اهمیت مراودات و مبادلات آکادمیک و علمی در دوران جهانی شدن و ارتباطات نزدیک میان کشورها و جوامع بر کسی پوشیده نیست. از آنجا که نمی توان علم را در خلا به دست آورد، همفکری و تضارب عقاید و دیدگاه های مختلف نقش بزرگی در بهبود و ارتقای علمی نسل ها دارد. به همین علت نمی توان نسبت به موضوع اعزام دانشجو و استاد به دیگر کشورها و پذیرش نگاه های تازه ی دیگران- چه دانشجو و چه استاد- به مسایل بی تفاوت بود. باید اعتراف کرد به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری، پژوهشگران، دانشمندان و دانشجویان کشورمان دسترسی کاملی به همه ی منابع علمی و تجهیزاتی در جهان ندارند و برآورده کردن بسیاری از خواسته های علمی آن ها در کشور امکان پذیر نیست. در این میان استفاده اساتید و پژوهشگران از فرصت های مطالعاتی باعث غنای علمی در داخل کشور و البته توجه کشور های خارجی به دستاوردهای علمی ما خواهد شد، دانشگاه حکیم سبزواری در سال های اخیر در راستای  رونق دیپلماسی علمی اقدام به  احیای فرصت های مطالعاتی و گرنت های پژوهشی  کرده است، به طوری که در دو سال اخیر تعداد قابل توجهی از اساتید دانشگاه از این فرصت های پزوهشی بهره برده اند. در همین راستا و بنا به رسالت روابط عمومی مبنی بر اطلاع رسانی پای صحبت تعدادی از این اساتید نشسته ایم که در قسمت چهارم  این گزارش می توانید صحبت های دکتر علیرضا حسینی کاخک عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری در رابطه با تجربیات خود در فرصت های مطالعاتی خود که  هم اکنون در  دانشگاه کالیاری ایتالیا در حال انجام آن هستند را  مشاهده کنید.

hosini

گزارشی از فرصت مطالعاتی دکتر حسینی کاخک دانشگاه کالیاری ایتالیا(The University of Cagliari)

 

 دکتر حسینی کاخک عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه حکیم سبزواری در جهت فرصت بلند مدت تحقیقاتی در دانشگاه کالیاری ایتالیا به سر می برند در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اشاره به اینکه   محل کار وی در گروه پزشکی (Medical Science)  و زیر نظر دکتر Antonio Crisafulli می باشد که پزشک  است و دکترای فیزیولوژی ورزش دارد، گفت: دکتر Antonio Crisafulli مسئول آزمایشگاه فیزیولوژی ورزش دانشگاه می باشد.

وی افزود: زمینه اصلی تحقیقات وی Ischemic preconditioning به ویژه در ورزش و مطالعه Metaboreflex و همچنین سندرم متابولیک و چاقی است. او یک تیم کاری متشکل از متخصصین پزشکی ورزشی و تغذیه دارد. همچنین همکاری نزدیکی با دانشگاههای خارج از ایتالیا و بخصوص دانشگاه ریودوژانیرو برزیل دارد

دکتر حسینی کاخک با اشاره به  اینکه فعالیت های زیادی در این آزمایشگاه انجام می شود، ادامه داد: از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: ۱- انجام تست های ورزشی برای افرادی که می خواهند در فعالیت های ورزشی منظم و سازمان دار (عموما در باشگاههای سطح شهر یا همان Gymها) شرکت کنند و باید مجوز شرکت ایشان در فعالیت های ورزشی صادر شود. ۲- ارزیابی وضعیت آمادگی جسمانی ورزشکاران (تست های VO2max، اسپیرومتری، آستانه بی هوازی و …) جهت شرکت در تمرینات و مسابقات به ویژه پس از مصدومیت. ۳- انجام پروژه های تحقیقاتی. در بخش تحقیقات تمرکز آنها در حال حاضر روی سندرم متابولیک و چاقی است. همچنین با توجه به اینکه این دانشگاه در جزیره واقع شده و ورزش های آبی و غواصی جایگاه ویژه ای در این شهر دارد، بخشی از تحقیقات آنها روی پاسخ های همودینامیک به غواصی در اعماق و شرایط مختلف می باشد (متخصص اصلی این بخش تحقیقات دکتر Filippo Tocco می باشد.۰۱-۳۰۰x225

این استاد دانشگاه درباره پروژه تحقیقاتی خود اظهار کرد: در حال حاضر در حال بررسی تاثیر تمرین در شرایط هایپوکسی و همچنین اثر ایسکمی موضعی روی رفلکس متابولیکی و پاسخ های همودینامیکی می باشیم، آزمودنی های تحقیق زنان و مردان ورزشکار دوچرخه سوار می باشند (n=15). طرح به صورت متقاطع و یک سویه کور می باشد، به طوریکه آزمودنی ها به فاصله یک هفته در دو حالت مختلف (نورموکسی و هایپوکسی) قرار گرفته و به فعالیت روی دوچرخه کارسنج می پردازند (هر تست حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد) و در این حالت ماسک مخصوص روی دهان و بینی آزمودنی قرار دارد. در حین فعالیت، فشار خون،ECG، پاسخ های همودینامیک قلبی (با استفاده از Powerlab)، میزان اکسیژناسیون مغزی (با استفاده از Near Infrared Spectroscopy) و نصب سنسور روی پیشانی، و میزان اشباع اکسیژن عروقی انگشت دست (با استفاده از پالس اکسی متر) اندازه گیری می شود.

گفتی است دانشگاه کالیاری ایتالیا (The University of Cagliari) از قدیمی ترین دانشگاههای اروپا و جهان می باشد، به طوریکه تاسیس آن به سال ۱۶۰۶ میلادی بر می گردد. این دانشگاه در شهر کالیاری مرکز استان ساردینیا (جزیره Sardinia در دریای مدیترانه) واقع شده است. در این دانشگاه ۶ دانشکده، ۳۸ رشته کارشناسی (دوره سه ساله بعد از دبیرستان، تعداد ۱۸۰ واحد درسی)، ۴۰ رشته کارشناسی ارشد (دوره دو ساله پس از دوره کارشناسی اولیه، تعداد واحد ۱۲۰) و ۷۷ رشته دکتری (حداقل سه سال) وجود دارد. این دانشگاه دارای ۴۰۰ توافقنامه بین المللی بوده و دانشجویان زیادی از سراسر جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه جزء شبکه دانشجویی ERASMUS  (شبکه تبادل دانشجویی اتحادیه اروپا یا ESN) می باشد. این دانشگاه دارای رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در مقطع کارشناسی بوده و جالب اینکه این رشته در دانشکده پزشکی و جراحی (Faculty of Medicine and Surgery) می باشد. دانشگاه دارای امکانات ورزشی نسبتا خوبی شامل تعدادی زمین تنیس (چمن مصنوعی)، هاکی (چمن مصنوعی)، فوتسال (چمن مصنوعی)، فوتبال (چمن طبیعی)، سالن های سرپوشیده بسکتبال و والیبال، پیست دو و میدانی، سالن بدنسازی می باشد.