آیین افتتاحیه دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی با پیام  دکتر وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی و با حضور محققان، استادان زبان فارسی، بیهقی پژوهان، دانشجویان، نمایندگان مردم سبزوار در مجلس، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار، مسئولین شهری و دانشگاهی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد.

متن پیام دکتروحید حدادی اصل به مناسبت برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی  که توسط دکتر علی خوش سیما در این مراسم قرائت شد، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام ودرود بسیار به استادان گرانمایه، پژوهشگران، بیهقی پژوهان، مهمانانی ازکشور دوست، همزبان وهم تبار، افغانستان و نیز از پاکستان، هندوستان، تاجیکستان و همه مسئولان و مدیران مدیریت شهری سبزوار .
از دیرباز تاکنون، بیهق، اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندانی بزرگ و توانا پرورانده است، اندیشمندان و فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخارآفرینی زادگاه خود ـ سبزوار ـ و سرزمین پهناور و فرهنگ‌باور خود ـ خراسان و ایران ـ شده‌اند. اندیشمندانی مانند ابوالفضل بیهقی، نویسنده تاریخ بیهقی؛ ابوالحسن علی بن زید بیهقی، نویسنده تاریخ بیهق؛ عطاملک جوینی، نویسنده تاریخ جهانگشای جوینی؛ ملاحسین واعظ کاشفی سبزواری، نویسنده روضه الشهدا و انوارسهیلی، حکیم اسرار سبزواری، فیلسوف بزرگ شرق وازمیان معاصران دکتر علی شریعتی، نویسنده بزرگ انقلاب؛ آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری، مجتهد وعالم بزرگ دینی، استاد حمید سبزواری، شاعر بزرگ انقلاب وسروده های انقلابی و زنده یاد دکتر سید محمدعلوی مقدم، چهره ماندگار ادبیات و استاد برجسته دانشگاه و بسیاری دیگر. دراین میان ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدرنثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که بیهق، خراسان وتمام ایران به او می‌بالند. او گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخ ها است که می‌توان نگاشت. روش تاریخ‌نویسی بیهقی بر پایه‌ی شیوه‌ی دقیق علمی، حقیقت‌جویی و بهره‌گرفتن از معیار خردمندی رویدادها استوار شده است؛ بیهقی در سنجش نیک و بد و رفتار شایست و ناشایستِ حاکمان روزگار، هیچ واهمه‌ای به خود راه نمی‌دهد. تاریخ بیهقی، گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و دانسته های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی است؛ نثر تاریخ بیهقی، نمونه‌ای عالی از متن‌های ادبی است و در دوره‌ی معاصر نیز آموزه‌های فرهنگیِ برگرفته شده از تاریخ بیهقی و جهان‌بینی ابوالفضل بیهقی، سختْ درخور توجه است.
برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت نثرفارسی، در اوّل آبان ۱۴۰۱فرصتی است ارزشمند ودرخور تقدیر تا بار دیگر شماری از بیهقی پژوهان و پژوهشگران فرهنگی و ادبی که دغدغه اعتلای فرهنگ واندیشه را در جهان معاصر دارند گرد هم آیند و به جایگاه ادبیات کلاسیک فارسی به ویژه نثر گران مایه فارسی و پیوند آن با جهان معاصر و نقش ادبیات و فرهنگ در ارتقای زندگی مردم روزگار ما بپردازند.
بسیار خوشنودیم در تمام این یازده همایش گذشته ازسال ۱۳۸۶ تا کنون، دست اندرکاران دانشگاه حکیم سبزواری، با یاری مسئولان محلی شهر سبزوار در مسیر ارتقای سطح نثر پژوهی و بیهقی پژوهی و اعتلای فرهنگ واندیشه گام برداشته اند و نیز بسیار خوشحالیم که برگزاری دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، باثبت روزاوّل آبان به نام روز ملّی بزرگداشت بیهقی در تقویم ملی کشور همزمان شده است. مایه شادمانی است برگزاری هفت نشست علمی- پژوهشی ازاول تا سوم آبان ۱۴۰۱ و سخنرانی بیهقی پژوهانی ازکشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، هندوستان و بنگلادش، موجب ارتقای جایگاه علمی این همایش خواهد شد.

