افق روشن؛ نخستین  شماره SAUES JOURNAL  به عنوان اولین  مجله تخصصی انگلیسی زبان  کشور، با هیات تحریریه بین المللی در زمینه معماری، شهرسازی و علوم محیطی  توسط دانشگاه حکیم سبزواری منتشر شد. چاپ این مجله منحصر به فرد در کشور گام بلندی است که دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری در راستای فراهم کردن فضا و بستر مناسب برای ارائه آخرین دستاوردها، مطالب و تبادلات علمی و پژوهشی بین محققان دانشگاه و پژوهشگران سایر دانشگاه های کشور با محققان و مراکز معتبرعلمی دنیا برداشته است.

بی شک این نشریه، دستاوردی بزرگ برای جامعه علمی دانشگاهی کشور به ویژه فعالان عرصه معماری، شهرسازی و علوم محیطی است، نشریه ای که مدیر مسئول آن دکتر شهاب عباس زاده عضو هیات علمی و معاون عمرانی دانشگاه و مدیریت اجرایی آن نیز بر عهده دکتر حسن استاجی عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری است.

به بهانه چاپ نخستین شماره  SAUES JOURNAL  با مدیر اجرایی این نشریه گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه از نظر خواهید گذراند.

 
 حسن استاجی مدیر اجرایی مجله‌ی بین‌المللی Studies of Architecture, Urbanism and Environmental Sciences

۱-  با سلام، SAUES JOURNAL   یکی از اولین مجلات کاملاً بین‌المللی و انگلیسی‌زبان در ایران درزمینهٔ معماری، شهرسازی و علوم محیطی است، لطفاً این مجله را برای مخاطبین معرفی کرده و تاریخچه‌ای از راه‌اندازی این مجله در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه حکیم سبزواری  بیان کنید.

به نام خدا، واقعیت این است که همه‌چیز برمی‌گردد به یک تصمیم بلندپروازانه در دو سال پیش که دانشکده معماری و شهرسازی راه‌اندازی یک مجله‌ی بین‌المللی با استانداردهای تامسون رویترز را در دستور کار خود قرارداد. اهمیت این تصمیم در این است که تاکنون تنها دو مجله‌ی معماری در کشور اقدام به چاپ چند مقاله به زبان انگلیسی کرده‌اند یعنی اینکه پایه و اساس آن مجلات زبان فارسی است و پس از سال‌ها فعالیت به زبان فارسی هر چند شماره‌ای یک شماره‌ی خود را به چاپ مقالات به زبان انگلیسی اختصاص می‌دهند. اما مجله‌ی “مطالعات معماری، شهرسازی و علوم محیطی” از آغاز بر پایه‌ی زبان انگلیسی ایجاد شد و تمام مجوزها نیز بر این اساس صادر شده است. مسئولیت ایجاد این نشریه بر عهده‌ی دکتر شهاب عباس زاده به‌عنوان مدیرمسئول و این‌جانب نیز به‌عنوان مدیر اجرایی گذاشته شد.

 

۲ با توجه به بین‌المللی بودن این مجله، ترکیب اعضای هیئت تحریریه از چه کشورهایی می‌باشد؟

همانطور که می دانید اعتبار هر مجله به اعضای هیئت تحریریه آن است، چراکه سیاست‌های کلی مجله را مشخص کرده و بر کیفیت مقالات نظارت دارند. اعتبار علمی اعضا و پراکندگی جغرافیایی هیئت تحریریه دو فاکتور مهم در اعتبار مجله می‌باشد. اعضای هیئت تحریریه این مجله نیز از کشورهای آمریکا (چهار نفر)، انگلیس (سه نفر)، استرالیا (دو نفر)، مالزی (دو نفر)، بلغارستان، ایتالیا، اتریش، هلند، ترکیه و فقط سه نفر از کشور ایران می‌باشد.

لینک معرفی اعضا هیئت تحریریه : http://www.sauesjournal.net/journal/editorial.board

 

 

۲-با توجه به چاپ نخستین شماره لطفاً در خصوص محتوای این شماره برایمان بگویید؟

اولین شماره‌ی این مجله از پنج مقاله پژوهشی و یک بررسی پروژه (project review) تشکیل‌شده است. نویسندگانی از کشورهای اسپانیا، اتریش، مالزی، استرالیا، آرژانتین و ایران ما را در این شماره همراهی کرده‌اند.

 ۳- رویکرد محتوایی  نشریه در شماره‌های بعد چگونه است ؟

مجله‌ی مطالعات معماری، شهرسازی و علوم محیطی (SAUES) یک نشریه بین‌المللی با تمرکز بر جنبه‌های نظری، عملی و تحقیق درزمینهٔ معماری، شهرسازی و علوم محیطی است. تمرکز این مجله بر تحقیقات و اقدامات بین‌رشته‌ای، کاربردی و عملیاتی است و تلاش می‌کند با به اشتراک گذاشتن آخرین ایده‌های نوآورانه راهکارهایی برای حل چالش‌های جوامع امروز فراهم کند. به‌عبارت‌دیگر، مجله به دنبال ایجاد پل بین تئوری و عمل است . ازاین‌رو مجله با آغوش باز از همه‌ی محققین دعوت می‌کند که یافته‌های پژوهشی خود را در راستای ساختن یک شهر زنده یا محیطی باکیفیت برای چاپ در این مجله ارسال نمایند.

 

۴-علاقه‌مندان به مطالعه این نشریه از چه راه‌هایی می‌توانند به این مجله دسترسی داشته باشند؟

این دو فصلنامه‌ به‌صورت برخط  با دسترسی آزاد در اختیار کلیه‌ی محققان و پژوهشگران در سراسر جهان قرار دارد. مقالات از طریق آدرس زیر قابل‌دسترسی می‌باشند.

http://www.sauesjournal.net/

۵–با توجه به اینکه این مجله  با رویکرد اخذ نمایه‌های بین‌المللی ازجمله (Scopous,ISI) راه‌اندازی شده است، در خصوص این موضوع برایمان بگویید؟

همان‌طور که در ابتدا گفته شد افق این مجله اخذ نمایه‌های معتبر بین‌المللی است در همین راستا در کنار توجه به کیفیت مقالات کلیه‌ی زیرساخت‌ها نظیر سایت، قوانین کپی‌رایت، شیوه‌های نشر و ارجاع دهی، مکاتبات، داوری‌ها، مدیریت مجله، شیوه‌ی نگهداری داده‌ها و مقالات در پایگاه‌های اطلاعاتی بر اساس استاندارهای بین‌المللی انجام‌شده است. به امید خدا پس از چاپ شماره‌ی دوم مجله اسناد و مدارک جهت نمایه شدن در پایگاه‌های (Scopous,ISI) ارسال خواهد گردید.

۶-اگر توضیح و مطلبی باقی‌مانده لطفاً بیان کنید. با تشکر

در اینجا لازم است گفته شود که این مجله نمود کامل یک کار گروهی در دانشکده‌ی معماری و شهرسازی است. پیگیری‌های بی‌وقفه‌ی دکتر عباس زاده به‌عنوان مسئول مجله ، کمک‌های کارشناس مجله مهندس مریم ضیایی، حمایت‌های بی‌دریغ دکتر سیاوش پور، دلگرمی‌ها و راهنمایی‌های دکتر مولوی و حمایت‌های دکتر حداد نیا این تلاش دوساله را بالاخره به سرانجام رسانید. قطعاً ادامه‌ی این راه و حفظ کیفیت مجله از شروع آن سخت‌تر خواهد بود.