افتتاح دبیرخانه کنگره نهضت سربداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

در آیین افتتاح رسمی دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از نشان یادبود این کنگره نیز پرده برداری شد.

دکتر علی جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغازین، ضمن اشاره به جایگاه مهم تاریخی نهضت سربداران در ایران اسلامی، سبزوار را به عنوان یکی از مهمترین خاستگاه های مذهب شیعه و اعتراض علیه ظلم و جور مغولان زمان دانست.

.

                                                                    SONY DSC

.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برگزاری کنگره سربداران را موجب تجدید آموزه های جوانمردی و ظلم ستیزی توصیف و گفت:

” کنگره بین المللی سربداران قادر است ضمن بازخوانی یک رویداد تاریخی و آشنایی نسل جوان با پیشینه افتخار آمیز کشورمان، موجب تجدید برخی از آموزه های آیین جوانمردی که خاستگاه آن دیار سربداران و دارالمومنین شیعه ایران است، شود.”

دکتر جنتی با ضروری خواندن برگزاری چنین کنگره های ارزشمند و پاسداشت هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران، ابراز امیدواری کرد تا با بهره گیری از نظرات اندیشمندان و فرهیختگان داخل و خارج کشور، کنگره سربداران در سطحی عالی و تأثیرگذار برگزار گردد.

ایشان همچنین با اشاره به کیفی سازی این کنگره از ابعاد مختلف، اضافه کرد:

” باید تلاش شود کیفیت برگزاری چنین کنگره هایی فدای سرعت و زمان نشود بلکه باید تلاش کنیم یک کار عمیق علمی انجام شود تا بتواند آنچه که از این کنگره از مجموعه مقالات برگزیده و به صورت کتاب تدوین می شود به عنوان اثری ماندگار و اثر بخش برای نسل های آینده به یادگار بماند.”

.

                                                                    SONY DSC

.

وی همچنین افزود: قیام سربداران با آنکه یک جنبش محلی بود و دوام زیادی نیافت اما در تاریخ ایران اهمیتی خاص دارد زیرا قیامی بود که در مقابل جور ظالمان و بی عدالتی صورت گرفت و با همت مردم پیروز شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی و شهرستانی و کلیه دست اندرکارانیکه در برگزاری این کنگره تلاش وافر داشتند، قدردانی کرد.

در پایان نیز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان سبزوار در مجلس، ریاست دانشگاه و تنی چند از دیگر مسئولان و مدیران استان و شهرستان، از نماد و نشان رسمی کنگره نیز که توسط هنرمند خلاق و متعهد سبزواری، آقای حمید مسلم ساخته شده، پرده برداری شد.

* * *