با آرزوی سعادت و خوشبختی مردم سبزوار که هر گامی که برداریم در مسیر ارتقای فرهنگ و ادب آن زاد بوم است و به آن افتخار می کنیم.
وحید حدادی اصل
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اموربین الملل و رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت عتف
اول آبان ۱۴۰۱

سبزوار- ایرنا- دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، مورخ نامدار قرن پنجم هجری قمری و پدر نثر فارسی، روز شنبه در دانشگاه حکیم سبزواری گشایش یافت.

به گزارش ایرنا، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در آیین گشایش این رویداد فرهنگی بین المللی گفت: برگزاری این همایش به صورت مستمر باعث ایجاد یک دیپلماسی فرهنگی در منطقه و به ویژه در کشورهای فارسی زبان شده است.

حسین ابراهیمی کُردیانی افزود: برپایی این رویداد فرهنگی و ادبی، باعث نزدیکی کشورهای همسایه شده و جایگاه و نقش ادبیات فارسی در دنیا را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ارتباط دانشگاه حکیم سبزواری با دیگر دانشگاه‌ها و نیز با استادان برتر حوزه زبانشناسی در سراسر دنیا، بستری مناسب برای رشد و بالش دانشجویان این دانشگاه محسوب می‌شود که علاوه بر افزودن به دانش خویش، در راستای بسط و توسعه زبان و ادبیات فارسی تلاش کنند.

دبیر همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی نیز در آیین افتتاحیه این همایش گفت: یکی از درس‌های بیهقی در تاریخ ماندگارش این است که ورود فرهنگ و ادب به حوزه سیاست، باعث تلطیف این حوزه می‌شود.

دکتر مهیار علوی مقدم افزود: دیپلماسی نثر فارسی و تاریخ بیهقی بسیار زیباست که می‌تواند الگو و سرمشقی باشد که با نگاه فرهنگی به همه حوزه‌های دیگر بنگریم.

وی ادامه داد: تاریخ بیهقی نشان می‌دهد که می‌توان با نگاهی فرهنگی نسل جوان را شناخت و دانشجویان را تغذیه فرهنگی کرد.

دبیر همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی تصریح کرد: ۱۱۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که چکیده تمام این مقالات در کتاب « نثر پرنیانی» منتشر می‌شود و ۳۰ مقاله نیز توسط نویسندگان طی سه روز برگزاری این همایش ارائه می‌شود.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اموربین الملل و رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنرانی مکتوبی که به این همایش فرستاده بود، خاطرنشان کرد: از دیرباز تاکنون، بیهق، اندیشمندان، فرهیختگان و دانشمندانی بزرگ و توانا ار در دامن خود پرورانده است. اندیشمندان و فرهیختگانی که موجبِ سربلندی و افتخارآفرینی برای زادگاه خود ـ سبزوار ـ و خطه پهناور و فرهنگ‌باور خراسان و نیز سرزمین ایران شده‌اند.

دکتر وحید حدادی اصل افزود: در این میان ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی دبیر، پدر نثر فارسی، یکی از پرآوازه‌ترین نویسندگانی است که بیهق، خراسان و تمام ایران به وجود او می‌بالند.

وی ادامه داد: او گزارشگر حقیقت است و تاریخ بیهقی نمونه‌ای کم مانند از بهترین و کامل‌ترین تاریخ‌ها است که می‌توان نگاشت.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل اظهار کرد: روش تاریخ‌نویسی بیهقی بر پایه‌ شیوه‌ دقیق علمی، حقیقت‌جویی و بهره‌ گرفتن از معیار خردمندی رویدادها استوار شده است و بیهقی در سنجش نیک و بد و رفتار شایست و ناشایستِ حاکمان روزگار، هیچ واهمه‌ای به خود راه نمی‌دهد.

حدادی اصل ادامه داد: تاریخ بیهقی، گنجینه‌ای ارزشمند از امثال و حکم و پند و دانسته های فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی است و نثر وی نمونه‌ای عالی از متن‌های ادبی است.

