نشست هم اندیشی اعضای هیات علمی دانشگاه با جناب آقای سیدی رئیس دادگستری سبزوار با محوریت بررسی راهکارهای همکاری های دو جانبه در تالار همایش های بین المللی بیهقی برگزار شد.

.

در ابتدای این جلسه رئیس دانشگاه ضمن خوش آمدگویی به رئیس دادگستری سبزوار با اشاره به توانمندی های دانشگاه بر لزوم همکاری های مشترک بین دو نهاد دانشگاه و دادگستری برای حل مسائل اجتماعی تاکید کرد.

آقای سیدی نیز در بخش نخست صحبت های خود در این نشست ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع خانواده دانشگاهی و استادان به بیان عملکرد ۱۵ ماهه خود از زمان بر عهده گرفتن ریاست دادگستری سبزوار پرداخت و همچنین مسائل و مشکلات اجتماعی و شهری که سبزوار با آن دست به گریبان است را برای اعضای هیات علمی و کارکنان تشریح کرد.

در ادامه معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به سیاست های مجموعه آموزش عالی مبنی بر حضور پررنگتر در عرصه های اجتماعی و دوری از بحث مقاله زدگی گفت: با توجه به اولویت های اعلام شده از سوی وزارت علوم برنامه ریزی حوزه آموزش دانشگاه حکیم سبزواری سوق دادن رساله های دکتری به سوی حل مسایل جامعه و مباحث تقاضا محور جامعه است.

دکتر طیبی همچنین اعلام کرد معاونت آموزشی از هرگونه همکاری با مجموعه دادگستری سبزوار استقبال می کند.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه نیز با اشاره به رشته ها و ظرفیت های این دانشکده گفت: می توانیم  در راستای ارتقای جایگاه سازمانی دادگستری سبزوار با این ارگان همکاری داشته باشیم.

دکتر کیذوری ادامه داد: در راستای شایسته‌سالاری، برنامه‌ریزی سازمانی، افزایش بهره‌وری نیروی انسانی، آموزش کارکنان و ارزیابی عملکرد سازمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری آمادگی خود را جهت همکاری اعلام می دارد.

دکتر کیذوری افزود: همچنین این دانشکده رشته‌هایی همچون مشاوره، روانشناسی و جامعه شناسی دارد که محققان این رشته ها می توانند در زمینه های مورد نیاز دادگستری با این ارگان همکاری داشته باشند.

وی همچنین پیشنهاد داد جلسه ویژه تری جهت بررسی محورهای همکاری برگزار شود.

دکتر حکم آبادی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه نیز با تشریح پتانسیل های این گروه آموزشی، گفت: اعضای هیات علمی و محققان گروه حقوق در زمینه طرح های پژوهشی و کارهای تحقیقاتی تجربیات خوبی دارند.

وی پیشنهاد امضای یک تفاهم نامه مشترک در راستای افزایش همکاری های متقابل را مطرح کرد.

دکتر محمدیان عضو هیات علمی گروه زیان و ادبیات فارسی دانشگاه در این جلسه با مثبت برشمردن برگزاری چنین جلساتی، به تشریح تاریخچه ای کوتاه از تاسیس دانشگاه پرداخت و گفت: همت بسیاری صورت گرفته و خون دل ها خورده شده تا دانشگاه حکیم سبزواری هم اکنون به این جایگاه علمی و آموزشی رسیده و در خراسان رضوی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی تحت مجموعه وزارت علوم در عرصه های علمی و فرهنگی و پژوهشی افتخارات بسیاری را در سطح کشور کسب کرده است.

دکتر محمدیان با اشار به صحبت های آقای سیدی در بیان مشکلات اجتماعی، گفت: بسیاری از مشکلاتی که گفته شد، ریشه در معضلات فرهنگی دارد و بنظرم جایی بهتر از دانشگاه برای انجام کار عملی و راهکار دادن برای حل این مشکلات فرهنگی جامعه نخواهیم داشت.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گفت: در مباحث فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری اعلام آمادگی خود را نسبت به هرگونه همکاری اعلام می کند.

