برگزاري مراسم تکريم و معارفه رؤساي دانشگاه

با حضور مشاور وزير و مدير کل دفتر وزارتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، مراسم تکريم و معارفه رؤساي دانشگاه حکيم برگزار شد.

صبح روز پنج شنبه، ۱۷ بهمن ماه، در طليعه سي و ششمين بهار انقلاب اسلامي، دانشگاه حکيم سبزواري، جلوه هايي ديگر از همدلي، همگامي و شور و اشتياق را نمايان گر بود.

SRM_1948(FILEminimizer)   SRM_1979(FILEminimizer)

طي مراسمي با شکوه، با حضور آقاي دکتر عبدالحسين فريدون، مشاور وزير و مدير کل دفتر وزارتي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و در جمع صميمانه دانشجويان، کارکنان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه و نيز با شرکت جمع کثيري از مسئولان، مديران و رؤساي ادارات، نهادها و ارگان هاي دولتي و غير دولتي استان و شهرستان، مراسم تکريم و تجليل از زحمات چندين ساله ي جناب آقاي دکتر عباس محمديان و همچنين معارفه جناب آقاي دکتر جواد حدادنيا، به عنوان رئيس جديد دانشگاه، برگزار شد.

   حجت الاسلام دکتر خاتمي، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبري در دانشگاه، به عنوان اولين سخنران، ضمن اشاره به انتخابات برگزار شده در خرداد ماه و خلق حماسه سياسي از طرف آحاد مردم، انتخاب دکتر حدادنيا به عنوان فردي متخصص و متعهد و داراي تجربه و تبحر کافي را در راستاي سياست هاي دولت تدبير و اميد، انتخابي اصلح و شايسته دانست و ابراز اميدواري کرد که تمامي مسئولان و مديران شهرستان و نيز دانشگاه، با توجه به مشکلات مالي و کمبود اعتبارات دولتي، حداکثر توان خود را صرف همکاري با مديريت جديد دانشگاه نمايند تا راه هاي رشد و توسعه دانشگاه حکيم بيش از پيش هموار و مرتفع گردد.

    SRM_1986(FILEminimizer)

سپس جناب آقاي مهندس شعباني، معاون استاندار و فرماندار سبزوار، ضمن عرض تبريک فرا رسيدن دهه مبارک فجر، مقدم مشاور وزير علوم را به ديار سربداران گرامي داشته و با اشاره به سبقه تاريخي و باستاني شهر سبزوار و وجود بيش از ۳۰ هزار دانشجوي فعال و شاغل به تحصيل در آن، از آقاي دکتر فريدون، تقاضاي همياري و مساعدت بيشتر وزارت متبوع در رشد و توسعه کمي و کيفي آموزش عالي در شهرستان سبزوار را نمود.

فرماندار سبزوار همچنين از زحمات چندين ساله آقاي دکتر محمديان در مديريت دانشگاه تقدير و تشکر نمود و از ايشان به عنوان فردي ياد کرد که در شوراي شهرستان همواره حضور فعال و مثمر ثمر داشته و شهرستان سبزوار از وجود ايشان و خدمات شايان ايشان همواره بهره مند گرديده است.

SRM_1993(FILEminimizer)

مهندس شعباني همچنين به انتخاب دکتر حدادنيا به عنوان نماينده دولت تدبير و اميد در دانشگاه حکيم، اشاره و از آن به عنوان انتخابي شايسته و متفکرانه ياد کرد و از وزارت علوم  تقدير و تشکر نمود.

حجت الاسلام ابراهيمي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه شهرستان سبزوار نيز، طي سخناني دهه فجر و طلوع انقلاب اسلامي را نقطه عطفي در تاريخ ايران دانست و با اشاره به جايگاه علم و اخلاق در دين مبين اسلام، علم و دانش را زماني سودمند دانست که با عمل و اخلاق حسنه همراه باشد و گرنه چه بسا دانشمندان و عالماني که به دليل دوري از اخلاق و ايمان به بيراهه رفته و از علم آنان سودي نصيب مردم نشده است.

SRM_2097(FILEminimizer)

امام جمعه سبزوار با اشاره به جايگاه حوزه و دانشگاه، پيشرفت و رشد جامعه را مرهون همکاري اين دو به عنوان بازوهاي فکري انقلاب برشمرد و ضمن تجليل و تکريم خدمات آقاي دکتر محمديان، براي آقاي دکتر حدادنيا نيز در سمت جديد آرزوي توفيق و سربلندي نمود.

