانى کند به طوری که هم اکنون این مرکز با وجود تعداد زیادی هسته های دانش بنیان و فناور توانسته است در جهت رسالت خود که حمایت از شرکت های نوپای فناور ایجاد اشتغال سالم برای قشر فارغ التحصیلان دانشگاهی و بهبود وضعیت صنعتی کشور از طریق تزریق ایده های نوی دانش محور به آن و در نتیجه افزایش توان رقابت است درخشان ظاهر شود.
شرکت خاک و خورشید بیهق یکی از شرکت های مستقر در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری از زمانی که تحت حمایت مرکز قرار گرفته علاوه بر درآمدزایی ۷۰۰ میلیون ریالی محصولات خود در سال ۱۳۹۵ توانسته است در زمینه کاری خود که ایجاد نماهای پیش ساخته با رویکرد معماری ایرانی استموفقیت های خوبی کسب کند . در ادامه مصاحبه ای با مدیر عامل این شرکت داشته ایم که از نظر خواهید گذراند.
 
۱–  خودتان را معرفی بفرمایید(به همراه معرفی ایده محوری خود) و از سابقه حضور خود در مرکز رشد دانشگاه بفرمایید؟
بنده مجتبی کاویان هستم. کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی از دانشگاه هنر اصفهان. عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازیایده محوری این مجموعه دانشی، ایجاد نماهای پیش ساخته تزیینی با رویکرد معماری ایرانی است. در سال ۱۳۹۲، در پی پژوهش های پیشین در تزیینات نماسازی جداره های تاریخی در برخی شهرهای خراسان مانند بیرجند، سبزوار و مشهد، این ایده دانش بنیان به ذهنم رسید.
پس از پیگیری های مختلف، در اسفند ۱۳۹۳، در جلسه شورای مرکز رشد دانشگاه، این ایده مورد تصویب برای مجوز ۶ ماهه برای دوره رشد مقدماتی رسید و از ابتدای سال ۱۳۹۴ قراردادی با بنده بسته شد. سپس در پایان دوره به مدت ۶ ماه، این مجوز تمدید شد و در سال ۹۵ نیز پس از پژوهش در حوزه های کسب و کار، برنامه جامعی برای کسب و کار این ایده طراحی گردید. نهایتاً از زمستان ۱۳۹۵، دوره رشد کامل این شرکت در مرکز رشد سپری می شود.
۲-  موفقیت هایی که در دوران حضور خود در مرکز رشد به دست آورده اید بفرمایید؟
موفقیت های خوبی کسب شده است. به عنوان مثال: ساخت نمونه های آزمایشی و نهایی، توسعه نمونه های طراحی، تنظیم پلان کسب و کار ی، از دیگر دستاوردهای شرکت هم تهیه کتاب  مستندسازی و تحلیل منظر و سیمای شهر تاریخی بیرجند می باشد.
۳–  مزیت اسقرار در مرکز رشد برای شرکت شما چه بوده است؟
مهمترین مزیت این بوده که با شیوه پلان کسب و کار آشنا شده ام و همه زمینه های امکانات و محدودیت ها را برای طرح خود شناخته ام. ضمن اینکه با روش ها و سلسله مراتب طرح یک ایده در بازار کار آشنا شده ام.
۴-  میزان فروش محصولات خود را بیان نمایید و آیا در حال حاضر نیز قرادادی دارید؟
در سال ۹۵ شرکت نزدیک به ۷۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است و هم اکنون در حال پیگیری قراردادها هستیم البته  به دلیل پرداختن به موضوعات فنی و مشغله های فرعی توسعه قراردادها امکان پذیر نشده است. ضمن اینکه در مدت چند ماه گذشته نیز درگیر کسب مجوزهای لازم برای دوره رشد بوده ایم.
۵-  چند نفر اشتغالزایی در این ایده محوری صورت پذیرفته است؟
به صورت ناپیوسته و پاره وقت ۳ نفر تا کنون.
۶-  مرکز رشد را در یک جمله توصیف کنید؟
مرکز رشد، هدیه ی امید است به خلاقیت.