به گزارش ایرنا، در این نشست، از کتاب  «نثر پرنیانی » مجموعه مقالات دوازدهیمن همایش بین المللی بیهقی، «نگارخانه هنروستا» و چاپ جدید کتاب « گزارش تصحیح تاریخ بیهقی» رونمایی شد.

 ایلنا: برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در شهرستان سبزوار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم که با حضور مدیران شهری، اساتید برجسته علمی و دانشگاهی و علاقه مندان به حوزه علم، فرهنگ و ادبیات همراه بود با برگزاری سلسله مراتب و جلسات تخصصی و نشست های گوناگون پژوهشی تا سوم آبان ماه ادامه خواهد یافت.در بخشی از این نشست، مهیار علوی مقدم از اساتید برجسته دانشگاه حکیم سبزواری و مسئول برگزاری این همایش با اشاره به ثبت روز اول آبان مصادف با روز نثر فارسی و جایگاه ابوالفضل بیهقی در تقویم رسمی کشور گفت: روز بیهقی و بازشناخت نثر فارسی پس از ١١ دوره وارد دوازدهمین دوره برگزاری خود در سطح بین المللی شده است چرا که این روز طی سالیان گذشته با نکوداشت ملی همراه بوده و از این نظر دانشگاه توانسته در ابعاد گوناگون علمی و پژوهشی وارد ساز و کار بین المللی و تبادل اطلاعات و برپایی نشست های تخصصی با اساتید برجسته سایر کشور ها شود. علوی مقدم با اشاره به اینکه این همایش می‌تواند به مطالعات میان رشته ای و بازشناسی ابعاد مختلف در استوار ساختن نثر فارسی نیز کمک شایانی داشته باشد ادامه داد: سبزوار هم اینک به عنوان پایتخت نثر فارسی ثبت شده و این انتظار از مدیران شهری و فرهنگی می‌رود که با توجه به ظرفیت ها و پیوند هر چه بیشتر علمی و فرهنگی شاهد رشد هر چه بیشتر مناسبات فرهنگی در غرب خراسان باشیم.همچنین سید حسن امین، حقوقدان و از اساتید دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند با تبیین جایگاه زبان و ادبیات فارسی و با توضیح نقش هویت بخشی بیهقی به ادبیات گفت: خراسان زادگاه و خاستگاه زبان و ادب است، با این وجود خلأ این مهم به خصوص در دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورهای مجاور احساس می‌شود. محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن ایران شناسی ایران نیز در این همایش با توضیح اینکه ادبیات هر قوم پشتوانه فرهنگ و ارزش های ان است بر ضرورت پرورش هر چه بیشتر این مهم برای دستیابی به جایگاه برتر علمی و فرهنگی دانشگاه با تکیه بر ظرفیت های موجود تاکید کرد و حرکت به سمت نظم بندی صحیح فرهنگی را از الزامات مراکز علمی در کشور دانست.وحید حدادی اصل قائم مقام وزارت علوم در امور بین الملل نیز با ارسال پیامی در این نشست وجود پژوهشگران و بیهقی پژوهان در شهر سبزوار را فرصتی مغتنم دانست که با معرفی مفاخر معاصر و متاخر این شهر همراه بوده است. همچنین محمدعلی اسدی زنگنه رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اعلام اینکه رسالت این دانشگاه معطوف به معرفی مفاخر و بازشناسی جایگاه علمی متفکران صاحب سبک است گفت: این همایش با رویکرد و  هدف معرفی مفاخر، ارتقای رسالت علمی دانشگاه و ارائه دستاوردهای علمی ویژه برای به منظور افزایش سطح عمومی مناسبات فرهنگی و علمی در کشور برگزار می‌شود.در پایان افتتاحیه این همایش از کتاب “نثر پرنیانی” (شامل مجموعه مقالات ارسال شده به این نکوداشت) رونمایی شد، همچنین افتتاحیه نخستین نگارخانه روستایی در ایران همراه با برپایی موزه نثر فارسی نیز از دیگر برنامه های انجام شده بود.

گزارش صداوسیما از برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی

سخنرانی، اجرای نماهنگ، بیهقی خوانی و شعرخوانی با محوریت ابوالفضل بیهقی از دیگر بخش‌های نخستین روز برگزاری این همایش بود.