نشست هم اندیشی “آسیب شناسی آموزش الکترونیک در دانشگاه حکیم سبزواری” با حضور سرپرست دانشگاه، هیات رئیسه، مدیران ستادی، روسای دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی برگزار شد.

در این نشست توانمندی ها، آسیب ها و چالش ها ی بستر آموزش های الکترونیک دانشگاه به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

دکتر طیبی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه در ابتدای این مراسم ضمن اظهار خوشحالی جهت برگزاری این جلسه و خسته نباشید به اعضای هیئت علمی و عوامل آموزش دانشگاه، گفت: متاسفانه شرایط بیماری کرونا دائما در حال تغییر است و علیرغم همتی که وزارت علوم و دانشگاه‌ها برای حضوری شدن آموزش ها داشتند، عملا این مهم به تعویق افتاد.

دکتر طیبی با تاکید بر اینکه همه ما مایل هستیم که آموزش‌های حضوری هر چه سریعتر از سر گرفته شود، گفت: حدود دوسال است که آموزش در دانشگاه‌ها غیرحضوری شده و با توجه به تجربه کمی که در ابتدا مجموعه وزارت علوم و دانشگاه‌ها در این زمینه داشتند، در ماه های ابتدایی مشکلاتی در این رابطه داشتیم که مشکلات در طی زمان برطرف شده است.

دکتر طیبی با تاکید بر اهمیت تدوین تجارب دانشگاه در دوران آموزش های الکترونیک افزود: در همین راستا مسئولین عالی وزارت علوم نیز تاکید بسیاری بر تدوین دستاوردهای دانشگاه ها در حوزه آموزش های مجازی، جهت استفاده از این تجربیات در آینده آموزش در دانشگاه‌ها دارند.

وی با اشاره به اینکه آموزش مجازی هیچگاه قطع نخواهد شد، گفت: در آینده، آموزش ترکیبی از آموزش حضوری و آموزش مجازی خواهد بود و عملاً آموزش های مجازی کنار گذاشته نخواهد شد، بنابراین باید تجارب خودمان را در این زمینه تقویت کنیم.

دکتر طیبی با اشاره به چالش‌هایی که حوزه آموزش در این دوسال با آن مواجه بود، افزود: وجود این مشکلات در نیمسال اول و دوم آموزش مجازی شاید قابل اغماض بود، اما در ترم های بعدی باید این مشکلات رفع می‌شد ولی برخی از این مشکلات هنوز تداوم دارد.

 دکتر طیبی با اشاره به اینکه بستر آموزش الکترونیک در دانشگاه در طی این دو سال ارتقا خوبی پیدا کرده، گفت: با توجه به رفع بسیاری از مشکلات بستر آموزش مجازی، انتظار می رود با استفاده از امکانات سامانه الکترونیک دانشگاه، با بهبود شیوه های آموزش الکترونیکی شاهد یک جهش در کیفیت آموزش الکترونیکی دانشگاه باشیم.

 مدیر حوزه فناوری دانشگاه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه زیرساخت مجازی دانشگاه از گستردگی و پیچیدگی زیادی برخورداراست، به ارائه آماری از کاربران سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه پرداخت و گفت: در نیم سال گذشته عناوین دروسی که ارائه شده ۲۳۴۷ عنوان بوده، همچنین کل کاربران مجازی در ترم گذشته ۷۲۸۲ نفر بوده است.

دکتر بقایی نژاد افزود: در  ترم گذشته هر روز میانگین ۳۰۰ کلاس مجازی و ۴ هزار کاربران آنلاین از امکانات سامانه آموزش مجازی دانشگاه استفاده کرده اند، همچنین در ترم گذشته مجموعا ۳۳ هزار کلاس آنلاین در بستر سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه برگزار شده است.

دکتر بقایی نژاد اظهار داشت: اینترنت ارتباطی دو طرفه است و مشکلات فقط از طرف زیرساخت الکترونیک دانشگاه نیست، بلکه قسمتی از مشکلات از طرف مخابرات یا بحث اختلال اینترنت کاربران نیز هست.

مدیر حوزه فناوری دانشگاه افزود: انشالله با نظر مساعد سرپرست دانشگاه پهنای باند دانشگاه را ارتقا خواهیم داد که این ارتقا بر روی کیفیت برگزاری کلاس ها تاثیر زیادی خواهد داشت.

دکتر عادل مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه نیز در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که برگزاری کلاس ها در بسترهایی غیر از بستر آموزش الکترونیک دانشگاه ایجاد کرده است، گفت: فعالیت استادان و برگزاری کلاس ها در فضاهای غیر از سامانه مجازی دانشگاه قابل رصد و ارزیابی نیست و بر اساس آیین نامه آموزش های مجازی در ترم های گذشته قرار بر این بوده است دوره‌های ارشد و دکترا با نظر استادان دروس و دوره های کارشناسی کاملاً در سامانه مجازی برگزار شود.

دکتر عادل همچنین پیشنهاد داد دوره های آموزشی کار با سامانه آموزش الکترونیک دانشگاه و کارگاه های آموزشی ارزیابی برای مدرسان و اعضای هیات علمی برگزار شود.

دکتر بهنام مهدوی مدیر تحصیلات تکمیلی در این نشست گفت: بر اساس شیوه نامه آموزش مجازی باید کلاس های دوره کارشناسی در سامانه آموزش مجازی دانشگاه برگزار شود و ما اصرار داریم که کلاس های دانشجویان کارشناسی ارشد هم در سامانه آموزش مجازی برگزار شود و در این میان کلاس های دوره دکترا می تواند با هماهنگی استادان در فضای آموزشی که مدنظر استاد است برگزار شود.

در ادامه برخی از استادان به بیان تجربیات خود در دوران آموزش های مجازی پرداختند از جمله دکتر حکیمی صدر به تجربه شخصی خود از آموزش از طریق نرم افزار سروش و الزام دانشحویان به تهیه فیلم و کلیپ از ارائه درس ها اشاره کرد.

دکتر کروجی با اشاره به تجربه دانشگاه در برگزاری کلاس های الکترونیک در دوران قبل کرونا، گفت: ما در دوران کرونا به اصول آموزش مجازی توجهی نداشتیم و چیزی که در این دوران تجربه شد برگزاری کلاس بر خط بود.

وی همچنین به مشکلات و افت یادگیری آموزش ها در این روش مخصوصا برای دانشجویان رشته های فنی و مهندسی اشاره کرد.

دکتر اسماعیل نژاد به تجربه خوبی که در برگزاری کلاس های آموزشی از طریق بستر تلویزیون هوشمند داشتند اشاره کردند.

دکتر سیدکاظم علوی نیز بحث چگونگی برگزاری امتحانات را مطرح نمود و گفت: در آموزش مجازی امنیت امتحانات تامین نشده است و اگر قرار به برگزاری امتحانات به صورت حضوری در پایان ترم جاری است باید برنامه ریزی مناسبی جهت تامین خوابگاه و سلف دانشجویان صورت بگیرد.

در پایان دکتر طیبی با مفید خواندن برگزاری این جلسه بر تدوین شیوه نامه آموزش مجازی که بومی دانشگاه حکیم سبزواری باشد تاکید کرد و از اعضای هیات علمی و مدیران گروه های آموزشی خواست پیشنهادات و انتقادات و راهکارهای خود را ظرف مدت یک هفته برای معاونت آموزشی ارسال کنند تا این معاونت با پایش این موارد شیوه نامه مذکور را تدوین و در شورای آموزش دانشگاه تصویب کند.