آقاي دکتر عباس محمديان، رئيس پيشين دانشگاه، به عنوان سخنران بعدي مراسم ضمن تبريک دهه فجر انقلاب اسلامي، از حضور پرشور همکاران دانشگاه و نيز مديران و مسئولان استان و شهرستان در روز تعطيل، تقدير و تشکر نمود و به ذکر گزارشي از روند فعاليت هاي دانشگاه در طول دو دوره مديرت خود از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ پرداخت و ضمن برشمردن گام هاي اساسي و برجسته در رشد و توسعه دانشگاه در ۸ سال گذشته، گفت:

SRM_2047(FILEminimizer)

” دانشگاه حکيم سبزواري در طول سنوات گذشته از جهات مختلف رشد و توسعه يافته، چنانچه در سال ۸۴ ؛ ۴۰ هزار متر مربع فضای آموزشی؛ کمک آموزشی؛ عمراني و رفاهی و فرهنگی وجود داشت و این مقدار در سال ۹۲، به ۹۷ هزار متر مربع افزایش یافته است، تعداد دانشکده ها از ۳ دانشکده به ۱۰ دانشکده، تعداد رشته هاي کارشناسي از ۱۸ رشته به ۲۶ رشته، تعداد رشته هاي کارشناسي ارشد از ۷ رشته به ۴۲ رشته ( و در مجموع با ۱۹ رشته کارشناسی ارشد پردیس خودگردان به ۶۱ رشته) و رشته هاي دکتري که در سال ۸۴ وجود نداشت، هم اکنون به ۲۰ رشته افزايش پیدا کرده است.

دکتر محمديان همچنين افزایش تعداد استاديارهاي دانشگاه را در طول اين ۸ سال از ۴۸ به ۱۳۵ و تعداد دانشيارها را نيز از ۲ به ۳۰ و استاد تمامي را نيز از صفر به ۴ نفر برشمرد.

ايشان اخذ مجوز ايجاد پرديش خودگردان و افزایش رشته های تحصیلی آن؛ تغيير نام دانشگاه  مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی (که از جهات مختلف برای دانشگاه مثمر ثمر واقع شده است)؛ ایجاد هیأت ممیزه و هیأت امنای مستقل دانشگاه؛ کسب عناوین متعدد و برجسته فرهنگی در بین تمامی دانشگاه های سطح کشور(از جمله رئیس دانشگاه فرهنگی برتر؛ مدیر فرهنگی برتر و نیز کارشناس فرهنگی برتر و تعدادی عناوین دیگر برتر فرهنگی در حوزه کانون ها و انجمن های دانشجویی) را از نقاط قوت و برجسته دانشگاه دانست و از ايجاد تعامل علمي، پژوهشي و فرهنگي با دانشگاه هايي از کشورهاي افغانستان، پاکستان، تونس و فرانسه به عنوان رشد و توسعه علمي نام برد و ابراز اميدواري کرد که اين فعاليت ها در آينده بيش از گذشته رشد و توسعه يابد.

دکتر جواد حدادنيا، رئيس جديد دانشگاه نيز، ضمن تبريک سي و ششمين بهار انقلاب اسلامي، از عموم حاضران در مراسم، داننشجويان، کارکنان، اعضاي هيأت علمي و همچنين رؤساي ادارات و نهادها و آقاي دکتر فريدون، مشاور وزير و نيز از پيام تبريک نمايندگان محترم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، تقدير و تشکر ويژه نمود و با اشاره به جايگاه علم و دانش، از دانشگاه به عنوان نيروي محرکه و قلب تپنده ي کشور و به تعبير امام راحل، کارخانه انسان سازي ياد کرد که کانون اصلي علم و دانش و پژوهش است.

SRM_2132(FILEminimizer)

رئيس دانشگاه حکيم، با اشاره به زحمات و خدمات شايان تمامي همکاران و خصوصاً مسئولان دانشگاه در سنوات گذشته، توکل بر خدا و مشارکت همه اعضاي خانواده بزرگ دانشگاه را با همراهي تدبير و اميد، راه و شعار اصلي دانشگاه در آينده برشمرد و ابراز اميدواري کرد که دانشگاه حکيم سبزواري با تلاش مضاعف به جايگاهي که شايسته آن است برسد هر چند که راه سختي در پيش است ليکن شدني است.

دکتر حدادنيا همچنين مسئوليت پذيري را سرلوحه تمامي امور دانست و با اشاره به سخنان رياست محترم جمهوري در جمع رؤساي دانشگاه ها، تحقيق و پژوهش کاربردي را از جمله اصول و مباني دانشگاه ها دانست، تحقيقي که محبوس در چهار ديواري ها نبوده و اثرات مستقيم آن بر جامعه، عيان باشد تا با تحقيق و پژوهش از دانشگاهي منفعل به دانشگاهي کارآفرين و مولد مبدل شويم.

