اولین پیش نشست همایش شبکه سازی گفتمان فاطمی (سلام آله علیها) در کشورهای اسلامی با عنوان، “چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی “با همکاری جامعه المصطفی العالمیه برگزار گردید .

اولین پیش نشست همایش ، شبکه سازی گفتمان فاطمی (سلام آله علیها) در کشورهای اسلامی، به مناسبت نزدیکی به ایام فاطمیه با عنوان، “چالش های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی ” با همکاری جامعه المصطفی العالمیه ۲۱ آذر در تالار دکتر علوی برگزار گردید .

خانم دکتر خاتمی استادیار و مشاور امور بانوان دانشگاه در سخنانی بیان نمودند که ، هویت به معنای خود پنداره هر فرد از خودش می باشد که در صورت تغییر و تحول در آن حتی می تواند به تغییر در نقش ها نیز منجر گردد.
از امور ضروری برای هر یک از دختران و زنان ما این است که بدانند، هویتشان چیست؟و در جامعه چگونه شکل می گیرد و متاثر از چه عواملی می تواند باشد .
فهم نادرست از هویت منجر می گردد، خودپنداره یک فرد از خودش در زمانهای متعدد دستخوش تغییراتی گردد و نیز دختران به سمت رفتارهای پسرانه و پسران به سمت رفتارهای دخترانه تمایل داشته باشند که در واقع این رفتارها غالبا ریشه در ضعف شناختی و بحران هویتی یک فرد دارد .
ایشان بیان داشتند ، بهترین راهی که می تواند موجب رفع چالش های هویتی زنان و دختران ما در دوران معاصر گردد، پیوند با الگوی فاطمی و فرهنگ عاشورایی است .

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه حکیم سبزواری قائل بودند در هر جا شخصیت این انسانهای بزرگ برای افراد به خوبی تبیین گردیده ، توانسته برای انسان معاصر الگوی کاملی از انسانیت ، شجاعت و صداقت باشد .
یکی از این افراد کریستوفر کلوهسی است ، کشیش مسیحی است که کتابی با عنوان “فاطیما دختر محمد “در این باره نگاشته است ، وی در مورد دو کتاب خود چنین می گوید:
برای من، نیمه اول قلبم کتابی درباره فاطمه(س)، دختر پیامبر اسلام(ص)، بود و نیمه دیگر قلبم کتابی درباره زینب(س)، دختر علی(ع). فکر کنم دیگر قلبی برای من نمانده است، اما این باعث نمی شود که از نوشتن باز بمانم.»


خانم دکتر خاتمی در انتهای سخنان خود افزودند واقعه کربلا آنقدر بزرگ و دردناک است که با گذشت سالها از طریق گزارش‌های رسیده می توان فقط به بعضی ابعاد آن پی برد ، یکی از بخش های قابل توجه واقعه کربلا میزان ارزشی است که بانوان در کربلا و در دوران اسارت نسبت به حجاب خود قائل بودند که با وجود به آتش کشیده شدن خیمه ها و ضرب و شتم و گرمای فروان و از دست دادن عزیزان هیچگاه دستخوش تغییر نشد و از ارزش آن در میان زنان کربلا کم نشد ، از جمله آنها این است که در واقعه کربلا هیچ جایی درخواست آب و غذا از طرف اسرای کربلا مشاهده نشده است ، حتی روایت شده که اسرای کربلا هرگز آب و غذا را به عنوان صدقه قبول نمی کردند، و نمی خوردند اما در مورد حجاب مشاهده می کنیم که اگر کسی قصد کمک داشت ، از او چادر و پارچه ای را برای پوشش خود قبول می کردند .
به این ترتيب باید بدانیم که تنگناهای اقتصادی و یا مشکلات دنیایی نباید موجب کم توجهی ما به مقوله حجاب باشد که اگر اینگونه بود بانوان حاضر در کربلا در بدترین شرایط باز دغدغه حفظ حجاب خویش را داشتند.

ایشان در ادامه سخنان خود بیان داشتند ، قدم اول برای پیوند با الگوی فاطمی ، نشان دادن وجوه متعالی شخصیت حضرت فاطمه سلام الله علیها به جوان امروزی می باشد ابعادی نظیر زن برگزیده در قرآن و مطهر بودن و دارای علم لدنی بودن و کوثر بودن این بانوی دو عالم ،
در وهله بعد نیاز است نشان دهیم حضرت فاطمه سلام الله علیها برای زن مسلمان معاصر چه دستاوردی در جهت حفظ حقوق زنان داشته است، فهم این دستاوردها نیازمند شناخت تاریخ فمنیسم و تلاش های زنان حداقل در دو قرن اخیر در راستای ایجاد برابری با مردان است .
این استاد دانشگاه خاطر نشان نمود ، اولین دستاورد این است که آنحضرت، نشان داد زن بدون شبیه شدن به مرد می تواند هم به قله کمال و هم علم و هم تاثیر اجتماعی برسد. به حدی که رضایت او نشان بر رضایت خدا و خشم او نشان بر خشم خدا باشد .و بارها جبرئیل بر او نازل شود و این درحالی است که زنان در غرب بیش از صد سال است تلاش کردند برابری با مرد و بدست آوردن علم و کمال را با شبیه شدن به مرد بدست آورند و این خود منشایی در ظلم مضاعف به زنان گردید .
دستاورد دوم آن است که آن حضرت، بر خلاف کسانی که قائلند زن در صورتی میتواند به آزادی مطلق برسد که قید همسر و وفاداری به او را بزند، نشان داد میتوان زن بود ،همسر بود و مادر بود ، و با تمام جاذبه های زنانه اما در نهایت حیا ، موثر در اجتماع بود.
اما مهمترین دستاورد الگویی برای زنده نگه داشتن مکتب اسلام به همه زنان و حتی مردان معاصر است ، خدمت فاطمه علیها سلام به عالم هستی به همه زنان و به همه مردان، خدمتی است که قابل هیچ وصفی نیست، چرا که اگر مبارزه این بانوی عزیز نبود، امروز حتی ما باور نمی کردیم که حق با علي بوده چرا که تبلیغ ها و تحریف ها و سیاست بازی‌ها دست به دست‌ هم داده بود و اجازه نمی داد حضرت علی علیه السلام فریاد حق جویی خود را بيان نماید و این فاطمه، سلام الله علیها بود که قیام فرهنگی نمود و امامت را دوباره برای تمام زمان‌ها زنده کرد. و این کاری که در سطوح پایین تر برعهده همه زنان دیگر مي باشد همچنانکه امروز بهترین حامیان غزه ، زنان و دختران در جهان هستند تا فریاد عدالت خواهی را به گوش همه جهانيان برسانند .

مشاور امور زنان دانشگاه حکیم سبزواری ابراز داشت، امروزه با تلفیق فرهنگ فاطمی و عاشورایی می توانیم به ارزش و اهمیت حجاب به عنوان نماد هویتی و فرهنگی زن مسلمان در گستره تحولات جهانی و اجتماعی پی ببریم و بیشتر درک نماییم چرا دشمنان اسلام از تحصیل محجبه ها در دانشگاه‌ها و حتی مدارس ممانعت می نمایند .چرا که ازعمق نفوذ تفکر اسلامیو انقلابی که یک گفتمان پیش برنده است می ترسند، به همین دلیل امام خامنه ای دام ظله تاکید بر حضور بانوانی تحصیل کرده، یا دارای نقش های همسری و مادری و با پوشش اسلامی در عرصه های مختلف علمی ، ورزشی و اجتماعی دارند.