نشست وزرای علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از ۳ الی ۵ اسفندماه در سالن اجلاس سران برگزار شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه نشست وزرای علوم، فناوری و نوآوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بر ایجاد شبکه‌های علمی میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشورها تاکید کرد.

.

                                1424680238362_erfan-khoshkhoo-16   126908

.

دکتر حسن روحانی که ریاست دوره ای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد  را بر عهده دارد اظهار داشت:

” ایجاد شبکه‌های علمی میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورهای عضو جنبش به منظور تبادل اطلاعات و تجارب علمی، فنی و همکاری در اجرای پروژه‌های مشترک، ابزاری مناسب برای تقویت انسجام و همکاری میان اعضا ارزیابی می‌گردد.”

رییس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه همکاری‌های علمی و فناوری برای ارتقای توسعه و رفاه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد می تواند در خدمت هدف غایی جنبش یعنی برقراری صلح، آرامش و برابری میان دولت ها اعم از کوچک و بزرگ باشد، پیشنهاد کرد که مرکز همکاری‌های علمی، فناوری و نوآوری به میزبانی ایران شکل گیرد.

×××

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در مراسم افتتاحیه گفت:

“کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در چارچوب تحقق دیپلماسی علم و فناوری به شکلی جدی و واقعی تلاش کنند و ساز و کارهای موثرتری نیز برای گسترش همکاری‌های علمی، فناوری و نوآوری بین کشورهای عضو طراحی کرده و به مرحله اجرا در آورند.

                                                                 1424680237052_erfan-khoshkhoo-11

دکتر فرهادی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به شعار این اجلاس گفت:

” شعار «علم، فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار» برای این اجلاس انتخاب شده است، توسعه پایدار مفهومی فراگیر است که ابعاد مختلفی از زندگی اجتماعی ما را در برمی‌گیرد. برخی از کلیدی‌ترین ابعاد توسعه پایدار در سند اجلاس مورد توجه قرار گرفته است، چگونگی به کارگیری علم، فناوری و نوآوری برای رشد پایدار اقتصادی، زدودن تبعیض در علم، فناوری و آموزش و همچنین بررسی مسیر و مکانیسم‌های ارتقای همکاری‌های علمی، فناوری جنوب – جنوب را شامل می‌شود.

وزیر علوم، همچنین در جمع وزیران علوم کشورهای جنبش عدم تعهد اظهار داشت:

” اینجانب به عنوان وزیر علوم و تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، دست دوستی به سوی همه شما دراز می‌کنم و از همین تریبون آمادگی ایران برای انتقال تجربیات علمی و دستاوردهای فناوری به کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را اعلام می‌کنم.

×××

شایان ذکر است که ریاست محترم دانشگاه آقای دکتر حدادنیا و نیز آقای دکتر دلبری، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه به عنوان مسئولین یکی از چند دانشگاه مدعو وزارت علوم، در این نشست شرکت داشتند.

                                1424680238066_erfan-khoshkhoo-14  DSC_0033(FILEminimizer)