دبیر علمی سومین همایش سیمان و افق پیش رو در افتتاحیه این همایش عنوان کرد :اتلاف سالانه هفتصد تا هشتصد میلیارد تومان انرژی از دودکش های کارخانجات سیمان
مدیر پژوهشی دانشگاه حکیم سبزواری و دبیر علمی سومین همایش سیمان و افق پیش رو در سخنرانی خود در این همایش با عنوان “پتانسیل های بازیافت حرارتی با هدف تولید برق در صنعت سیمان”، گفت:ایران با تولید بیش از ۷۵ میلیون تن سیمان در سال در جایگاه چهارمین تولیدکننده این محصول در سطح جهان قرار دارد.
دکتر احسان امیری راد افزود: مطابق بررسی های انجام شده به ازای تولید هر تن سیمان چیزی حدود ۱۰۰ کیلو وات ساعت برق و معادل ۱۰۰ متر مکعب گاز طبیعی مصرف می شود که با درنظر گرفتن قیمت گاز صادراتی به معنای این است که چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تنها مصرف انرژی هر تن سیمان است که رقمی قابل تاملی است و طبیعتاً ادامه چنین روندی قابل دوام نیست.
وی ادامه داد: بنابراین ارائه راهکارهایی جهت بهبود بازده انرژی این صنعت ضروری است که یکی از راهکارهای متداول استفاده از حرارت اتلافی کارخانجات سیمان در جهت تولید برق می باشد.
دبیر علمی سومین همایش سیمان و افق پیش رو با اشاره به انجام پروژه پژوهشی در دانشگاه حکیم سبزواری و بررسی حرارت اتلافی کارخانه سیمان سبزوار اظهار داشت: از حرارت اتلافی این کارخانه با ظرفیت تولید یک میلیون تن سیمان درسال می توان برای تولید برق با توان ۴ تا ۵ مگاوات استفاده کرد که درآمد ناشی از صادرات گاز صرفه جویی شده ناشی از آن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان سالانه می باشد که با احتساب مجموع ظرفیت این کارخانجات نشان دهنده اتلافات هفتصد تا هشتصد میلیارد تومان انرژی حرارتی در آن هاست که می توان از این منابع، منافع سرشار به دست آورد که متاسفانه هرز می رود.
گفتنی است سومین دوره از همایش سیمان و افق پیش رو با محوریت علمی دانشگاه حکیم سبزواری صبح امروز در سالن همایش های رازی تهران کار خود را آغاز کرد.
قرار است در این همایش آخرین پژوهش ها و یافته های علمی در حوزه صنعت سیمان با حضور پژوهشگران و صاحبان صنایع خارجی و ایرانی بررسی شود، همچنین نمایشگاهی از توانمندی شرکت های داخلی به همراه آخرین دستاوردهای روز دنیا در زمینه صنعت سیمان در حاشیه برگزاری همایش برپا گردیده است.