ايشان به بيانات مقام معظم رهبري  اشاره نمود و گفت: مقام معظم رهبري، دانشگاه را تحول طلب و پويا مي دانند و در جلسات مختلف به خروج از قالب بندي هاي متداول و يکنواختي و روزمرگي اشاره داشته اند و ما هم اميدواريم اين تحول و دگرگوني و پويايي به بروز اتفاقاتي نو و جديد در دانشگاه ها منتج گردد.

دکتر عبدالحسین فریدون، مشاور وزيرعلوم و مدير کل دفتر وزارتي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوي نير به عنوان مهمان ويژه مراسم، با تاکید بر این‌ که نقش دانشگاه‌ها تنها تربیت نیروی تحصیلکرده نیست، افزود: اگر این امر با نیازهای کشور همخوانی نداشته باشد مشکلاتی برای اشتغال ایجاد می‌کند.

SRM_2108(FILEminimizer)

وی دانشگاه‌ را کارآفرین نه کارمند پرور برشمرد و افزود: رشته‌های دانشگاهي باید با برنامه هاي کلان دولت همخوانی داشته باشند، کرسی‌های آزاداندیشی، تعامل دانشگاه‌ها با مراکز علمی بین‌المللی و صنعت و جامعه، هدفمند بودن تربیت نیروهای متخصص و اعتدال و ميانه روي و دوري از افراط و تفريط بايد از اصول و مباني اصلي دانشگاه ها باشند.

مشاور وزير علوم افزود: اختیاراتی که از دانشگاه‌ها گرفته شده باید به آنان برگردانده شود و اختیاراتی هم که از وزارت علوم گرفته شده و به جاهای دیگر رفته باید بازگردانده شود.

دکتر فریدون قانون هیات امنای دانشگاه‌ها را قانونی مفید دانست که بايد آن را تقویت کرد تا دانشگاه‌ها بتوانند برای سرنوشت خود برنامه‌ریزی کنند.

ویهمچنین بر تصمیم‌سازی دانشگاه‌ها و کامل‌کردن چرخه تولیدعلم و تبديل علم به توليد تاکید کرده و در خصوص جذب اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها نيز شایسته‌سالاری و توانمندی افراد را ملاک استخدام در دانشگاه ها برشمرد.

دکتر فریدون در ادامه با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در جمع رؤساي دانشگاه ها افزود:

“باید بین‌المللی اندیشیده اما منطقه‌ای عمل کنيم و دانشگاه ها باید در این جهت حرکت کنند، همانگونه که با وجود ۴ ميليون دانشجو در کشور و وجود اعضاي هيأت علمي مبرز، پتانسيل خوبي براي رشد و توسعه وجود دارد که بايستي براي آن برنامه ريزي و مديريت انجام شود.

SRM_2040(FILEminimizer)   SRM_2042(FILEminimizer)

شايان ذکر است که در خلال مراسم، پيام تصويري نمايندگان مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي، آقايان دکتر محسني و مهندس سبحاني فر به نمايش درآمد که از زحمات دکتر محمديان، تقدير و تشکر نموده و ضمن تبريک به آقاي دکتر حدادنيا، براي ايشان آرزوي توفيق نموده و راهکارهايي جهت تعامل بخش دانشگاه با صنعت .

SRM_1987(FILEminimizer)   SRM_2146(FILEminimizer)

از ديگر مهمانان برجسته مراسم نيز مي توان به آقايان دکتر رجبي، رئيس کميسيون دائمي هيأت امناي دانشگاه هاي حکيم سبزواري و فناوري هاي نوين سبزوار و دکتر علم الهدايي، رئيس پارک علم و فناوري خراسان رضوي و عضو هيأت امناي دانشگاه حکيم سبزواري،  اعضاي شوراي اسلامي شهر، شهردار منتخب، رؤساي دانشگاه ها و فرماندهي نيروي انتظامي منطقه سبزوار مي توان اشاره کرد.

در پايان مراسم نيز هدايايي از طرف وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري، بخش هاي مختلف دانشگاه و همچنين نهادها، ادارات و سازمان هاي سبزوار به آقاي دکتر محمديان اهدا گرديد.

SRM_2163(FILEminimizer)

شايان ذکر است که پس از اتمام مراسم، آقاي دکتر فريدون با هيأتي همراه و با توضيحات آقاي دکتر حدادنيا، ضمن بازديد از اماکن، ساختمان ها و طرح هاي عمراني دانشگاه، با پيشرفت ها و عملکرد دانشگاه در حوزه هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، عمراني، رفاهي- دانشجويي از نزديک آشنا شده و پس از اهداي گل و گراميداشت ياد و خاطره شهداي گمنام، در جلسه شوراي دانشگاه شرکت نموده و ضمن استماع سخنان اعضا، راهکارهايي نيز جهت بهبود امور و رفع موانع و مشکلات ارائه نمودند.

SRM_2433(FILEminimizer)   SRM_2486(FILEminimizer)