تفاهم‌نامه همکاری آموزشی و پژوهشی مشترک  دانشگاه های حکیم سبزواری و دانشگاه ITMO سنت پترزبورگ روسیه در راستای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی به امضا رسید.

مدیر بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری با اعلام این خبر گفت: دکتر Vladimir Vasilyev رئیس دانشگاه ITMO کشور روسیه و دکتر زنگنه اسدی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری، ضمن بررسی راه های توسعه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری دو دانشگاه، تفاهم نامه همکاری بین دو دانشگاه را امضا کردند.

دکتر علی خوش سیما افزود: از جمله مفاد این تفاهم نامه، همکاری‌های بین دانشگاهی در زمینه راه اندازی و اجرای دوره های مشترک تحقیقاتی، دوره های آموزشی، انجام پروژه های مشترک پژوهشی، انجام انتشارات مشترک، انجام سخنرانی، کارگاه، کنفرانس و سایر رویدادهای مشترک، حضور دانشجویان دو کشور در مسابقات ورزشی و ایجاد کرسی های زبان و ادبیات دو کشور می باشند.

دکتر خوش سیما اظهار داشت: دانشگاه ایتمو واقع در شهر سنت پترزبورگ روسیه در سال ۱۹۰۰ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه با سابقه ۱۲۰ ساله، براساس رنکینگ webometrics دانشگاه نهم روسیه است و طبق رنکینگ QS این دانشگاه در رتبه ۳۵۹ دنیا است. براساس گزارش usnews، بهترین رتبه های این دانشگاه در زمینه اپتیک رتبه ۲۹،در زمینه فیزیک (ماده چگال) رتبه ۱۱۴، در زمینه نانوفناوری رتبه ۱۶۳ و در مهندسی برق و الکترونیک رتبه ۱۷۴دنیا را داراست. براساس اطلاعات سایت این دانشگاه، دانشگاه ITMO دارای ۱۳۰۰ استاد و مربی، ۱۴۰۰۰ دانشجو و ۹۶۰ دانشجوی دکتری است که از این تعداد، بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی آن، خارجی هستند. بهترین رنکینگ های بین المللی این دانشگاه در زمینه های IT، علوم کوانتوم و فوتونیک اپتیک است.

مدیر بین الملل دانشگاه تاکید کرد: فرآیند عقد تفاهم نامه با دانشگاه ایتمو در مهر ماه سال ۱۴۰۱ شروع شد که پس از تایید وزارت علوم و وزارت امور خارجه ایران، متن تفاهم نامه توسط وزارت علوم کشور روسیه تایید شد و سپس در اردیبهشت ۱۴۰۱ به امضای روسای دو دانشگاه رسید. این تفاهم نامه راه را برای استفاده از گرنت های دانشگاه ایتمو هموار می کند. اساتید و دانشجویان دانشگاه می توانند جهت مطالعه و نحوه اپلای گرنت های پژوهشی (بلند مدت و کوتاه مدت) به سایت دانشگاه ITMO به آدرس https://fellowship.itmo.ru مراجعه نمایند.

دکتر خوش سیما ضمن تشکر از زحمات دکتر دیمی دشت بیاض افزود: ماموریت دکتر دیمی دشت بیاض (عضو هیات علمی گروه مکانیک) نمونه ای موفق از همکاری دانشگاه حکیم سبزواری با دانشگاه ITMO است که در قالب همکاری بلند مدت و کوتاه مدت در حال انجام است. دکتر دیمی در تمامی مراحل پیگیری عقد تفاهم نامه، اهتمام ویژه ای داشتند که شایسته تقدیر و تشکر است.