امضای نخستین تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه با دفتر اسکان بشر سازمان ملل و …

با حضور نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل در ایران، مدیرکل ستاد توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کشور، اعضای شورای شهر، شهردار و جمعی از مسئولان و مدیران سبزوار و همچنین ریاست دانشگاه، نخستین سند توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور روز جمعه در سبزوار امضا شد.

***

DSC00216(FILEminimizer)   DSC00226(FILEminimizer)

***

در این مراسم که در محل شورای اسلامی شهر سبزوار برگزار شد، سیامک مقدم نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه یکی از دغدغه مهم سازمان ملل متحد توجه به سکونتگاه های غیرسمی یا همان زاغه نشینی است، گفت: شعار امسال سازمان ملل توجه به صدای زاغه نشینان یا همان صدای ساکنان مناطق نابسمان شهری است که امیدواریم با امضای این تفاهم نامه بتوانیم نخستین گام کشوری در سبزوار را محکم برداریم.

نماینده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران در این مراسم گفت: یک هفتم جمعیت ایران یعنی ۱۱ میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می کنند.

دکتر مصطفایی مدیرکل ستاد توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه این تفاهم نامه ملی و بین المللی برای نخستین بار در سبزوار به امضا رسید، گفت: سبزوار پایلوت اجرای طرح توانمندسازی سکونتگاه غیررسمی در کشور است که با تلفیق علم و اجرا گام های موثری را برای توانمندسازی این محلات بر خواهد داشت.

***

DSC00230(FILEminimizer)   DSC00272(FILEminimizer)

***

دکتر طالبی شهردار سبزوار هم گفت: در این تفاهم نامه دو منطقه حاشیه نشین  عیدگاه و نیروگاه به عنوان محلات هدف، ظرف مدت ۳ سال توانمند خواهند شد.

وی با اظهار اینکه سبزوار نخستین شهری است که در راستای توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی اقدام به امضای این تفاهم نامه در کشور نموده است، ابراز امیدواری کرد با همدلی و پشتکار علمی مدیریت شهری، منطقه ای و بین المللی این مهم به سرانجام برسد.

محمدعلی طالبی افزود: میزان، عمق و وسعت حاشیه نشینی در این شهر از میانگین کشوری بیشتر است و در استان خراسان رضوی نیز به عنوان دومین شهر پس از مشهد در این زمینه به شمار می رود که بهسازی این سکونتگاههای غیررسمی نیازمند مشارکت همه دستگاههای اجرایی و مردم است.

دکتر جواد حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: با امضای این تفاهم نامه اثرات علم و دانش در زندگی مردم سبزوار بیش از گذشته مشهود خواهد بود و دانشگاه همه ظرفیت ها و پتانسیل های علمی، پژوهشی، فرهنگی را به طور خاص در خدمت شهر و مردم آن قرار خواهد داد.

***

DSC00320(FILEminimizer)   DSC00332(FILEminimizer)

***

پس از سخنان ریاست دانشگاه، از آقای دکتر حسن دلبری، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه نیز دعوت شد تا برای تلطیف محفل شعری تقدیم حاضرین کند، وی غزل زیر را فی البداهه خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و در همان جلسه مققر شد این غزل به عنوان شعار نمایندگی اسکان سازمان ملل و سازمان شهرسازی در ابتدای تمام تفاهم نامه ها درج شود:

***

در عصر بی سرپناهی

در شهر نامهربانی با مردمان مهربان باش

روی زمین باش اما یک تکه از آسمان باش

 

این بی‌­گناهان گناهند دیوانه‌ی یک نگاهند

در دستشان عاشقی کن با چشمشان همزبان باش

 

بر شاخه بی‌­نصیبی سیبی اگر خنده کردی

یا سر به زیری بیاموز یا لااقل نردبان باش

 

در صبح فردای گل‌­ها تا رنگ و بویی بگیری

زیر قدم‌­های این باغ امروز آبی روان باش

 

این بید مجنون که زیباست زیبای افتادگی‌­هاست

در فرصت سربلندی از نسل افتادگان باش

 

در عصر بی‌­سرپناهی یک خانه سهم کمی نیست

حتی اگر خار راهی آتش مشو آشیان باش

***

DSC00371(FILEminimizer)

***

گفتنی است اجرای نمایش آیینی اسب چوبی از دیگر برنامه های این مراسم بود که در محوطه شورای اسلامی شهر سبزوار برگزار شد.

((( سکونت گاههای غیررسمی به مناطقی گفته می شود که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند. )))