دکتر محمدیان همچنین پیشنهاد داد با هماهنگی رئیس دادگستری، برخی از اعضای هیات علمی جهت بررسی مشکلات زندانیان از زندان سبزوار بازدیدی داشته باشند.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی :همچنین در زمین های  کوی دانشگاه انتظار همکاری و مساعدت دادگستری در خصوص برق کشی و نصب تیر برق ها را داریم.

آقای جوادیان کارشناس مرکز پژوهشی علوم جغرافیایی و مطالعات اجتماعی در این نشست از آمادگی این مرکز جهت همکاری با دادگستری سبزوار خبر داد.

وی گفت: باید عرض کنم که جامعیت این دعوت متاثر از انجمن شورای صنفی اعضای محترم هیات علمی است و متاسفانه بنا به دلایلی انتخابات شورای صنفی کارکنان دانشگاه به تعویق افتاده و به همین دلیل مقداری حضور کارمندان عزیز ما اینجا کمرنگ کرد من فقط می خواستم افتخار این را داشته باشم و بگویم جامعه کارمندی دانشگاه حکیم سبزواری هم از جامعیت علمی و هم جامعیت اجرایی در حوزه های مختلف و مسائل اجتماعی برخوردار است.

آقای جوادیان ادامه داد: ضمن سپاسگزاری از حضور خرد ورزانه و خردمندانه حضرتعالی در دانشگاه حکیم سبزواری از شما جناب آقای سیدی درخواست داریم یک یادگاری از خود در سبزوار باقی بگذارید و مساعدتی کنید تا ساختمان دادگستری سابق که جز معدود ساختمان های اداری قدیمی سبزوار است که باقی مانده، تبدیل به یک مجموعه فرهنگی و یا فرهنگسرا برای مردم سبزوار شود.

 آقای سیدی رئیس دادگستری سبزوار در پایان جلسه بر آمادگی دادگستری برای امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه تاکید کرد، وی همچنین از پیشنهاد بازدید استادان از زندان سبزوار استقبال کرد و از آمادگی دادگستری برای ارائه اطلاعات و آمارها خبر داد.

 رئیس دادگستری سبزوار همچنین سوق دادن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در راستای حل مسائل اجتماعی و مباحث مرتبط با آموزش های کارکنان را مهم و ضروری برشمرد و برای این بحث نیز اعلام همکاری کرد.

رئیس دادگستری سبزوار در بحث زمین های کوی دانشگاه نیز گفت که بحث این زمین ها در  شورای حفظ حقوق بین المال مطرح شده، وی با اشاره به اینکه شورای حفظ حقوق بیت المال متشکل از اعضای شورای تامین به علاوه روسای سایر دستگاه‌های متولی زمین و ثبت اسناد است، اظهار داشت تصمیم گیری  در این شورا تصمیم گیری شورایی است و فردی نیست.

 وی همچنین افزود: زمین های کوی دانشگاه مشکلات حل نشده ای دارد که از جمله آن  کاربری زمین ها است که کاربری آموزشی است در صورتی که هم اکنون بناست این زمین ها به صورت مسکونی مورد استفاده قرار گیرد، همچنین سند این زمین ها یکپارچه به نام دولت است و پروانه هایی که برای این زمین ها داده شده ایرادات قانونی دارد.

رئیس دادگستری سبزوار با تاکید بر اینکه به دنبال راهکار حل این مشکل بدون تضییع حقوق افراد هستیم، گفت: اگر آن طرف قضیه را نگاه کنید باید ورود دستگاه قضایی به این مبحث را به فال نیک بگیرید تا مشکلات این زمین ها یکجا حل شود، زیرا تا ایرادات قانونی این زمین ها حل و فصل نشود هر هزینه ای که افراد انجام دهند خسارت است.

وی همچنین به مجموعه دانشگاه پیشنهاد کرد وضعیت دانشگاه هایی که وضعیت مشابه داشته اند را پیگیری کنند تا شاید بتوان الگوی آنها را در این موضوع پیاده کرد.