عقد تفاهم‌نامۀ همکاری علمی و بین‌المللی میان دانشگاه حکیم سبزواری و دانشگاه ملاکند پاکستان

در راستای طرح توسعه‌ي روابط علمی و بین­‌المللی با دانشگاه­‌های سایر ملل و همچنین در پی بازدید سال گذشته‌ي رئیس دانشگاه ملاکند از دانشگاه حکیم سبزواری و دعوت ایشان، ریاست محترم دانشگاه به همراه هيئتی به پاکستان سفر کردند.

در این سفر که سه روز به طول انجاميد، آقایان دکتر آذین حسین زاده، مدیر گروه روابط علمی و بین‌المللی دانشگاه و دکتر حسین اصغر رهنما عضو هیئت علمی گروه فیزیک ایشان را همراهی کردند.

آقای دکتر محمدیان ضمن بازدید از دانشگاه ملاکند و دیدار با اعضای هیئت علمی، طی نشست­‌های متعددی با ریاست دانشگاه و معاونین بخش­‌های مختلف، تفاهم­‌نامه­‌ای را به­ منظور همکاری با دانشگاه نامبرده امضا کردند. عقد این تفاهم‌نامه‌ي همکاری که در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه­ های جمعی پاکستان صورت گرفت، بازتاب گسترده‌ای در صدا و سیما و همچنین روزنامه‌های این کشور داشت.

نخستین گام در راستای تحقق عینی این تفاهم­‌نامه طی همین سفر برداشته شد، بدین ترتیب که کارگاهی تحت عنوان :

۲nd International Workshop Materials Modeling and Simulations

در سطح بین‌­المللی و با همکاری مستقیم دو دانشگاه حکیم سبزواری و ملاکند به صورت رسمی و با سخنرانی آقای دکتر محمدیان آغاز به کار کرد.

در این کارگاه که اساتیدی از دانشگاه­‌های مختلف مانند امریکا(میشیگان، اوهایو، بال استیت…) و همچنين نيوزيلند و ايران و مالزي و پاکستان حضور داشتند، ریاست محترم دانشگاه ضمن بیان نقطه­‌نظرات خود، پس از ابراز خوشنودی از دستاوردهای عینی عقد­ تفاهم‌نامه میان دو دانشگاه و برگزاری کارگاه فیزیک به همّت این دو، به بخشی از توانمندی‌­های علمی و تحقیقاتی دانشگاه حکیم سبزواری اشاره کردند.

موضوع اصلي اين کارگاه شبيه‌سازي مواد پيشرفته و هوشمند بود که در حال حاضر يکي از اصلي‌ترين اهداف کشورهاي پيشرفته در عرصه‌ي صنعت است.

هيئت رئيسه‌ي دانشگاه ملاکند با توجه به قابليت‌هاي دانشگاه حکيم سبزواري و حضور پررنگش در اين هم‌انديشي پيشنهاد کردند که کارگاه نامبرده در سال آتی در ایران و در همین مقیاس بین‌المللی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شود. این پیشنهاد با استقبال هیئت­ ايراني و همچنين حضار روبرو شد.

آقای دکتر محمدیان ابراز امیدواری کردند که این قبیل همکاری­‌ها و همایش­‌های بین­‌المللی بین گروه­‌های مختلف دو دانشگاه صورت پذیرد و اعضای هیئت علمی و همچنین دانشجویان دو دانشگاه بتوانند از دستاوردها و تجربیات علمی یکدیگر بهره­‌مند شوند.

 

گزارش تصويري از سفر علمي-پژوهشي هيأت دانشگاه حکيم سبزواري