جشنواره طرح یادگار سبز با حضور مسئولان کشوری برگزار شد

با حضور مشاور قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی، فرماندار، اعضای شورای اسلامی و جمعی از مسئولین شهری و دانشگاهی، آیین جشنواره طرح یادگار سبز با کاشت ۱۳۶۰ اصله نهال مثمر در مساحت ۱۶۰۰۰ متر مربع در دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه در مراسم آغازین جشنواره ضمن ابراز خرسندی از برگزاری آن در دانشگاه حکیم افزود:

” این طرح تحت عنوان یادگار سبز توسط دانشگاه حکیم سبزواری به وزارت علوم پیشنهاد شده و خوشبختانه با نظر مساعد وزیر محترم علوم، به صورت بخشنامه ای به دانشگاه های سراسر کشور ابلاغ و امروز به صورت همزمان اجرایی شد.”

دکتر حدادنیا با بیان اینکه اجرای این طرح با همکاری و همراهی اساتید دانشگاه، دانشجویان و خصوصاً تلاش مستمر انجمن علمی محیط زیست دانشگاه میسر شد تصریح کرد: این طرح در مساحتی به متراژ ۱۶ هزار متر مربع در سطح دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

رئیس دانشگاه همچنین بابیان اینکه در ایده ای ابتکاری و جدید، هر نهال کاشته شده در این طرح به نام فرد غرس کننده ثبت می شود گفت: یکی از مهمترین اهداف این برنامه، توسعه این طرح در سطح شهرستان با مشارکت مردم و دستگاه های اجرایی است.

×××

معاون آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز ضمن تقدیر و استقبال از ابتکار عمل دانشگاه حکیم سبزواری در روزدرختکاری بیان کرد:

” همت، غیرت و پشتکار مسئولین دانشگاه حکیم در پیشبرد اهداف و برنامه ریزی های ابتکاری توانسته این دانشگاه را جزو هفت دانشگاه برتر کشور قرار دهد و امیدواریم با اختصاص ۵۰ درصد افزایش بودجه این دانشگاه در سال آینده، علاوه بر توسعه علم، شاهد توسعه عمل همانند این طرح بزرگ یادگار سبز باشیم.

دکتر علی الهیار ضمن اشاره به توسعه پایدار در یک دهه جاری،افزود:

این حرکت نمادین و ابتکاری دانشگاه حکیم سبزواری پیرو منشور سازمان ملل(یونسکو) می باشد و باید این طرح به عنوان یکی از سرمایه های دانشگاه، به محیط بیرون و شهرستان سبزوار گسترش یافته تا مردم شهرستان نیز از این فرهنگ سازی برخوردار شوند.

وی ضمن مردود شمردن توسعه و رشدی که منجر به تخریب و آفتی برای محیط زیست باشد گفت:

” در گذشته توسعه بیشتر مربوط به  مباحث اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی بود ولی امروزه با هزینه های کلانی که بابت توسعه پرداخت می شود، باید فرآیندهای آن به نحوی باشد که فلسفه وجودی آنرا زیر سوال نبرد.

دکتر الهیار، طرح یادگارسبز را در دانشگاه حکیم تلنگری برای مردم جامعه دانست تا همواره از بی مهری نسبت به مادر طبیعت دست برداشته و برای رفع این جفا، امانتداران خوبی برای آیندگان باشیم.

×××

معاون استاندار و فرماندار سبزوار نیز در این مراسم ضمن اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر فرهنگ سازی عمومی در ارتباط با منابع طبیعی در حفظ و احیاء و نگهداری آن گفت:

“‌در شرایط کنونی و با توجه به اقلیم و تغییرات جوی در سراسر دنیا و میزان بارندگی ها، استفاده بی رویه از سفره های آّب زیر زمینی که شرایط حوزه منابع طبیعی را تحت شعاع خود قرار داده است باید با برنامه ریزی مناسب طبق سیاست های استراتژیکی عمل نماییم.

مهندس احمد برادران در ادامه گفت:

” طبق آمار اداره هواشناسی متوسط بارندگی امسال ۱۸۰ میلی متر برای توسعه زراعی است که عدم تناسب میزان بارندگی نسبت به مصرف روزانه در حوزه کشاورزی ۴۱۳ میلیارد متر مکعب می باشد این در حالی است که در کشور در حدود ۲۳۹ میلیارد متر مکعب آن تبخیر می شود که تنها ۹۲ درصد بارش در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و ما باید علاوه بر توجه به مباحث کشاورزی و محیط زیست به مقوله اجتماع نیز نگاه عمیق داشته باشیم چرا که در حوزه اجتماع، کم آبی و عدم توجه به منابع طبیعی چه آنچه در  اقلیم وجود دارد و چه آنچه توسط خود ما دست خوش تغییرات شده است، بحرانی بزرگ را بوجود آورده است.

فرماندار سبزوار، ضمن ابراز تأسف بدلیل عدم وجود سرانه فضای سبز در شهرستان، خواستار ترویج طرحی مشابه یادگار سبز توسط دانشگاه حکیم سبزواری در شهرستان شد و گفت:

“بحران های اجتماعی شامل هوای آلوده، در اختیار گذاشتن بنزین های آلوده به شهروندان توسط وزارت نفت و آلایندهای صنعتی و… می باشد که برای بستر سازی و فراهم آوردن شرایط مناسب زیست محیطی باید رسانه ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سایر نهادها فرهنگ سازی نمایند.

×××

شایان ذکر است که در پایان مراسم نیز ضمن اهدای لوح یادبود سبزبان افتخاری به میهمانان و مسئولان مدعو، مراسم غرس نهال توسط حاضرین در جلسه با شکوه خاصی برگزار شد.

×××

گزارش تصویری مراسم

.

 IMG_6718(FILEminimizer)  IMG_6723(FILEminimizer)  IMG_6731(FILEminimizer)  IMG_6740(FILEminimizer)