مصاحبه رئيس دانشکده مهندسي معماري به مناسبت روز معمار

 سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار گرامی باد.

 دکتر بهرام سیاوش پور، رییس دانشکده مهندسي معماری و شهرسازی به مناسبت سوم ارديبهشت، روز گراميداشت شيخ بهائي و روز معمار طي مصاحبه ای، پاسخگوي سئوالات خبرنگار روابط عمومي دانشگاه شد.

در این مصاحبه دکتر سیاوش پور، دانشکده معماری را دانشکده ای با قدمت نسبتا خوب و به لحاظ تحصیلات تکمیلی اولین دانشکده ای که در شرق کشور دوره ی کارشناسي ارشد را تاسیس کرده، معرفی نمود که این امر نه تنها برای دانشگاه بلکه برای شهر سبزوار نيز فرصت مغتنمي است تا با جذب متخصصین اين رشته، در رشد، توسعه و پیشرفت منطقه مثمر ثمر باشد.

DSC06443(FILEminimizer)

دکتر سياوش پور در خصوص امکانات و تجهيزات آموزشي و کمک آموزشي دانشکده نيز گفت:

“ما در دانشکده مهندسي معماري، تجهیزات نسبتاً مطلوبي داریم که بالغ بر ده آتلیه نقشه کشی و چندین کارگاه می باشد, ضمن اینکه از پتانسیل موجود در شهر سبزوار نيز برای برگزاری کارگاه هاي مرمت استفاده می کنیم.”

رئيس دانشکده معماري، همچنین ارتباط متقابل دانشکده با جامعه (صنعت و بازار )را در سطح خوبی ارزیابی کرد و افزود:

“متخصصین این رشته بايد افرادي برنامه ریز و دقيق باشند و یاد بگیرند که مشکلات را با کوتاه ترین راه, کمترین هزینه و بیشترین بهره وری حل کنند، بنابراین صرفا کار يک متخصص معماري این نیست که ساختمانی را بسازد، بلکه باید یاد بگیرد که در يک نگاه کلي، افرادي برنامه ریز برای تمامي ابعاد در جامعه خود باشند، افزون بر اینکه، زمانی این رشته نسبت به نیاز واقعی جامعه فارغ التحصیلان کمی داشت اما امروزه تعداد فارغ التحصیلان زیاد شده اما این میزان افزایش، کمی می باشد چون رشته معماری برای بسیاری از مؤسسات و آموزش عالی، ابزاری شده که بحران ها و مشکلات مالی خود را حل کنند و در نتيجه به رفع مشکلات جامعه و تولید علم توجه چندانی نمي شود که این امر در نهایت حجم بسیار زیاد فارغ التحصیلان با کیفیت نه چندان مقبول حتی در مقاطع تحصیلات تکمیلی را در پی خواهد داشت.

دکتر سياوش پور اضافه نمود:

” به دلیل محدود بودن اعضاي هیات علمی که اکثراً در خارج از کشور مشغول به تحصیل می باشند، دانشکده معماري مجبور به استفاده از همکاران حق التدریس است اما امیدواریم که در سال هاي آتي با بازگشت این همکاران، بنیه دانشکده و دانشگاه بسيار قوي تر از آنچه که اکنون هست، شود.

———————————————————————-

برگزاري سمینار بزرگداشت روز معمار

همچنين به همت انجمن علمی معماری و به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار (۳ ارديبهشت)، سمیناری با محوریت ” نقش معماری بومی و محلی در معماری حال” در تالار استاد شريعتي برگزار شد.

در این سمینار از دکتر افضلیان، از بزرگان معماری خراسان و داور پدیده کیش و رئیس اسبق دانشکده معماری و هنر دانشگاه آزاد اسلامي مشهد و همچنین از خانم مهندس اکبری، عضو سازمان میراث فرهنگی و گردشگري شهر مشهد، و نيز آقاي دکتر سياوش پور، رئيس دانشکده مهندسي معماري و شهرسازي دانشگاه، جهت سخنراني دعوت به عمل آمد.

DSC_0427(FILEminimizer)   DSC_0477(FILEminimizer)   DSC_0482(FILEminimizer)

پس از سخنراني مهمانان مدعو، جلسه پرسش و پاسخ و بحث و گفتگو نيز مابین اساتید و دانشجویان برگزار شد.

در پایان این مراسم از دانشجویان برتر مسابقه اسکیس که به مناسبت روز معمار در دانشکده معماری و در سطح شهرستان برگزار شده بود، جوایزی اهدا شد.

نفرات برتر اين مسابقات به شرح ذيل مي باشند:

تیم اول: یاسر رضایی- سمانه رحمانی- فهیمه نیکنام(دانشکاه حکیم سبزواري)

تیم دوم: حمیدرضا زارعی- مهدی رضایی- زهرا احدی(دانشگاه حکیم سبزواري)

تیم سوم: کیمیا برهمت- ملیحه خیراللهی(دانشگاه حکیم سبزواري)

*

*

تهيه خبر و عکس ها:

منيره سارلي- دانشجوي رشته زبان و ادبيات عرب و خبرنگار روابط عمومي