همایش نکوداشت حاج ملا هادی سبزواری روز یکشنبه در حضور مسئولان، دانشگاهیان و هنرمندان شهرستان بسزوار در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری در این مراسم با اشاره به اینکه تاریخ به حکیم سبزواری می بالد، گفت: شناساندن شخصیت های علمی و فلسفی شهرستان سبزوار یک ارزش اساسی است‌ و در واقع باید گفت هدف از برگزاری چنین همایش هایی احیای میراث چنین شخصیت های بزرگی در سطح شهرستان است‌.

دکتر جواد حدادنیا افزود: باید بتوانیم نام و آوازه ی حکیم سبزواری هم شان و هم راستا با شخصیت والای وی در تاریخ فلسفه نشر و بسط دهیم.

وی ادامه داد: همایش نکوداشت حکیم سبزواری برای نخستین بار در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود و بنا داریم این همایش را در در سال های آینده به صورت ملی و بین المللی برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری  با اشاره به اینکه طبق رایزنی های انجام شده ، قرار است آرامگاه حکیم سبزواری را در اختیار دانشگاه حکیم سبزواری قرار گیرد، یادآور شد: بقر طبق برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا مرکز تحقیقات علمی در این آرامگاه  دایر شود و آثار و مکتب حکیم سبزواری را به عنوان مکتب فلسفی شهرستان سبزوار نشر دهد.

دکتر حدادنیا افزود: ایجاد موزه فلسفه و تاریخ علم مسلمانان از دیگر برنامه هایی است که در آرامگاه حاجی سبزواری اجرا می شود.

امام جمعه شهرستان سبزوار نیز در این مراسم گفت: حکیم سبزواری در زمینه های مختلف تبحر داشته و بیانات و نوشته های ارزشمندی را ارائه کرده است.

حجت الاسلام غلامرضا مقیسه افزود: اینکه حاجی سبزواری حکمت و منطق را  به صورت بسیار سلیس و روان و به زبان عربی به نظم درآورده است نشان از استعداد و توانایی بالای وی دارد.

مولف کتاب مکتب حکیم طی مکالمه تلفنی به صورت زنده در این مراسم عنوان کرد: حکمت و بعد فلسفی و عمیق حکیم سبزواری از گذشته های دور مورد توجه فیلسوفان و اندیشمدان داخل و خارج از کشور بوده است.

دکتر غلامحسین خدری افزود: باید دبیرخانه ای دائمی برپا شود تا بطور مستمر به جمع آوری آثار شخصیت هایی پرداخته شود که حول محور حکیم سبزواری پژوهش کرده اند.

در این همایش از تمبر حکیم سبزواری، نرم افزار اندروید اسرار شامل دیوان اشعار حکیم سبزواری و کتاب مکتب فلسفی سبزوار رونمایی شد.