دانشگاه حکیم سبزواری و بنیاد بین‌المللی امیرعلی شیر نوایی ازبکستان با هدف تقویت و گسترش مراودات علمی و ادبی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این تفاهم‌نامه در پایان نشست علمی، تخصصی «از سمرقند تا بیهق، از طوس تا بخارا» که با محوریت بزرگداشت امیرعلی شیر نوایی به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، توسط رییس دانشگاه حکیم سبزواری و مدیر بنیاد بین المللی امیرعلی شیر نوایی به امضا رسید.

مدیر بنیاد بین المللی امیر علی شیر نوایی ازبکستان در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: این تفاهم با هدف احیای پیوند پیشین علمی و ادبی میان ۲ منطقه و استحکام بخشی آن و نیز فراهم کردن زمینه ترجمه آثار بزرگان و ادیبان فارسی زبان به زبان ازبکی و بر عکس و همچنین ایجاد بستر آموزش زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان ازبکستان و آموزش ادبیات ازبکی به دانش پژوهان ایرانی منعقد شده است.

دکتر خادم دولت اُف افزود: سبزوار به عنوان خاستگاه خیزش سربداران و نماد شجاعت و دلیری، علاوه بر نقشی ممتاز که در مبارزه با ظلم و استبداد مغولان داشته است، به سبب زندگی و پرورش امیرعلی شیر نوایی در این شهر، در نزد قوم ازبک جایگاه ویژه ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: “غیاث الدین”، پدر امیرعلی شیر نوایی حاکم سبزوار بود و وی دوران کودکی خود را در این شهر سپری کرده و بربالید و نزد درویش “برهان الدین منصور” علم عروض و وزن شناسی آموخت و “امیرشاهی سبزواری” نیز بر وی حق استادی دارد که امیرعلی چندین غزل خود را به استقبال از غزلیات امیرشاهی سروده است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست گفت: دیار سربداران ظرفیت های غنی فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی دارد که برخی از این ظرفیت ها با کشور دوست و همسایه ازبکستان مشترک است.

دکتر زنگنه اسدی افزود: مفاخر فرهنگی این دیار نسل اندرنسل در تربیت انسان های فرهیخته و اندیشمند کوشا بودند و نتیجه ثمرات آن امروزه در اختیار نسل جوان است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ضمن اظهار خوشحالی از میزبانی این هیات خاطرنشان کرد: امیدواریم با تبادل افکار و اندشه ها زمینه انتقال تجارب علمی و فرهنگی دو کشور به نسل جوان فراهم شود.

نشست علمی، تخصصی «از سمرقند تا بیهق، از طوس تا بخارا» با محوریت امیرعلی‌شیر نوایی، امروز به میزبانی دانشگاه حکیم سبزواری، با حضور سرگروه های ادبیات فارسی در دانشگاه های استان خراسان رضوی و نیز هیاتی از پژوهشگران حوزه ادبیات و تاریخ از کشور ازبکستان برگزار شد.

ارائه چند سخنرانی توسط استادان ایرانی و ازبکستانی، بازدید از موزه نثر فارسی دانشگاه حکیم سبزواری و اجرای موسیقی از جمله برنامه های این نشست تخصصی یک‌روزه بود.